به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان، دوم آذرماه ساعت 19:30 و در چهارمین شب برگزاری جشنواره،  مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک و بزرگداشت جبار باغچه‌بان در سینما کانون برگزار می‌شود.

در این مراسم که در قالب بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان برگزار می‌شود، بخش‌های متنوع و جذابی همچون تک‌گویی‌هایی از جبار باغچه‌بان، نمایش فیلم مستند از زندگی این هنرمند بسیار تاثیرگذار، اجرای نمایشنامه‌ای نوشته جبار باغچه‌بان که سال‌ها قبل در شیراز منتشر شده است و ... در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است پیش از آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان مراسم ویژه ای نیز در روز پنج‌شنبه؛ 24 آبان‌ماه سر مزار این هنرمند در شهر ری برگزار شده بود و در همان مراسم اعلام شد جشن اصلی در همدان اتفاق می‌افتد. روز دوم آذر یاد جبار باغچه‌بان را در همدان گرامی می‌داریم.

 

نیاز به تبادل فرهنگی‌تئاتری با ایران

هنرمند قطری با ابراز علاقه به آثار ایرانی اجرا شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک اعلام کرد نسبت به امکان اجرای آثار در قطر اقدام می‌کند و هنرمند هلندی هم ابراز امیدواری کرد مریم کاظمی در دوره آینده هم دبیر جشنواره باشد

یکم آذرماه ساعت 22 و در سومین شب برگزاری جشنواره، دو پنل گفت‌وگو درباره شرایط تئاتر کودک‌ونوجوان هلند و قطر برگزار شد.

ابراز تعجب هنرمند هلندی از جریان داشتن جشنواره در سراسر شهر همدان

 در اولین پنل گفت‌وگو، کیس بلیدرفن؛ کارگردان تئاتر هلندی و مدیر تئاتر کرایکلینگ در آمستردام هلند که تنها کمپانی‌ای است که در آمستردام درزمینه تئاترکودک و نوجوان فعالیت می‌کند، درباره این کمپانی اطلاعاتی را ارائه داد: ما برای کودکان ۱ تا ۱۷ سال  تئاتر آماده می‌کنیم و به همین منظور در طولسال ۳۲۰ اجرای تئاتر داریم و ۴۷ هزار تماشاگر این نمایش‌ها را می‌بینند.این هنرمند تئاتر هلند ضمن اعلام این نکته که برای این کمپانی آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تعدادی نمایش را برای اجرای مدارس انتخاب می‌کنند اما این نمایش‌ها در سالن اجرا می‌شوند. به این منظور تئاتری‌ها ابتدا برخی آموزش‌های مقدماتی را به دانش‌آموزان می‌دهند. درواقع چهاربخش از آموزش توسط هنرمند در مدرسه صورت می‌گیرد و سپس دانش‌آموزان به سالن می‌آیند و تئاتر می‌بینند و سپس بخش پایانی آموزش بعد از دیدن تئاتر باز هم در مدرسه اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: فلسفه کاری ما این است که چشم بچه‌ها را از طریق تئاتر به زندگی باز کنیم و نگاه کودکان به زندگی را با استفاده از تئاتر تغییر دهیم.امسال چهلمین سال تاسیس کمپانی را با برگزاری یک فستیوال جشن گرفتیم که بین‌المللی برگزار شد اما اصلا مثل جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان نبود. من از این‌که در جشنواره شما فستیوال در سطح شهر جریان دارد متعجب شدم چون در آمستردام جشنواره تنها در سالن‌ها دیده می‌شود و از این بابت به مریم کاظمی، دبیر این جشنواره که کار بسیار دشواری را انجام داده است، تبریک می‌گویم.

رییس کمپانی کارکلینگ در ادامه به دو نکته‌ای که این روزها در اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند اشاره کرد و گفت: در اروپا به فراهم کردن شرایط برای این‌که تمام کودکان تئاتر ببینند و دیدن تئاتر از اختصاص به یک گروه خاص خارج شود بسیار تلاش می‌کنند چون باید کاری کرد که کودکان خانواده مهاجر که نمی‌توانند برای دیدن تئاترپول بلیت بدهند هم جذب شوند و این امکان را از دست ندهند. این کار از طریق تئاتر مدارس و همچنین فستیوال‌ها میسر می‌شود.

