به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در آیین اختتامیه جشنواره گفت: هنر جریانی است برای نگاه بلند و رسیدن به کمال و تئاتر یکی از مسیرهایی است که رسیدن به کمال را هموار می‌کند. اگر نگاه ما بلند باشد آسمان با همه ارتفاعش به بلندای زمین نمی‌رسد. نگاه بلند نیازی به توجه فیزیکی  آسمان ندارد نگاه که بلند باشد زمین بلندترین جای هستی است و تئاتر این مسیر را فراهم می‌کند. تئاتر کودک و نوجوان پایه خلاقیت است برای رسیدن به کمال  چون زیبایی دارد و کودک شفافیت و صداقت دارد کودک کمال را می‌سازد و بین زمین و آسمان پیوند می‌زنند. افلاطون میگوید که ما اصالت‌مان در ماورا است اگر نگاه‌مان بلند باشد زمین هم ماورا است اگر چشم‌مان به افق باشد در شب هم می‌شود خورشید را دید.

وی افزود: بیست و پنج سال پیش شخصی به نام محمدحسین صوفی جشنواره تئاتر کودک را در همدان  بنیان نهاد و امروز جای تقدیر از این شخصیت بزرگ است.

تجلیل از محمدحسین صوفی، بنیانگذار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و شهرام شیراخوانی با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، صوفی شهردار همدان، اردشیر صالح‌پور و علیرضا درویش‌نژاد برگزار شد.

 

معرفی برگزیدگان بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی معرفی شدند و هیأت داوران این مسابقه متشکل از آقایان: محمد چرم­شیر، بهرام جلالی­‌پور و حمیدرضا نعیمی از  عقیل جماعتی برای نگارش نمایشنام  "شعله‌­های خارک هیچ‌گاه خاموش نمی­‌شوند" از خارک، عماد نصرآبادی برای نگارش نمایشنامه "کتاب‌خورها" از مشهد و  سمیرا سلیمانی فارسانی برای نگارش نمایشنامه "ماه و ماهی" از فارسان با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ هر کدام 15/000/000 ریال بدون اولویت تقدیر کردند.

 

تئاتر کودک کیمیای همدلی است

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: خوشحالم که در این ایام و در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) و فرزند کریمش در بیست و پنجمین ایستگاه قطار تئاتر کودک هستم و امیدوارم که این جشنواره به اتفاقات خوش مزین شده باشد.

وی با بیان اینکه میزبانان ابن جشنواره از همین امروز با شور و ذوق نقشه جشنواره بیست و ششم را در سر  می‌پرورانند، افزود: فرهنگ و هنر هر جامعه به نوعی نحوه ابراز احساس در آن جامعه  است و بیان‌کننده کیفیت زندگی آن‌هاست.

حسینی ادامه داد: شناخت و  طریق تعالی این هنر باید در دستور کار قرار گیرد، چرا که تئاتر از مهترین جلوه‌های هنری است و همیشه در اولویت دولت‌ها و حکومت‌ها قرار داشته است.

معاون امور هنری وزارت ارشاد تصرح کرد: به هنر به عنوان عام و به تئاتر به عنوان یک هنر و رسانه در جامعه باید توجه شود چرا که تئاتر مردم را به گفت‌وگو، تعالی و صلح سوق می‌دهد.

حسینی گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یک کیمیای همدلی است و این همدلی بارها و بارها تجربه شده است.

وی ادامه داد: تئاتر امروز متعهدانه به وجود آمده و علاج آسیب‌ها خواهد بود و به شکل دلخواه می‌آموزاند

حسینی گفت: تئاتر کودک و نوجوان امروز در یک صدسالگی خود قرار دارد و این مهم به همت باغچه‌بان قد کشید و به باغستان امروز رسید و باید بی‌درنگ شنیده شود.

