به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان لاله صبوری بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر در ارزیابی بخش تئاتر خردسال جشنواره گفت: در آثار راه یافته به جشنواره صرفا موضوع سرگرمی مطرح نیست، بلکه توجه به مفاهیم آموزشی اهمیت بسیار دارد. این برجسته‌ترین نکته در آثار راه یافته به جشنواره است.

 وی با بیان اینکه در بخش خردسال خلاقیت بیشتری در نمایش نامه‌ها دیده می شود، بیان کرد: در دو روزی که از جشنواره می گذرد نمایش هایی که اجرا شد، در زمینه های مختلف آموزشی بودند. این آثار از نظر محتوایی بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و موضوعات مختلفی را به نمایش گذاشته اند.

صبوری اضافه کرد: نوع دکور و عروسک های استفاده شده در بخش خردسال با اندازه های بسیار کوچک طراحی شده اند. احتمال می رود این نوع نگاه در طراحی دکور ها و عروسک ها  بر اساس شرایط اقتصادی  کارگردانان و برای سهولت در اجرای نمایش‌ها باشد اما این موارد خوب ارزیابی نمی شوند زیرا خردسالان به خوبی نمی توانند با عروسک هایی با اندازه کوچک ارتباط برقرار کنند. این امر می تواند یکی از نقایص در اجرای نمایش برای خردسالان باشد.

 

"بینوایان" با طعم کمدی دل‌آرته

 کریستوف تیبولت ضمن اعلام این نکته که فرانسویان از اتفاق‌های غمگین طنز می‌سازند از اجرای "بینوایان" ویکتور هوگو با استفاده از کمدی دل‌آرته خبر داد

نمایش "بینوایان" با نویسندگی و کارگردانی کریستوف تیبولت از کشور فرانسه در این دوره از جشنواره حضور دارد و در روز پنج‌شنبه؛ یکم آذرماه در سه نوبت 10:30، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجموعه فرهنگی و سینمایی شهید آوینی روی صحنه می‌رود. این نمایش توسط کمپانی تئاتر کریزو است.

کریستوف تیبولت؛ نویسنده و کارگردان "بینوایان" درباره شیوه اجرایی این متن مطرح ویکتور هوگو، گفت: این نمایش را با سه کمدین روی صحنه می‌رود. برای این‌که بتوانیم شخصیت‌های بسیار زیاد این متن را با این سه بازیگر به مخاطبان ارائه دهیم، از شیوه کمدیا دلآرته ایتالیا استفاده کرده‌ایم چون به ما اجازه می‌دهد با استفاده از ماسک این شخصیت‌ها را اجرا کنیم. دو بازیگر مرد تمام شخصیت‌های مرد را بازی می‌کنند و بازیگر زن ما تمام شخصیت‌های زن را ایفا می‌کند.

وی در ادامه افزود: چون می‌خواستیم نمایش برای کودکان مناسب باشد، کل رمان ویکتور هوگو را با حالتی عجیب، در یک ساعت خلاصه کرده‌ایم! رمان هوگو از سویی بسیار طولانی است و از سویی دیگر بسیار غمگین است و هیچ نکته شادی ندارد درنتیجه معنا و مفهوم نمایش را نگاه داشتیم اما در اجرا کمی آن را واژگون کردیم و حالت غمگین و جدی آن را به حالت شاد برگرداندیم.

تیبولت ضمن اعلام این نکته که فرانسوی‌ها از این تغییر در رمان مطرح هوگو استقبال کرده‌اند، گفت: طبیعت فرانسوی‌ها این است که از مسائل بسیار جدی و حتی غم‌انگیز، اتفاقی شاد بسازند. مردم ما انتظار داشتند یک نمایش غمگین ببینند اما وقتی فضای فانتزی نمایش را دیدند و خندیدن بچه‌ها در نمایش اتفاق افتاد بسیار از اثر خوششان آمد. این نمایش را ابتدا در سراسر فرانسه اجرا کردیم و سپس به بلژیک و سوییس رفتیم. الان نمایش را در ایران اجرا می‌کنیم و سپس به شیلی می‌رویم.