وی در ادامه افزود: نکته مهم دیگر، اهمیت به محیط‌ زیست است. سوال این است که چگونه کودکان را درگیر کنیم. طی برنامه‌ای از شش کودک خواستیم درباره محیط ‌زیست از والدین خودسوال‌هایی همچون چرا به‌جای استفاده از دوچرخه از ماشین استفاده می‌کنند و یا چرا از پلاستیک کم‌تر استفاده نمی‌کنند و ... پرسیدند که در این پروسه اهمیت مساله محیط‌ زیست برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها بیش‌تر مشخص شد.

این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که کارکمپانی آن‌ها تولید تئاتر نیست، گفت: ما برای گروه‌ها امکان اجرای تئاتر ایجاد می‌کنیم اما قصد داریم برای اولین بار پروژه مارتین لوتر کینگ را آماده اجرا کنیم  چون سیاه‌پوستان هلند مهاجر هستندو به توجه نیاز دارند. در هلند اعتقاد عام بر این است که تئاتر و هنر سفیدپوست‌ها تعلق دارد و کمتر به سیاه‌پوستان توجه می‌شود. درنتیجه فضایی به‌وجود آودیم تاسیاه‌پوستان کار کنند و اولین نمایشنامه این پروژه هم توسط یک هنرمند هلندی سیاه‌پوست نوشته شده است.

این هنرمند عرصه تئاتر ضمن اعلام این نکته که تبادل فرهنگی در تئاتر بسیار حائز اهمیت است، گفت: برای این منظور باید ازفرهنگ‌های تئاتر دیگر دعوت کنیم اما چون کودکان هلندی زبان هلندی را می‌شناسند و در دبیرستان زبان انگلیسی می‌آموزند، تلاش می‌کنیم آثار بی‌کلام و یا آثاری که زبان در آن‌ها تاثیر اندکی دارند رادعوت کنیم. اما در این راه مشکلاتی وجود دارد. فضایی در تئاتر هلند وجود دارد که تئاتر کشورمان را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و وزارت امور خارجه هزینه اجرای تئاتر هلندی در سایر کشورها را تقبل می‌کند. اما به ما پول نمی‌دهند تئاترهای کشورهای دیگر را به هلند بیاوریم. درنتیجه وقتی می‌خواهیم کاری به هلند ببریم در حد کمپانی خودم دعوت می‌کنیم اما امکان تامین هزینه را ندارم.

وی در ادامه افزود: به این فکر کردیم که به چه شکل می‌توان با ایران تبادل فرهنگی داشت. راه‌ حلی که به ذهن ما رسید این بود که از یک هنرمند مطرح هلندی دعوت کنیم به ایران بیاید تا با  هنرمندان ایرانی در کنار هم کار کنند و به یک اجرا برسند. امیدواریم مریم کاظمی سال بعد هم دبیر جشنواره باشد چون بسیار فعال است و جشنواره را به‌خوبی سامان داده است. امیدوارم که کاظمی به هلند بیاید و آثار را ببیند تا بتوانیم این مشارکت را داشته باشیم و قدمی برای سال‌های بعد برداریم.

در ادامه این هنرمند به اعلام تفاوت‌های تئاتر در ایران و هلند پرداخت و گفت: هر کشور فرهنگ تئاتری خاص خود را دارد. در هلند هدف هنر برای هنر است اما در ایران مسائل اجتماعی در نمایش‌ها مطرح می‌شوند. در هلند بیشتر به فرم اجرا توجه می‌شود تا انتقال پیام.

 در ادامه این برنامه مریم کاظمی؛ دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌النمللی تئاتر کودک‌ونوجوان پرسید که آیا امکان آموزش تئاتر «move theater یا همان تئاتر حرکت با شیوه هلندی» به هنرمندان ایرانی در قالب ورک‌شاپ وجود دارد که بلیدرفن گفت: کاملا می‌شود این ورک شاپ را برگزار کرد

سپس حاضران در این برنامه سوال‌های خود را مطرح کردند.

قطری‌ها ایران را شریف می‌نامند

دومین برنامه این شب، صحبت درباره تئاتر قطر بود که برای این منظور، شرشنی؛ مهمان قطری جشنواره دربار تئاتر در قطر توضیحاتی را ارائه داد: در دهه ۶۰ تئاتر قطر رشد زیادی داشت وسرچشمه تئاتر در این کشور ازقصه‌های شب آغاز شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که متن‌هایی از قطر وارد کشورهای دیگر شد و حتی یکی از کارگردان‌های ایرانی از دیدن متن قطری متعجب شده بود.