وی افزود: باید شگردهای تربیتی در نمایش بازنگری شود و هم قدمی خانواده‌ها و همکاری آنها می‌تواند در تاثیرگذاری آن نقش آفرین باشد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان از مسئولین استان و هنرمندان سخت‌کوش تئاتر تشکر کرد و گفت: تئاتر پدیده آورنده امید و رو به ترقی بودن است و ما نیز با تاسیس تماشاخانه‌های مخصوص تئاتر کودک توجه خود را بیش از پیش نشان خواهیم داد و در سال بعد به جز در همدان به موازات در دیگر استان‌های خواهان این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

 

اهدا جوایز بخش مسابقه تئاتر خردسال

هیأت داوران این مسابقه متشکل از آقایان: حسین محب اهری، مجید قناد و خانم لاله صبوری آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

موسیقی: علیرضا ستاری برای موسیقی نمایش "آدم برفی" از همدان

طراحی صحنه:  محمد طالبی و راضیه پاشایی برای طراحی صحنه نمایش "سفر دندان­‌ها" از همدان

بازیگری مرد: امیرحسین انصافی برای بازی در نمایش "رویای سفید" از تهران

بازیگری زن: سوده سعدائی برای بازی در نمایش "رویای سفید" از تهران

نمایشنامه‌­نویسی: نگار نادری برای نگارش نمایشنامه "لباس‌های رنگارنگ" از  لاهیجان

کارگردانی: شراره طیار برای کارگردانی نمایش "گورخر سیاه" از تهران

جایزه ویژه: هیأت داوران در این بخش جایزه ویژه خود را به جهت توجه به ویژگی‌­های متناسب با هدف­‌های فراخوان جشنواره و تناسب آثار برای اجرا در مراکز آموزشی پیش دبستانی، کودکستان و مهدکودک‌­ها به نمایش "لباس‌­های رنگارنگ" به کارگردانی نگار نادری از لاهیجان اهدا کرد.

 

امیدوارم زیر چتر شعار جشنواره زمینه تبدیل کودکان به زنان و مردان آهنین فراهم شود

بخش بعدی این مراسم به سخنرانی مریم کاظمی دبیر دوره بیست و پنجم اختصاص یافت. او با سلام به کودکان و نوجوانان ایران، مردم همدان و همه هنرمندان گفت: جشنواره‌ای دیگر را با هم به پایان بردیم. جشن‌ها متاثر از رویدادها و رویدادها متاثر از شرایط اجتماعی هستند. 

وی در ادامه گفت: هویت یعنی شخصیت مستقل و خوشبختی؛ امیدوارم زیر چتر شعار این جشنواره زمینه تبدیل کودکان به زنان و مردان آهنین  فراهم شود.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قادر نیست همه مشکلات شخصی، شغلی و اجتماعی ما را حل کند، افزود: اما تئاتر می‌تواند به فعالیت هنری ما جهت بدهد.

کاظمی با بیان اینکه دنیای تئاتر محدودیتی ندارد چون نمایش حد و مرزی ندارد، اضافه کرد: توجه همه را به کمپین حمایت از نمایش "الیورتویست" اثر کانون اصلاح و تربیت تهران جذب می‌کنم و امیدوارم با مشارکت خود در کمپین، زمینه اتفاقات خوبی را فراهم‌ کنیم.

در ادامه مراسم بزرگداشت مریم سعادت با حضور سید مجتبی حسینی، مریم کاظمی، علیرضا درویش‌نژاد، شهرام کرمی، استاد عبادی پیشکسوت تئاتر همدان برگزار شد.

در پایان این بخش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از فردا مستقر می‌شود و کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

معرفی برترین‌های بخش مسابقه تئاتر خیابانی

هیأت داوران این مسابقه متشکل از مجید امرایی، محسن پورقاسمی و مریم معترف آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

موسیقی: احمد جعفری و امیرمحمد انصافی برای موسیقی نمایش "رویای درون کودک" از تهران

طراحی فضا و لباس: حمیدرضا زارعی برای طراحی فضا و لباس نمایش "دوباره" از همدان

بازیگری مرد: تقدیر: حمیدرضا رضایی مجد برای بازی در نمایش "گوجی و ووجی" از همدان 

                     برگزیده: مهدی حبیبی برای بازی در نمایش "کتاب قدیمی پدر بزرگ" از تهران

بازیگری زن: تقدیر: زهره قاسمی برای بازی در نمایش "رویای درون کودک" از تهران 

                  برگزیده: نرگس خاک کار برای بازی در نمایش "کتاب قدیمی پدربزرگ" از تهران

طرح و ایده: تقدیر: زهرا مریدی برای طرح و ایده نمایش "رویای درون کودک" از تهران 

                   برگزیده: نرگس خاک کار برای طرح و ایده نمایش "کتاب قدیمی پدر بزرگ" از تهران

کارگردانی: تقدیر: سیدسوران حسینی و زهره قاسمی برای کارگردانی نمایش "رویای درون کودک" از تهران 

