سرویس تئاتر هنرآنلاین: سجاد بحری کارگردان نمایش "قناسه"، محمدرضا جعفری کارگردان نمایش خیابانی "درها به روی چه کسی باز می‌شوند" و مختار محمدی کارگردان نمایش خیابانی "ضیافت به سبک کاخ سفید" در گفت‌وگو با هنرآنلاین در خصوص برگزاری و انتظارات‌شان از جشنواره تئاتر مقاومت گفتند که در ادامه می‌خوانید:

 

دفاع از ارزش‌ها موضوعی مهجور در میان هنرمندان تئاتر

سجاد بحری کارگردان نمایش "قناسه" درخصوص هدف از اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش،‌ عشق قدیمی دوران کودکی زن و مردی را روایت می‌کند که کودکی‌شان در خرمشهر و در دوران جنگ گذشته است و در بزرگسالی به طور اتفاقی یکدیگر را در سوریه پیدا می‌کنند. کلیت کار درباره دو مقوله دفاع در دو زمان متفاوت است، یکی در دوران دفاع مقدس و خرمشهر و دیگری هم تسخیر شدن شهر حلب سوریه در روزهای ابتدایی است.

بحری درباره ایفای نقش بازیگران کار این اثر اظهار کرد: اولین مسیله انتخاب بازیگر در شهرستان، مسیله روابطی است که در گروه‌های تئاتری آن شهر شکل می‌گیرد. ما یک گروه چند نفره با دغدغه تئاتر هستیم که در این حوزه فعالیت می‌کنیم. بازیگران این بر اساس توانایی‌هایشان و قدرت بازیگری در ایفای نقش این اثر انتخاب شدند. متاسفانه در شهرستان ملاک دقیقی برای انتخاب بازیگر وجود ندارد چراکه بازیگران اکثرا نیمه حرفه‌ای بوده و انتخاب یک کارگردان بسیار محدود است.

او افزود: تمامی گروه‌های شهرستان اکثرا ناشناخته هستند و قرار است در تهران اجرا بروند. گروه ما برای اجرای عموم این کار تبلیغات کلی‌ انجام داده و فرصت برای تبلیغات اساسی نداشته‌است ولی تلاش ما این است که بتوانیم مخاطبان بسیاری را برای کار جذب کنیم تا به تماشای اثر ما بنشینند. اما قطعا نسبت به گروه‌های تهرانی با اقبال کمتری مواجه خواهد شد ولی تلاش ما این است که کار دیده شود و مورد تایید مخاطبان قرار بگیرد.

کارگردان نمایش "قناسه" درخصوص تولید کم آثار ارزشی در میان هنرمندان تئاتر خاطرنشان کرد: تئاترهای ارزشی و مذهبی در جشنواره‌ها خیلی با استقبال مواجه نمی‌شوند و یا هنرمندان کمتر به سراغ آن می‌روند و با توجه به رخدادهایی با این مضمون در کشور متاسفانه آثار فاخر کمی در این باره وجود دارد ولی در کشورهای دیگر از رخدادهای کوچک آثار بسیاری در تمامی زمینه‌ها تولید می‌کنند تا مخاطبانشان آن‌ها را تماشا کنند. متاسفانه فضای تئاتر ما پیشرفته نشده است و دانشجویان رشته تیاتری که دغدغه ارزشی داشته باشند بسیار محدود است ولی اگر این هنرمندان وارد این عرصه شوند قطعا موضوعاتی را با این محوریت می‌بینند که جای کار بسیاری داشته و کسی به آن نپرداخته است.

 

تئاتر خیابانی بدون حضور در جشنواره قادر به فعالیت نیست

محمدرضا جعفری نویسنده نمایش خیابانی "درها به روی چه کسی باز می‌شوند" درخصوص هدف و مقصود این اثر نمایشی گفت: گروه نمایش "تی‌تی" گروهی است که آثار نمایشی خیابانی خود را بر اساس یک طرح و مضمون اولیه پیش می‌برد،‌ اتود می‌زند و بعد از به ثمر رساندن به نمایش‌نامه آن را برای مخاطبان خود به اجرا درمی‌آورد.