وی درباره شرایط تئاتر کودک در قطر گفت: سالانه نزدیک به ۴۵۰ کودک قطری در جشنواره شرکت می‌کنند و وزارت ارشاد قطر متون نوشته کودکان قطری را در جشنواره ارائه می‌دهد و بین این متون مسابقه برگزار می‌شود. امیدوارم بین ایران و قطر مشارکت وجود داشته باشد. می‌توان برنامه‌هایی را در ایران یا قطر برگزار کرد و یا اثر مشترک تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: امسال مهمان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان بودم اما اگر برای سال‌های آینده دعوت شوم، یک گروه تئاتر با خود می‌آورم اما از قبل باید دعوت شود که بتوانم گروه بیاورم.

شرشنی ضمن اعلام این نکته که اهالی کشور قطر ایرانی‌ها را بسیار دوست دارند، گفت: در قطر به ایران، نمی‌گوییم ایران بلکه این کشور را ایران شریف می‌نامیم.

این هنرمند قطری در پایان اعلام کرد از اغلب نمایش‌‌های ایرانی  اجرا شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان خوشش آمده است و گفت:ما مشترکات زیادی با هم داریم. در بازگشت ب قطربا سفیر فرهنگی قطر صحبت می‌کنم که از نمایش‌های ایرانی دعوت کنیم در کشور ما روی صحنه بروند.

یکی از جذابیت‌های برنامه‌ای که برگزار شد، فارسی حرف زدن هنرمند قطری بود.

 

نروژ و اسپانیا به جشنواره می آیند

نمایش "خیلی دور" کار مشترک دو کشور نروژ و اسپانیا به کارگردانی کریستین گرانادوز در آخرین روز برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

در نمایش "خیلی دور" دو شخصیت که از دوردست آمده‌اند؛ با زره قرمز خود به سرزمینی می‌روند که هیولاها خود را مخفی کرده‌اند. در این اثر حوادث شگفت‌انگیز در گرو رویارویی با ترس است.

این نمایش تولید از کمپانی اِلرتسن و گرانادوس و لاماتراکاتاکا است.

کریستین وید مَن بازیگر و عروسک‌گردان نمایش است.

کریستین ویدمَن و سارا سِرانو نویسندگان و کریستین گرانادوز کارگردان نمایش هستند.

طرح و ایده نمایش را کریستین ویدمَن، آهنگسازی را آندرس اِلرتسن، طراح صحنه را کریستین ویدمَن و نورنمایش را آندرس اِلرتسن و اُکتاویو گومز وازکوز به عهده داشتند.

نمایش "خیلی دور" کاری مشترک دو کشور نروژ و اسپانیا به مدت 30 دقیقه اجرا می‌شود.

کریستینا گرانادوس نویسنده و کارگردان تئاتر در سِویل اسپانیا به دنیا آمد. تحصیلاتش را در اسپانیا به پایان برد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر به کمپانی تخصصی رشتۀ تئاتر نروژی پیوست.

او در کمپانی تخصصی تئاتر نروژی‌ها با عنوان "تئاتر نور" شروع به فعالیت عملی و یادگیری رشته نمایش کرد. در طول سال‌های 2002 تا 2006 پس از 4 سال کار علمی در حیطه تئاتر، توانست نمایش‌های متعدد و متفاوتی را تولید کند و به صحنه ببرد.

همچنین در طول این سال‌ها به فعالیت در سازمان‌های بین‌المللی تئاتر و تورهای آموزشی پرداخته است. کریستینا گرانادوس در طول این سال‌ها تجارب زیادی را در زمینه یادگیری هنر بازیگری فراگرفته است.

 

تئاتر خیابانی در هر مکان و بدون هیچ ابزاری قابلیت اجرا دارد

 داور بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک درباره ویژگی های تئاتر خیابانی گفت: امکان اجرا در هر مکانی و بدونه هیچ ابزاری از مهمترین ویژگی های تئاتر خیابانی است.

مریم معترف با بیان اینکه تئاتر خیابانی باید کم دیالوگ باشد، افزود: به دلیل اینکه این نوع نمایش ممکن است در هر مکانی برگزار شود، باید کم دیالوگ باشد تا برای تماشاگر در هر شرایط و با وجود صدای اطراف نیز قابل فهم باشد.