              برگزیده: نرگس خاک کار برای کارگردانی نمایش "کتاب قدیمی پدر بزرگ" از تهران

جایزه ویژه: هیأت داوران در این بخش به جهت درخشش بازیگران خردسال و هماهنگی اجرا جایزه ویژه‌ای را  به نمایش "جادوی گل سرخ" به کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد و نمایش "کتاب قدیمی پدر بزرگ" به کارگردانی نرگس خاک کار از تهران اهدا کرد.

در پایان این بخش مراسم بزرگداشت بهرام دوست‌قرین با حضور مریم کاظمی، کیانوش بهزادپور، شهرام کرمی، علیرضا درویش‌نژاد و ابوالقاسم الماسی برگزار شد.

با اعلام آرا مردمی جشنواره بیست و پنجم نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" به کارگردانی فریبا دلیری در بخش کودک و نمایش "پدرآن" به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر در بخش نوجوان، نمایش "بینوایان" از کشور فرانسه به عنوان منتخب تماشاگران معرفی شدند.

تقدیر از آثار بخش دانش آموزی و کارگردان نمایش "اولیورتویست" اسماعیل فیروزی بخش بعدی مراسم بود و در ادامه از اردشیر صالح‌پور قائم مقام دبیر جشنواره بیست و پنجم تقدیر به عمل آمد.

 

برترین‌های مسابقه بین‌الملل

هیأت داوران این بخش متشکل از مهرداد رایانی مخصوص، هوبرت فرن باخر و پانته‌­آ بهرام آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

موسیقی: عماد عرب‌زاده و حسن جامعی برای موسیقی نمایش "جنگ بازی" شرکت‌کننده در بخش تئاتر نوجوان

طراحی صحنه: محمد عاقبتی و رضا بهجت برای طراحی صحنه نمایش "ماهی سیاه کوچولو" شرکت‌کننده در بخش تئاتر کودک

طراحی لباس: سولماز ایمانی و مریم بازل برای طراحی لباس نمایش "قیزیل باشماق" شرکت‌کننده در بخش تئاتر نوجوان

بازیگری مرد: محمدهادی عطایی برای بازی در نمایش "ماهی سیاه کوچولو" شرکت‌کننده در بخش تئاتر کودک

بازیگری زن: زینب فخار برای بازی در نمایش "جنگ بازی" شرکت‌کننده در بخش تئاتر نوجوان

نمایشنامه‌­نویسی: حسن حاجت­‌پور" برای نگارش نمایشنامه "جنگ بازی" شرکت‌کننده در بخش تئاتر نوجوان

کارگردانی: محمد عاقبتی برای کارگردانی نمایش "ماهی سیاه کوچولو" شرکت‌کننده در بخش تئاتر کودک

حمایت ویژه: هیأت داوران پیشنهاد کرد گروه تئاتر "بچه‌­های رنگین کمان" از شهر قم برای تولید اثر جدید خود از سوی اداره کل هنرهای نمایشی مورد حمایت قرار گیرد.

هیأت داوران پیشنهاد کرد نمایش "جنگ بازی" از جزیره خارک برای اجرای عمومی در تهران مورد حمایت قرار گیرد.

 

بیانیه و آراء هیأت داوران مرکز ملی استیژ ایران

بخش بعدی مراسم به اهدا جوایز داوران مرکز ملی استیژ اختصاص یافت. داوران کانون پرورش فکری کودکان متشکل از حسن دادشکر، عادل بزدوده، امیرمشهدی عباس، بیانیه‌ای برای این داوری نوشته بودند که به این شرح است:" مقوله تئاتر، هنری است ذاتاً کنکاش‌گر، چالش برانگیز و آموزشی، که همواره تلاش م‌ی­کند به گونه‌های مختلف راهنمای بشر بوده و در ساختن انسان برای داشتن زندگی و جامعه‌­ای بهتر، همراه با دوستی، یگانگی و تعمیم مهربانی و دوری از خشونت، او را راهنما باشد.