این هنرمند عرصه تئاتر فرانسه درباره تجربه حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: تا کنون سه بار در این جشنواره حضور داشتم. اولین حضورمان در جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان بسیار جالب بود چراکه هم دیداری هنری بود و هم انسانی. سپس برای بار دوم به این جشنواره آمدیم تا بدانیم آیا حسی که داشتیم صحیح است یا نه. سفر نخستمان به ایران شگفت‌انگیز بود و می‌خواستیم بدانیم که آیا در سفر دوم هم به همان اندازه شرایط دل‌نشین هست یا نه که بار دوم به‌اندازه بار اول سفری شگفت‌انگیز داشتیم. تصمیم گرفتیم بار سوم هم به ایران بیاییم تا ببینیم آیا باز هم سفرمان جذاب است یا نه که این بار هم شرایطی بسیار دوست‌داشتنی را تجربه کردیم.

وی در ادامه افزود: در ایران آدم‌هایی را دیدیم که شاد بودند و می‌خندیند. آدم‌هایی را دیدیم که با فرهنگ ما آشنا بودند و از فرهنگ خودشان برای ما گفتند. واقعا یک تبادل فرهنگی و تعلیمی خوبی داشتیم.

کارگردان "بینوایان" درباره شرایط تئاتر ایران گفت: نمایش در ایران پر از رنگ و پویا است. در نمایش‌هایی که من دیدم، بازیگران بسیار از حرکت استفاده می‌کنند. چیزی که در تئاتر ایران دیدیم و با سینمای ایران متفاوت است و من آن را بسیار دوست دارم این است که دید عمیقی در چشم بازیگران زن یا مرد ایران وجود دارد که به آن‌ها جذابیت می‌بخشد.

 

"رویا" نمایشی برای بچه‌های فراموش شده دنیا

نمایش "رویا" به کارگردانی هِلانهلا مکوانزی از کشور آفریقای جنوبی در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا خواهدشد.

در نمایش "رویا" به این موضوع تاسف‌انگیز پرداخته می‌شود که دزدیدن و قاچاق بچه‌ها یکی از مشکلات واقعی در اکثر کشورهای جهان است. این نمایش به تمام بچه‌های فراموش شده جهان تقدیم شده.

نمایش علاوه بر این که اشک مخاطب را درمی‌آورد موجب شادمانی و خنده او خواهدشد.

نمایش "رویا" کاری از کمپانی تئاترلانچ باکس از کشور آفریقای جنوبی به مدت 45 دقیقه اجرا می‌شود.

استوارت پالمر، آماندا والِلا و مکدیسی سِدانی بازیگران نمایشند.

آماندا والِلا نویسنده و هِلانهلا مکوانزی کارگردان "رویا" هستند.

هِلانهلا مکوانزی در کارنامه حرفه‌ای خود فعالیت 30 ساله تئاتری دارد. او همچنین به شکل حرفه‌ای و بین‌المللی در کشورهای از جمله انگلستان و اسکاتلند آموزش تئاتر دیده است.

او در زمینه‌های متعددی از جمله برنامه‌های تلویزیونی ملی و بین‌المللی، ساخت فیلم، آگهی‌های تبلیغاتی و تولید نمایشنامه و تئاتر فعالیت داشته است. همچنین سال‌ها در زمینه صداپیشگی مشغول به فعالیت بوده است.

در جشنواره های متعدد بین‌المللی حضور داشته و جوایز زیادی را در بازیگری و کاردانی کسب کرده است. او نمایش‌های فراوانی را در "بوتسوانا" به صحنه برده.

نمایش "رویا" دومین تولید کمپانی "تئاتر لانچ باکس" محسوب می‌شود.

 

اعتقاد دارم "اولیور تویست" بهترین نمایش جشنواره است

مجید قناد ضمن اعلام این نکته که بارزترین نمایشی که به شعار "کودک و حقوق اجتماعی" و "کودک و حقوق شهروندی" پرداخته،  نمایش "الیور تویست" است، این نمایش را یکی از بهترین‌های جشنواره امسال دانست.

