به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان، نمایش "سفر فوق‌العاده" به کارگردانی دیمیتری نوموکُنوو از کشور آلمان که توسط کمپانی چرخ پنجم در این دوره از جشنواره حضور دارد، در روز 30 آبان‌ماه و در روز دوم اجراهای جشنواره بین‌المللی کودک‌ونوجوان در سه نوبت؛ 10:30، 15 و 17:30 در کانون مهدیه روی صحنه می‌رود.

اِلیزاوتا سالیِر بازیگر این نمایش درباره داستان کار، گفت: "سفر فوق العاده" یک نمایش عروسکی و موزیکال است ایده اصلی نمایش سفر کردن دور دنیا محسوب می‌شود. درواقع نمابش از تعداد زیادی بخش‌های موزیکال کوتاه تشکیل می‌شود که در کستی سفید بزرگی که روی صحنه است، جریان دارند. هر بخش از کشتی، یک سرزمین جدید است.

سالیر ضمن اعلام این نکته که سرزمین‌های جدید خیالی نیستند، گفت: کشورهای هند، عربستان، یونان، آمریکا، فرانسه و ... در این کشتی به نوبت نشان داده می‌شوند و مخاطبان با حرکات فولک مردم این کشورها با آن‌ها آشنا می‌شوند. درواقع این نمایش درباره خوبی‌های سفر کردن در سراسر جهان است.

این هنرمند عرصه تئاتر کودک در آلمان ضمن اعلام این نکته که درباره تاریخ ایران بسیار می‌داند، گفت: ما در مدارسمان درباره گذشته ایران بسیار زیاد خوانده‌ایم و بسیاری از هنرمندان و تاریخ بسیار جالب ایران را می‌شناسم. چندان با تئاتر ایران آشنا نیستم اما مخاطبان تئاتر ایرانی را می‌شناسم!

وی در ادامه افزود: ما بسیار سفر می‌کنیم و در بیشتر از سی کشور متفاوت و 120 جشنواره تئاتر اجرا کرده‌ایم. درواقع ما بدون توقف سفر می‌کنیم و این نوع کار کردن برای ما بسیار جذاب است. دو سال قبل برای نخستین‌بار برای ایرانیان تئاتر اجرا کردیم و این تجربه واقعا جذاب بود چون مخاطبان بسیار با ما همراه بودند و با شادمانی نمایش را دنبال می‌کردند. واقعا تجربه‌ای بزرگ بود. همان‌طور که می‌دانید هر ملتی شرایط خاص خود را در همراه شدن با اثر هنری دارد و البته نمی‌توان هیچ‌کدام را ناجذاب دانست بلکه هر ملتی ری‌اکشنی متفاوت نشان می‌دهند! به‌عنوان‌مثال چینی‌ها بسیار درون‌گرا هستند، اسپانیایی‌ها و آرژانتینی‌ها به‌سرعت به آنچه احساس می‌کنند ری‌اکشن می‌دهند. ایتالیایی‌ها هم همین‌طور هستند.

الیزاوتا سالیر ضمن اعلام این نکته که در این دوره از جشنواره تا کنون نمایش "اولیورتویست" به کارگردانی اسماعیل فیروزی را دیده است درباره تاثیر تئاتر پداکوژیکی، گفت: در ابتدا باید بگویم که چندان در زمینه تئاتر پداکوژیکی فعالیت نکرده‌ام اما در گذشته و در بوینس آیرس در زندان و برای زندانیان و مجرمانی همچون قاتلان و دزدانی بین 24 تا 17 سال تئاتر اجرا کردیم. واقعا باید بگویم که کمی ترسیده بودم!

وی در ادامه افزود: پسران نوجوان شرایط بهتری داشتند اما دختران واقعا وحشت‌آور بودند به‌طوری‌که حتی نمی‌خواهم درباره آن دختران فکر کنم و آن اتفاق را دوباره به یاد بیاورم چون دختران از هر امیدی خالی بودند و هیچ‌چیز نمی‌توانست به آن‌ها کمک کند اما پسران مهربان‌تر بودند و با ذهنی بازتر با نمایش و آدم‌ها ارتباط برقرار می‌کردند.

وی تئاتر "اولیورتویست" را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: تئاتر می‌تواند آموزشی متفاوت را به مخاطبان ارائه دهد و این مساله برای نوجوانان زندانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان‌طور که در پایان نمایش "اولیورتویست" مطرح شد، واقعا معلمان بهتر می‌توانند سبب شوند این نوجوانان زندگی‌ای عادی داشته باشند و به‌سراغ جرم و جنایت نروند. فکر می‌کنم تئاتر پداکوژیکی اتفاقی بسیار خوب و بزرگ است و می‌تواند پسران را از شرایط وحشتناکی که گرفتار آن هستند نجات دهد. هر چیزی که بتواند به مردم کمک کند، اتفاقی بزرگ است و تئاتر اصولا برای همین منظور ظهور کرده است. در زندگی‌ام پسران هنرمندی را دیده‌ام که گذشته‌ای مجرمانه داشته‌اند و هنر رشد بسیار بزرگی در زندگی آن‌ها پدید آورده است و سبب شده است از آن فضا و شرایط خارج شوند اما هیچ‌گاه دختری را ندیده‌ام که توانسته باشد از این فضا خارج شود و به همین دلیل حس می‌کنم جنایتکاران زن بسیار متفاوت هستند.