وی با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی امکان بازی گرفتن از تماشاگر نیز وجود دارد، اضافه کرد: به دلیل محیطی بودن تئاتر خیابانی امکان خستگی برای تماشگر وجود دارد به همین سبب مدت زمان آن باید خیلی کوتاه باشد.

معترف با بیان اینکه تئاتر خیابانی باید به صورت ناگهانی برگزار شود، ادامه داد: تئاتر خیابانی در ایران با اعلام قبلی و مشخص بودن مکان و زمان اجرا می شود.

داور بخش خیابانی جشنواره درباره ویژگی های یک تئاتر خیابانی خوب گفت: کم دیالوگ بودن، ارتباط خوب و بازی گرفتن از تماشاگر و استفاده از کوچکترین وسایل موجود، برخی از ویژگی های یک تئاتر خوب است.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی در گذشته بسیار فعال بوده است، ادامه داد: متاسفانه چندین سال است که تئاتر خیابانی با قدرت قبل به فعالیت خود ادامه نمی دهد.

 

پول همه چیز نیست...

کارگردان نمایش "اُپس" از کشور بلژیک با اشاره به اینکه این تئاتر برای رده سنی 6 سال به بالا مناسب است، گفت: این تئاتر به دلیل داشتن صحنه های جالب، حرکات آکروباتیک و درگیری نمادین برای  تماشاگران جذاب خواهد بود.

یوردی ویدال درباره هدف و موضوعی که تئاتر"اُپس" به تماشاگران القا می کند، گفت: هدف ما از اجرای این نمایش این است که به تماشاگر بگوییم پول همه چیز نیست و دوستی مهمترین موضوعی است که باید به آن دقت شود.

وی با بیان اینکه ایده نمایش "اُپس" 10 سال پیش و در بحران اقتصادی اروپا شکل گرفت، ادامه داد: کار به طور جدی از سال 2012 شروع شد و در بسیاری از کشورهای دنیا مثل فرانسه، هلند، بلژیک، برزیل و سایر کشورها اجرا شد.

نویسنده و کارگردان تئاتر"اُپس" درباره وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در بلژیک گفت: برای کودکان امکانات بسیاری در نظر گرفته شده است و نمایش ها غنی، خلاقانه و اصیل هستند.

ویدال ادامه داد: والدین بسیار علاقه مندند تا کودکانشان تئاتر تماشا کنند و از طرفی مدارس و شرکت های بین المللی زیادی نیز در زمینه تئاتر فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت سالن ها و تجهیزات جشنواره عالی است، ادامه داد: استقبال تماشاگران از تئاتر ما مطلوب بود و بسیار پر انرژی نمایش را تماشا کردند.

وی با اشاره به اینکه اولین بار است که در ایران حضور پیدا کرده ام، ادامه داد: همه افراد حاضر در جشنواره انسان های بسیار خوبی هستند و در این مدت کوتاه حضور در ایران، ارتباط بسیار خوبی با ایرانیان داشته ام.

تئاتر"اُپس" به نویسندگی و کارگردانی یوردی ویدال، داستان فرار دو تاجر از یک اختلاس است که موضوع پول را با روندی طنز آمیز بیان می کند.

تئاتر "اُپس" در دومین روز از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در دو سانس 15 و 17:30 در سینما فلسطین برای علاقه مندان به تئاتر اجرا شد.

 

تئاتر خیابانی، تئاتری خلق الساعه

داور بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی تئاتر فضای باز، خلق الساعه بودن آن است، گفت: در تئاتر خیابانی، اجرا باید متناسب با محیط باشد و تماشاگران به صورت دایره وار گرداگرد اجرای خیابانی قرار می گیرند.

محسن پور قاسمی با بیان اینکه در تئاتر خیابانی گاهی بازیگر نفس به نفس و صورت به صورت تماشاگر اجرا می کند، افزود: به طور کلی اجرای تئاتر خیابانی به مراتب سخت تر از تئاتر صحنه‌ای است.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که در تئاتر خیابانی مطرح می شود، مفاهیم مورد علاقه عام مردم است، ادامه داد: تئاتر خیابانی به دغدغه و درد مردم باید بپردازد.

پورقاسمی با بیان اینکه در تئاتر خیابانی، تماشاگر از قبل با گروه، کارگردان و موضوعی که مطرح می شود آشنایی ندارد، اضافه کرد: وظیفه گروه اجرایی تئاتر خیابانی بسیار سخت است، چرا که باید سلیقه مخاطب خود را شناخته باشد تا بتواند تئاتری جذاب اجرا کند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی سیر تکاملی خود را طی کرده است، افزود: امروز سهم بزرگی از جشنواره های مختلف به تئاتر خیابانی تعلق دارد.