مجید قناد، هنرمند نوستالژیک سینما، تئاتر و تلویزیون که در بیست‌وپنحمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان به‌عنوان داور بخش خردسال حضور دارد، گفت: جشنواره در این دوره از لحاظ امکانات مالی و رفاهی شرایطی دشوارتر را تجربه می‌کند اما این مشکل مالی تاثیر چندان زیادی بر روند جشنواره نگذاشته است. گروه‌های متفاوتی از استان‌های مختلف سراسر کشور به جشنواره آمده‌اند و همچنین از کشورهای متفاوتی همچون ایتالیا، آلمان، بلژیک و ... برای حضور در این دوره از جشنواره به ایران آمده‌اند. خوشختانه همبستگی لازم میان گروه‌ها وجود دارد و ما شاهد نمایش‌های متفاوتی هستیم. من در دوره بیست‌وسوم در این جشنواره حضور داشتم و خوشبختانه می‌بینیم امسال هم این جشنواره با دبیری مریم کاظمی با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد. احساس می‌کنم هنرمندانی که برای خردسالان کار می‌کنند به‌خوبی مخاطبان خود را شناخته‌اند چون اگر ذره‌ای در این مخاطب‌شناسی غفلت شود، نمایش به‌سمت کار کودک می‌رود. نمایشنامه‌های خوبی انتخاب شده است. البته ضعف‌هایی همچنان وجود دارد اما این ضعف‌ها کم‌تر شده‌اند و این مساله نشان می‌دهد هنرمندان عرصه تئاتر خردسال در قالب اجراهای نمایش در استان خود به تجربه‌اندوزی روی آورده‌اند و کار خود را تقویت کرده‌اند.

قناد ضمن اعلام رضایت از اغلب آثار حاضر در بخش خردسال بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان، گفت: خوشبختانه بچه‌ها ارتباط بسیار خوبی با آثار برقرار کرده‌اند. حتی در آثاری که با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار نمی‌کرد، کودکان به نمایش ورود می‌کردند و می‌خواستند به شخصیت‌های نمایش کمک کنند. نمایش‌های مخاطبان را جذب کرده بودند.

وی در ادامه افزود: کار کودک به رنگ احتیاج دارد و همچنین نیاز است که متون خردسال با زبانی ساده نوشته شده باشند تا در فهم خردسال باشد. همچنین بازی‌های نمایشی باید برای این سن مناسب باشند. حرکت؛ تصویر و کلام باید در کنار هم وجود داشته باشند.

قناد در ادامه به لزوم توجه بیشتر به تئاتر شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: باید در شهرستان‌ها به هنرمندانی که تئاتر کودک و یا نوجوان اجرا می‌کنند، توجه ویژه‌ای صورت گیرد. چرا گروه‌های شهرستانی باید با دشواری تئاتر کار کنند و همواره به‌دنبال اجاره کردن پلاتو برای تمرین تئاتر خود باشند؟!

وی در ادامه افزود: می‌توان به تئاتر نگاه جدی‌تری داشت و به‌عنوان‌مثال مسئولان آموزش‌وپرورش در کنار کلاس‌های هنری و ورزشی ساعتی را هم به تئاتر اختصاص دهند چون کودکان از طریق تئاتر زندگی را یاد می‌گیرند؛ از طریق این هنر با احترام و ... آشنا می‌شوند. همه‌چیز در ذهن کودکان باقی می‌ماند و آن‌ها می‌توانند زمانی‌که بزرگ‌تر شدند، از این آموخته‌ها استفاده کنند. برخی از هنرمندان چه بازیگران و چه کارگردان‌ها و ... به دشواری زندگی روزمره خود را می‌گذرانند و تنها عشق به تئاتر است که آن‌ها را در این حوزه نگاه داشته است. آن‌ها نمی‌توانند تئاتر را به‌عنوان راهی برای امرار معاش بدانند و بهتر است که این هنرمندان بتوانند از این طریق امور زندگی خود را بگذرانند.

این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی درباره جشن صدسالگی تئاتر کودک در این دوره از جشنواره، گفت: واقعا می‌توانستیم در جشن صد سالگی تئاتر کودک، بسیار از جایگاهی که امروز داریم، جلوتر باشیم اما چون مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه و ... در این حوزه وجود دارد، نتوانسته‌ایم در حد و اندازه‌های استعدادهای بسیار خوبی که داریم پبش برویم. واقعا گروه‌های شهرستانی زیبا کار می‌کنند و باید به این نکته توجه کنیم که همه امکانات نباید به تهران اختصاص یابد.