امروز با پدیدار شدن شیوه­‌های مختلف تربیتی و آموزشی برای کودک و نوجوان- که در واقع آینده‌سازان جامعه بشری خواهند بود- تمهیدات متنوع و شیوه‌­های نوین و خلاقانه‌­ای در زمینه تئاتر خردسالان، کودکان و نوجوانان به وجود آمده است که زیربنای آن آموزش غیرمستقیم به مخاطبان و آماده‌سازی آنها در کشف استعدادها، مسئولیت‌پذیری، اندیشه‌جمعی، مهربانی، صلح و دوستی است.

مرکز ملی استیژ ایران با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از بررسی آثار بخش­‌های خردسال، کودک و نوجوان این جشنواره بدین وسیله نتایج بررسی را به شرح زیر اعلام می­‌نماید:

لازم به ذکر است: هیأت داوری استیژ ایران با اهداف جهانی استیژ و عنایت به گروه­‌های مختلف سنی و تخصصی بودن این حوزه آثار ارائه شده را در سه بخش مسابقه تئاتر خردسال، تئاتر کودک و تئاتر نوجوان به تفکیک مورد قضاوت قرار داده است.

برگزیدگان:

گروه خردسال: از بین 7 اثر ارائه شده در این گروه لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به نمایش "گور خر سیاه" به کارگردانی سرکار خانم شراره طیار اهدا شد

گروه کودک: از بین 10 اثر ارائه شده در این گروه لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال به نمایش "ماهی سیاه کوچولو" به کارگردانی محمد عاقبتی تعلق گرفت.

گروه نوجوان: از بین  7 اثر ارائه شده در این گروه لوح تقدیر، تندیس استیژ ایران و مبلغ  50 میلیون ریال به خاطر جسارت، نوآوری و خلاقیت در کارگردانی به نمایش "پدرآن" به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر اهدا شد.

 

معرفی برترین‌های مسابقه تئاتر ایران

هیأت داوران این بخش متشکل از آقایان بهرام شاه‌محمدلو، رحمت امینی، حسین صفی و خانم­‌ها گلاب آدینه و شهره سلطانی پس از ارزیابی آثار حاضر در این بخش آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

موسیقی: تقدیر: علیرضا ستاری برای موسیقی نمایش "موش و گربه" از همدان (بخش نوجوان) 

          برگزیده: حمیدرضا شجاعی برای موسیقی نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" (بخش کودک)

طراحی صحنه: تقدیر: مهدی شریفی برای  نمایش "تیستو سبز انگشتی" (بخش کودک) 

                      برگزیده: مهدی نیک‌روش" برای  نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" (بخش کودک)

طراحی لباس: زهرا یعقوبی برای طراحی لباس نمایش "مخ پریشون­‌های شلم" (بخش نوجوان)

بازیگری مرد: تقدیر: سیدمهرداد کاووسی حسینی برای نمایش "موش و گربه" (بخش نوجوان)

                برگزیده: آرش صادقیان حقیقی برای  نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" (بخش کودک)

بازیگری زن: تقدیر: آنالی شکوری برای بازی در نمایش "مخ پریشون­‌های شلم" (بخش نوجوان)

             برگزیده: شیرین کاشفی برای بازی در نمایش "چارلی و کارخانه شکلات سازی" (بخش کودک)

نمایشنامه‌نویسی: تقدیر: امیر مشهدی عباس برای نمایشنامه "اژدها اولین حیوان خانگی" (بخش کودک) 

                           برگزیده: هیأت داوران در این بخش انتخابی ندارد.

کارگردانی: تقدیر: رضا جوشعار برای کارگردانی نمایش "پینوکیو" (بخش کودک)

              برگزیده: محمد جهانپا برای کارگردانی نمایش "تیستو سبز انگشتی" (بخش کودک)

جایزه ویژه هیأت داوران

هیأت داوران به خاطر توجه به موضوع با اهمیت در حوزه مسائل خانواده و ارتباط والدین و فرزندان با بهره گیری از شیوه‌­های نوین تئاتر کاربردی جایزه ویژه خود را شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به نمایش "پدرآن" به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر از بخش نوجوان تقدیم کرد.