داور جشنواره بیست و پنجم با بیان اینکه تئاتر خیابانی نقش تبلیغات جشنواره ها را دارد، اضافه کرد: مردم بدون پرداخت هزینه ای می توانند از تماشای تئاتر خیابانی بهره برده و با جشنواره آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی در برخی سالها متوقف شده و یا به عقب بازگشته است، ادامه داد: در چند سال اخیر گام های رو به جلویی در این بخش برداشته شده است.

 

انتشار کاتالوگ بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 

کاتالوگ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان به مدیر مسئولی مریم کاظمی و سردبیری امید بی‌نیاز منتشر شد

کاتالوگ این دوره از جشنواره در 164صفحه گلاسه و رنگی به مدیر مسئولی مریم کاظمی؛ دبیر بیست‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان و سردبیری امید بی‌نیاز چاپ شد.

در این کاتالوگ پیام سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعید شاهرخی؛ استاندار همدان، شهرام کرمی؛ مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی، علیرضا درویش‌نژاد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدانو مریم کاظمی؛ دبیر جشنواره آمده است.

در این کاتالوگ بخش‌های مختلف جشنواره برای مخاطبان معرفی می‌شود و می‌توان از پروسه آماده‌سازی بخش‌های مختلف جشنواره را از طریق این کاتالوگ آگاه شد.

سید علی فلاح، هاتف جلیل‌زاده، سلیمان عباسی و داریوش نصیری به‌عنوان شورای مشاوران کاتالوگ این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

بخش طراحی و گرافیک این کاتالوگ را امیررضا امینی و فاطمه تیوری انجام داده‌اند اما طرح جلد این کاتالوگ پوستر جشنواره است که توسط مرضیه سرمشقی و رفعت هاشمی‌سی‌سخت صورت گرفته است. همچنین فریبرز رضایی مدیر فنی و ناظر چاپ این کاتالوگ که توسط چاپ و لیتوگرافی آن را موسسه ترانه با همکاری انتشارات آو برعهده داشت، انجام داده است.

اما تولید محتوای این کاتالوگ زیر نظر امید بی‌نیاز درمقام سردبیر و مریم جعفری حصارلو به‌عنوان دبیرتحریریه انجام شده است که محمد بی‌نیاز به‌عنوان مترجم و دبیر بخش انگلیسی این کاتالوگ هم فعالیت کرده است. رزا نجف، وریا زرگر و دکتر آرمان رخزادی همکاران بی‌نیاز در بخش انگلیسی کاتالوگ بوده‌اند.

داریوش نصیری، مصطفی ناقلیرایردموسی، خدیجه جعفری‌حصارلو، سیدعلی حمزه‌پهنه‌کلائی، علی رضایی‌فرح‌آبادی، حیدر خمسه‌ئی‌فدائی، سارا سعادتی، هما جلیل‌زاده و حافظ جلیل‌زاده هیات تحریریه این کاتالئگ را تشکیل داده‌اند و آرشام قلعه‌شاخانی و سروناز سهامی مطالب جمع‌آوری شده برای انتشار در کاتالوگ را تایپ کرده‌اند. همچنین بهداد منصوری و هیوا آذرنیا ویراستاری این کاتالوگ 164 صفحه‌ای را برعهده داشتند.

اما دبیر بخش عکس کاتالوگ، اختر تاجیک است که با همراهی سپهر ادیب‌زاده و طناز تاجیک به‌عنوان عکاسان تحریریه و مجید غفاری به‌عنوان عکاس پرتره، به کاتالوگ جلوه بصرثی بسیار خوبثی بخشیده‌اند.

از دیگر دست‌اندرکاران آماده‌سازی کاتالوگ می‌توان به داریوش نصیری؛ مدیر روابط‌عمومی کاتالوگ، محبوبه بیات؛ مدیر رسانه‌ای آن، مهدی بی‌نیاز؛ مدیر اجرایی، عارف افشاری؛ مدیر پشتیبانی و ساسان بیدارپور مسئول هماهنگی امور آماده‌سای کاتالوگ اشاره کرد.

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور 50 گروه داخلی و خارجی از 28 آبان تا 4 آذر در همدان برگزار می شود.