وی در ادامه افزود: زمانی‌که می‌بینیم صد سال از اجرای نخستین نمایش کودک گذشته است، به این فکر می‌کنیم که در این صد سال چه کرده‌ایم؟! به کجا رسیده‌ایم و کجا می‌خواهیم برویم. باید به یاد داشته باشیم که تئاتر به تنهایی نمی‌تواند پیش برود و رسانه‌هایی همچون صداوسیماَ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها باید به کمک این هنر بیایند تا رسالت خوب تئاتر به سرمنزل مقصود برسد. طبق ضرب‌المثل قدیمی، "یک دست صدا ندارد" جشنواره‌ها هم برای این به‌وجود آمده‌اند که هنرمندان از استان‌های مختلف دور هم جمع شووند، آثار خود را به نمایش بگذارند تا از میزان پیشرفت خود آگاه شوند و آثار سایر هنرمندان را ببینند تا با نظرات سایر هنرمندان و شیوه اجرایی آن‌ها آشنا شوند.

وی در خصوص شعار جشنواره امسال با عنوان "کودک و حقوق شهروندی" و "کودک و حقوق اجتماعی"، گفت: این دو شعار بسیار خوب و مناسب هستند. کودک همان‌طور که حق دارد مدرسه برود، بازی کند، شاد باشد، رفاه نسبی داشته باشد و ... حق دارد که تئاتر ببیند و با این هنر آشنا شود. اگر امروز بذر خوبی در ذهن کودکان بکاریم، سال‌های بعد می‌توانیم نتیجه آن را برداشت کنیم. برخی از دوستانی که برای کودکان و نوجوانان کار می‌کنند نابغه هستند.

وی در ادامه افزود: از سویی دیگر به نظر می‌رسد که این شعارها تا حد قابل توجهی در متن نمایش‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره امسال گنجانده شده و بارزترین نمایشی که این شعار را  در جشنواره امسال بسط داده و به آن پرداخته نمایش "الیور تویست" در بخش مهمان جشنواره است، که می‌توان گفت  با توجه به نکاتی که این تئاتر دارد یکی از بهترین‌های جشنواره امسال است.

مجید قناد در پایان گفت: از همین‌جا از تمام مسئولان مملکتی و دست‌اندرکاران می‌خواهم پس از پایان این جشنواره، همه‌چیز را تا سال آینده فراموش نکنند. کمبودها و مشکلات را رصد کنیم و اجازه ندهیم سال‌های آینده هم این مشکلات وجود داشته باشد.

 

 

ایرانی‌ها در تئاتر حرف برای گفتن دارند

مسعود ساری اوغلو ضمن اعلام این نکته که در ایران تئاتر بسیار رشد داشته است، گفت که تا کنون دو اثر از صمد بهرنگی را به‌صورت تئاتر روی صحنه برده است.

نمایش "جوجه اردک زشت" به کارگردانی مسعود ساری اوغلو از کشور ترکیه در این دوره از جشنواره حضور دارد و در روز پنج‌شنبه؛ یکم آذرماه در سه نوبت 10:30، 15 و 17:30 در پلاتوی مجموعه فرهنگی و سینمایی شهید آوینی روی صحنه می‌رود. این نمایش توسط کمپانی اسانلِر کاکلِوی تولیده شده است.

مسعود ساری اوغلو؛ کارگردان نمایش "جوجه اردک زشت" درباره شیوه اجرایی نمایش خود، گفت: ما این نمایش را با تکنیکی که مختص خودمان است؛ آماده کرده‌ایم که مخاطبان وقتی نمایش را ببینند، از آن آگاه می‌شوند. همچنین ما چون ترک زبان هستیم، نمایش را بی‌کلام آماده کرده‌ایم تا تمام مخاطبان از سراسر جهان با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.

این هنرمند عرصه تئاتر کودک درباره پروسه اجرای این نمایش، گفت: سه سال قبل این نمایش را آماده کرده بودیم و از آن زمان این اثر را در کشورهای بسیار زیادی اجرا کرده‌ام. فرانسه، ایتالیا، کوبا، تونس، اوکراین، رومانی، کانادا و ... نمایش را روی صحنه برده‌ایم. سال گذشته هم با همین نمایش در جشنواره تبریز حضور داشتیم اما آخرین کشوری که پیش از حضور در این دوره از جشنواره، با "جوجه اردک زشت" به آن سفر کردیم، مکزیک بود.