 

جوزپه سمرارو از ایتالیا با نمایشی بی‌کلام و 12 ساله

 جوزپه سمرارو با نمایشی که 12 سال در سراسر جهان اجرا شده است به بیست‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان پا می‌گذارد.

نمایش "داستان یک مرد و سایه او" به کارگردانی جوزِپه سِمِرارو از کشور ایتالیا چهارشنبه؛ سی‌ام آبان‌ماه در سه نوبت؛ 10:30، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی روی صحنه می‌رود. این نمایش که تولید کمپانی پرینسیپو آتیوو تِترو است به مدت 55 دقیقه اجرا می‌شود.

جوزپه سِمِرارو؛ نویسنده و کارگردان نمایش "داستان یک مرد و سایه او" درباره این نمایش، گفت: این نمایش بی‌کلام است و در فضایی ساده اجرا می‌شود البته در این کار از آوا و صداهای بدن همچون پا کوبیدن و ... استفاده می‌شود. البته ما یک بخشی از نمایش را برای مخاطبان تعریف می‌کنیم. داستان نمایش درباره یک مرد تنهاست که در بخشی از زندگی‌اش مرگ را تجربه می‌کند.

وی در ادامه افزود: تم اصلی این نمایش که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، با صداها و نورپردازی و حرکات فرم بازیگران به مخاطب منتقل می‌شود. درواقع ما با استفاده از شیوه‌های تئاتر فیزیکال با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنیمو همچنین در جریان نمایش با جابه‌جایی نقش‌های بازیگران مخاطب در جریان داستان و فحوای اصلی نمایش قرار می‌گیرد.

سمرارو ضمن اعلام این نکته که "داستان یک مرد و سایه او" 12 سال است که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود، گفت: ما این اثر را در کشورهایی همچون ترکیه، رومانی، بلغارستان، اسپانیا، فرانسه، آلمان، تونس، برزیل و ... اجرا کرده‌ایم و مردم بسیار از این اثر خوششان آمده است. چون این نمایش ساده است، مردم بسیار خوب با اثر ارتباط برقرار می‌کنند. حتی با این‌که حرکاتمان ساده است، اثری جالب و تجربه‌ای جدید در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

این کارگردان و نویسنده ایتالیایی ضمن اعلام این نکته که هنر ایران را از طریق سینما شناخته است، گفت: من آثاری مطرح از هنرمندانی همچون عباس کیارستمی و اصغر فرهادی را دیده‌ام. این مساله نشان می‌دهد سینمای ایران قوی و پویا است.

کارگردان نمایش "داستان یک مرد و سایه او" درباره آشنایی‌اش با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان گفت: از طریق شبکه‌های اجتماعی با جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان آشنا شدم و بسیار از حضور در ایران و این جشنواره خوش‌حال هستم و امیدوارم مخاطبان بسیار زیادی برای دیدن نمایش ما به سالن بیایند و از این کار لذت ببرند.

 

نوشین بیگلریان:

 

نمایش های بخش خردسال جشنواره کیفیت بسیار بالایی دارند

عضو هیئت انتخاب آثار بخش خردسال بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره تفاوت‌های تئاتر خردسال با تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر خردسال که از رده سنی 3 تا 6 سال هست و باید دارای بار آموزشی، جلوه‌های بصری و به طور کلی حرفه‌ای باشد.

نوشین بیگلریان با بیان اینک  تئاتر خردسال بین 15 تا 30 دقیقه است، ادامه داد: اگر مدت زمان تئاتر بیش از این مقدار باشد، باعث خستگی و عدم توجه خردسالان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خردسالان نگاه و دید متفاوتی دارند، ادامه داد: خردسالان در مرحله آموزش و یادگیری هستند و تئاتر بخش خردسال باید موضوعات و نکات آموزشی مرتبط با مخاطب داشته باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی تئاتر خردسال این است که حالتی قصه گونه دارد، ادامه داد: نکات آموزشی را باید در حالتی قصه گونه و به شکلی جذاب برای خردسالان عنوان کرد.

 بیگلریان با بیان اینکه از طرح های بررسی شده، در نهایت 7 طرح برای حضور نهایی در جشنواره انتخاب شد، اضافه کرد: آثار انتخابی تمام ملاک های لازم را دارند و هر کدام یکسری ویژگی های جذاب برای اجرا دارند.

وی با بیان اینکه وضعیت تئاتر خردسال در کشور ضعیف است، ادامه داد: بخشی به نام تئاتر خردسال در کشور نداریم و به جز در ایام جشنواره هیچ تئاتری خردسالی در کشور اجرا نمی شود.

وی با اشاره به تاثیر بسیار خوب برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر تئاتر همدان، ادامه داد: تئاتر کودک و نوجوان همدان بسیار فعال شده بطوریکه کارگردانان مایل هستند به جای کار در بخش بزرگسال در بخش کودک و نوجوان فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه همدان قطب تئاتر کودک و نوجوان ایران است، ادامه داد: همدان به صورت حرفه ای و استادانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را برگزار می کند.