به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت،‌ این اجراها در اولین روز خود توانستند مخاطبان خود را در مدت زمان محدود جذب کنند و اجراهایی به یاد ماندنی و جالب را بر صحنه ببرند.

در ادامه شرحی بر آثار اجرا شده در روز اول جشنواره را از نظر می‌گذرانید؛

نمایش صحنه‌ای (حماسه دلاوران) اثری به نویسندگی و کارگردانی علی قربانی ساعت 18:30 در تالار مولوی بر صحنه اجرا شد. این اثر از استان بوشهر در اولین روز از اجرای خود با مخاطبان محدودی بر صحنه رفت و قصه دلاورانی صبور،‌ جنگجو،‌ میهن‌پرست را روایت می‌کرد که در دفاع از میهن جان باختند ولی ذره‌ای از خاک کشور را به بیگانگان ندادند.

کارگردان اثر درباره بازخوردهای دریافتی از کار گفت: من انتظار این استقبال را نداشتم ولی امیدوارم در شب‌های آتی با استقبال بیشتری از کار مواجه باشیم.

وی افزود: متاسفانه در اولین اجرا کمی با مشکلات صحنه و تمرین گره مواجه بودیم که امیدواریم در شب‌های آتی برطرف شده و اجرای بسیار قوی برای مخاطب عرضه کنیم.

نمایش صحنه ای (6410) به کارگردانی علی برجی و نویسندگی محسن عظیمی ساعت 16، در سالن چهارسو تئاترشهر به روی صحنه رفت.

این نمایش که با استقبال گستره مردم رو به رو شد درباره زندگی شهید سرلشگر حسین لشگری بود. وی آخرین اسیر ایرانی است که بعد از ۱۸ سال اسارت از زندان‌های رژیم بعثی عراق آزاد شد اما سال ۸۸ به واسطه شدت جراحات وارده دوره اسارت به فیض شهادت نائل آمد.

بابک نوری، بازیگر نقش (حسین لشگری) درباره این نمایش گفت: سال ها از صحنه تئاتر دور بودم و در سینما و تلویزیون فعالیت می کردم ولی زمانی که زندگی نامه حسین لشگری را خواندم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و این مدت با این نقش زندگی کردم.

وی درخصوص برگزاری جشنواره دفاع مقدس گفت: به ژانرهای دفاع مقدس و مقاومت باید پرداخته شود، سال‌ها است که با دل و جان کار کرده ایم امیدوارم نمایش ها دیده شوند و مطمئنم جشنواره تئاتر مقاومت کمک بسیار بزرگی به این امر می کند.

نمایش دیگر،‌ نمایش صحنه‌ای (خوخان ناغیلی) به کارگردانی ناصر ولایی و نویسندگی مهدی صالح‌یار بود که ساعت 16 در تالار بوستان بر صحنه رفت.

این نمایش که با استقبال گستره مردم رو به رو شد، درباره یکی از کارکترهای ترسناک فرهنگ آذربایجان، خوخان بود که در حقیقت یکی از پادشاهان چینی بوده‌ که در ترکستان مرکزی قفقاز آذربایجان قتل و‌عام بسیاری انجام داد.

علی تنها، بازیگر نقش (خوخان) درباره اجرا نمایش گفت: مدتی بود کار موزیکالی در ذهن داشتم تا کودکان را با فرهنگ فاخر موسیقی آذربایجان آشنا کنم به همین دلیل این ایده را با نویسنده در میان گذاشتم و پس از توافق کار را شروع کردیم.

وی درباره وضعیت نمایش در شهرستان‌ها گفت: این نمایش در شهرستان با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد و این دومین سال حضورم در جشنواره تئاتر مقاومت است، امیدوارم مردم از نمایش استقبال کنند.

تئاتر صحنه‌ای (سوختن در آب، غرق شدن در آتش) ساعت 17:30 اثر دیگری بود که در سالن قشقایی تئاترشهر بر صحنه رفت.

شقایق هاشمی‌پور اصیل،‌ بازیگر کار درباره اجرای نمایش گفت: این نمایش 5 اپیزود دارد و هرکدام درباره یک شخص متفاوت صحبت می‌کند.

وی درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت تصریح کرد: اولین باری است که در این جشنواره شرکت می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم به جشنواره به چشم آرتیست نگاه شود تا موضعی چراکه باید به زندگی و خانواده شهدا پرداخته شود ولی فکر می‌کنم هنرمندان نسبت به آن کم مهری می‌کنند.

از دیگر نمایش‌ها، نمایش خیابانی (ضیافت به سبک کاخ سفید) به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری مختار محمدی بود که ساعت 15:30 در محوطه تئاترشهر به نمایش عموم مردم درآمد.

این نمایش که با استقبال گستره مردم رو به رو شد به مظلومیت زنان و کودکان نقاط جنگ زده خاورمیانه و رفتار غیرانسانی با آن‌ها پرداخت.