ساری اوغلو درباره شرایط تئاتر کودک  در ایران در آستانه صد سالگی تئاتر کودک، گفت: از سال 2004 فعالیت در عرصه تئاتر کودک را آغاز کرده‌ام و تا کنون بیش از 18 نمایش برای کودکان آماده کرده‌ام. فارغ از آثاری که در جشنواره‌های ایرانی از هنرمندان این کشور دیده‌ام، در سایر جشنواره‌ها هم آثار هنرمندان ایرانی را رصد کرده‌ام و معتقد هستم ایرانی‌ها در تئاتر حرف برای گفتن دارند. وقتی از خارج از ایران به این کشور نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنیم کشوری بسته است اما اصلا این‌گونه نیست. این‌که صد سال از اجرای نخستین نمایش کودک در ایران می‌گذرد و 25 سال است جشنواره‌ای مختص کودکان اجرا می‌شود، نویدبخش روزهای خوبی برای تئاتر این سرزمین است. در این کشور به بچه‌ها بها می‌دهند در روزهای گذشته آثار زیادی دیدیم و حتی یک نمایش ندیدیم که در آن بازیگر کودک حضور نداشته باشد.

کارگردان "جوجه اردک زشت"  برگزاری جشنواره تئاتر را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از دلایل حضورم در این جشنواره این است که می‌خواهم تعدادی از هنرمندان  ایرانی را برای حضور در جشنواره ترکیه دعوت کنم و به همین دلیل آثار حاضر در جشنواره را رصد می‌کنم. در دورانی که در تبریز بودم هم نمایش‌های بسیار خوب و تاثیرگذاری دیدم. شهر تبریز هم بسیار زیبا و دیدنی بود.

وی در ادامه افزود: یکی از جذابیت‌های ایران برای من فرهنگ غنی مردم است. در همدان ما در هتلی اقامت داریم که "بابا طاهر" نام دارد و یادآور یکی از مهم‌ترین شاعران این شهر است. در تبریز هم ما در هتلی با نام "شهریار" اسکان داشتیم و این مساله نشان‌گر این است که در ایران به هنرمندان بسیار بها می‌دهند. خود من با داستان‌های صمد بهرنگی بزرگ شده‌ام و حتی دو نمایش بر اساس داستان‌های او به نام‌های "یک هلو، هزار هلو" و "ماهی سیاه کوچولو" را به تئاتر تبدیل کرده‌ایم. البته این دو نمایش تنها در ترکیه اجرا شده‌اند. قصد داریم این دو اثر را برای اجراهای بین‌المللی هم آماده کنیم.

 

 

9 تئاتر صحنه ای و 4 تئاتر خیابانی اجرا می‌شود

در سومین و پر اجراترین روز بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 13 تئاتر خیابانی و صحنه ای اجرا می شود.

نمایش های "رویای سپید" از تهران، " لباس های رنگارنگ" از لاهیجان و "پینوکیا" از شیراز در دو سانس 10 و 11 و به ترتیب در پلاتو استاد عبادی مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا، سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می روند.

در سانس های 10:30، 15 و 17:30 سه تئاتر "پینوکیو" از بندرعباس، "ترنج" از تهران و "جنگ بازی" از خارک به ترتیب در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا، تالار فجر و سینما فلسطین میزبان تماشاگران خواهند بود.

3 نمایش خارجی روز سوم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان " بینوایان" از فرانسه، "جوجه اردک زشت" از ترکیه و "عروسک رز" از عراق هستند که در سانس های 10:30، 15 و 17:30 و به ترتیب در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی، پلاتو مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی و کانون مهدیه اجرا خواهند شد.

در بخش خیابانی نیز "بازی در بازی" از اصفهان، "رویای درون کودک" از تهران، "وارش" از کیانشهر و "کتاب قدیمی پدربزرگ" از تهران به ترتیب در سانس های 15:30، 16، 16:30 و 17:45 و در محوطه مجمتع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی برای علاقه مندان این بخش به اجرا در می آیند.

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با اجرای بیش از 50 گروه از کشورهای مختلف جهان و ایران از 28 آبان تا 4 آذر برگزار می شود.