وی افزود: این اثر براساس یک قصه از یک چارچوب به متن و اجرا می‌رسد و موقعیت‌های متفاوتی را بر اساس موضوع جشنواره که مقاومت است،‌ اجرا می‌کند.

جعفری درباره فعالیت گروه نمایش "تی‌تی" اظهار کرد: ما یک گروه تیاتر مستقل هستیم که حدود 10 سال در این حوزه مشغول به فعالیت هستیم. این گروه اصولا نمایش‌های خود را بر اساس اتودهایی که می‌زند،‌ اجرا می‌کند. این گروه ثابت در تمام اجراها با هم بوده‌اند و هرکدام در هر نمایشی نقش خود را ایفا می‌کنند،‌ نقش‌هایی که براساس توانایی‌هایشان به آن‌ها داده شده است.

نویسنده اثر "درها به روی چه کسی باز می‌شوند" پیرامون مجوز اجرای عموم اثر خود در تهران و برای مخاطب عام خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی به دلیل اینکه گیشه و اسپانسر ندارد تا از اثر نمایشی حمایت کند، قطعا بدون حضور در جشنواره‌ها نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد به همین دلیل ما جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی را رصد می‌کنیم و براساس موضوع آن همچون جشنواره مقاومت آثار خود در بخش خیابانی را به جشنواره ارسال می‌کنیم و به نمایش می‌گذاریم.

وی همچنین درباره بهبود آثار کیفی هنرمندان تئاتر در جشنواره تئاتر مقاومت بیان کرد: هر رقابتی باعث ارتقای سطح کیفی آثار می‌شود. جشنواره‌ها به دلیل اینکه رقابتی هستند و گروه‌های نمایشی هم به دلیل برگزیده شدن و دیده شدن در این جشنواره سعی می‌کنند که کارهای خوب و با کیفیتی تولید کنند و همین موضوع باعث ارتقای سطح کیفی آثار تئاتر بخش خیابانی می‌شود ولی اصولا هر نمایش و تیاتری بدون اجرای عموم نمی‌تواند به ادامه فعالیت‌هایش دست پیدا کند.

 

اجرای عموم آثار به جشنواره محدود نشود

مختار محمدی کارگردان نمایش خیابانی "ضیافت به سبک کاخ سفید" درباره محتوای این نمایش گفت: این نمایش اثری درباره جنایت جنگی علیه کودکان خاورمیانه در سال‌های اخیر توسط داعش و فعالیت‌های آمریکا در منطقه است که در این اثر به این موضوع مهم پرداخته شده است.

وی همچنین درباره ملاک انتخاب بازیگر اثر خود اظهار کرد: این کار قرار بود در ابتدا دو بازیگر داشته باشد ولی بنابر دلایلی یک بازیگر داشته که تمام اجرا را به تنهایی اجرا خواهد کرد.

محمدی درباره اجرای عموم نمایش "ضیافت به سبک کاخ سفید" یادآور شد: من از اینکه این اثر در شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شده است بسیار خرسندم و امیدوارم تمامی آثاری که در این جشنواره اجرا می شوند رها نشوند و اجرای عموم آ‌ن‌ها تنها به جشنواره ختم نشود و زمینه اجرای عموم نمایش‌ها در شهرهایی که این نمایش‌ها تولید شده‌اند، فراهم شود.

کارگردان نمایش "ضیافت به سبک کاخ سفید" درباره تاثیر برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت بر ارتقای کیفی تئاتر مقاومت خاطر نشان کرد: جشنواره تئاتر مقاومت یکی از جشنواره‌های مستحکم و قوی است که ۱5 دوره آن برگزار شده و قرار است وارد شانزدهمین دوره خود شود. من احساس می‌کنم که این جشنواره‌ها در ارتقای کیفی آثار هنرمندان تئاتر بسیار موثر است چراکه رسیدن به این جشنواره تلاش بسیار زیادی را می‌طلبد و هنرمندان تئاتر در این مسیر و برای رسیدن به این درجه با یکدیگر رقابت می‌کنند.