مختار محمدی، بازیگر نقش آشپز درباره این نمایش گفت: هدف نمایش نشان دادن مظلومیت کودکان و زنان در نقاط جنگ‌زده سراسر دنیا از جمله سوریه، لبنان، کردستان عراق و رساندن صدای مظلومیت این افراد به مردم و ترویج روحیه مبارز طلبی، ضد امپریالیسم یاضد سرمایه داری است. با این نمایش ما خواستار تلنگری به انسان‌های معاصر برای حفظ انسانیت و کمک به هم‌نوعانمان هستیم.

وی با اشاره به برگزاری موفقت‌آمیز جشنواره مقاومت گفت: یک دوره با (عروس آشتی) که درباره زنان کوبانی در جنگ با داعش بود در جشنواره شرکت کردم و امیدوارم در سال‌های آینده نیز نمایشنامه‌ها فلسفی تر و ریشه دار شده و از سطحی نگری دور شود تا تاثیر عمیق تری بر تماشاگر داشته باشد.

نمایش خیابانی (عروسی جنگ) به کارگردانی، نویسندگی احسان فلاحیان ساعت 17:30 از دیگر آثار هنری بود که در محوطه تئاترشهر به نمایش عموم مردم درآمد.

این نمایش مینیمال که با استقبال گستره مردم رو به رو شد، درباره جدایی و غم از دست دادن خانواده‌های شهدا و سربازان دفاع مقدس است، نو عروسی که همسرش شب عروسی او را ترک و برای دفاع از مرز و بوم و نوامیسش وارد جنگ می‌شود.

 مهری عزیز محمدی، بازیگر نمایش (عروسی جنگ) درباره نمایش گفت: بر متن نمایشنامه این اثر بسیار فکر شد تا پیام مد نظر به تماشاگر برسد.من بین کارهایی که در زمینه دفاع مقدس و مقاومت انجام می‌شد این سبک از کار را دوست داشتم چراکه از سبکی که همیشه بوده  دور شده و به شکل دیگر و با تکنیک به روزتری اجرا می‌شود.

وی درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت گفت: اولین سالی است که در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت می‌کنم، از جشنواره به دلیل همکاری با گروه متشکرم و امیدوارم از این اثر استقبال کنند.

نمایش خیابانی (55 دقیقه) به کارگردانی، نویسندگی مجتبی خلیلی ساعت 14:15 در محوطه تئاترشهر به نمایش عموم مردم درآمد.

محمد عطایی، بازیگر نمایش (55 دقیقه) درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و علاقه‌اش به بازی در حوزه دفاع مقدس گفت: چندین سال قبل،‌ فعالیت بازیگری را در حوزه هنری آغاز کردم و با فرهنگ مقاومت و تئاتر دفاع مقدس آشنا شدم و برای ادای دین به شهدا و مدافعان هرکاری از جمله کارهایی که با عقاید من همخوانی داشته باشد را نیز انجام خواهم داد.

وی افزود: امیدوارم تدبیری صورت گیرد تا جشنواره هرسال برگزار گردد و حمایت از جوانان هنرمند صورت گیرد. همچنین سالنی به نمایش‌های دفاع مقدس و مقاومت اختصاص یابد تا جوانان در حوزه هنر هزینه‌های گزاف را برای جابه‌جایی سالن‌ها پرداخت نکنند.

وی با اشاره به حضورش در دوره گذشته و دریافت جایزه بازیگر برگزیده گفت: تئاتر مقاومت و دفاع مقدس از دغدغه‌های من است چراکه؛ دوران نوجوانی و جوانی‌ام با شهدا، اُسرا و مردم داغ دیده گذشت.

نمایش خیابانی (انشاء متولد 84) به کارگردانی، نویسندگی مهدی صالح‌یار نمایش پر مخاطب دیگری بود که ساعت 18:15، در محوطه تئاترشهر مخاطبان را نظاره‌گر خود کرد.

این نمایش که با استقبال گستره مردم رو به رو شد، درباره دختری متولد دهه هشتاد است که به دنبال اطلاعاتی درباره دفاع مقدس برای نوشتن انشاء است و در این باره با مادر و برادر خود صحبت می‌کند که هرکدام بر اساس دیدگاه خود به او کمک می‌کنند.

مسعود نیازی، بازیگر نمایش (انشاء متولد 84) درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت گفت: جشنواره تئاتر مقاومت ابزار خوبی برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و هشت سال دفاع مقدس در ذهن عموم مردم است.

وی درباره هدف از پذیرش این نقش و بازی در نمایش‌های دفاع مقدس گفت: گذشت زمان نمی‌تواند وجود داشتن دفاع مقدس در تاریخ را پاک کند و این پیشینه همیشه همراه ما است و این نمایش جدا از کلیشه، زبان تازه‌ای برای گفتن این حرف داشت و مورد استقبال مردم واقع شد.

شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی و با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.