به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، این دوره از جشنواره با برگزاری دو بزرگداشت برای مریم سعادت؛ هنرمند نام آشنای عرصه تئاتر و سینمای کودک و نوجوان و بهرام دوست قرین؛ هنرمند فعال این عرصه خاتمه می یابد.

مریم سعادت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک لیسانس تئاتر عروسکی دریافت کرده است. و از سال 1346 تاکنون در زمینه بازیگری و عروسک گردانی فعالیت می‌کند.

البته فارغ از فعالیت های تئاتر در آثاری تصویری همچون "عملیات مهد کودک"، "تارزن و تارزان، "آب‌پریا"، "کتابفروشی هدهد"، "مدرسه مادربزرگ‌ها"، "قصه‌های تابه‌تا"، "ماجرای تقی جان"، "بازگشایی مدارس"، "بچه‌های عروسکی"، "خونه مادربزرگه" و ... اشاره کرد.

از فعالیت های تئاتر مریم سعادت می توان به بازی در نمایش هایی همچون "تقدیر بازان" به کارگردانی سیما تیرانداز، "خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی" به کارگردانی علی رفیعی، کارگردانی و نویسندگی نمایش عروسکی "کنسرت حشرات" و ... اشاره کرد. جدیدترین فعالیت این هنرمند نام آشنا در عرصه تئاتر، صدا پیشگی در نمایش عروسکی "پسر جنگل" به کارگردانی رامین کهن بود که شهریورماه امسال در قالب هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

دیگر بزرگداشتی که در این دوره از جشنواره برگزار می شود به بهرام دوست قرین، هنرمند جوان تئاتر همدان اختصاص دارد. او فعالیت جدی هنری خود را سال 1365، با ورود به انجمن سینمای جوان و ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد و سپس سال 1367 دوره کلاس نمایش عروسکی را گذراند و به گروه "جی جی وی جی" و بازی در چندین سریال عروسکی و چندین نمایش عروسکی این راه را ادامه داد تا در نهایت گروه نمایشی "سارا" را بنیان گذارد.

نخستین نمایشی که بهرام دوست قرین در مقام کارگردان روی صحنه برد، "دیوسیاه" نوشته عباس دوست قرین بود که در سال 1369 در تالار فجر همدان اجرا شد.

او در این سال ها نمایش هایی همچون "افسانه کلاغ"، "حسن کچل"، "فصل شقایق ها"، "لک لک پا شکسته"، "روباه دم بریده"، "پاییزتر از برگ های فصل" نوشته اصغر فکوری، "الف ب پ تنبل"، "مرد فرنگی سیاه زنگی"، "روز قشنگ سارا"، "رنگ رنگ نقاشی"، "درسی برای مینا"، "خورشید زیبا"، "خاله سوسکه"، " هاجر (س)" و ... اشاره کرد.

او علاوه بر دریافت لوح سپاس یونیسف در سال 1378، تا کنون در دوره های مختلف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت و جوایز متعددی را دریافت کرده است.

مراسم بزرگداشت این دو هنرمند در آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار می شود.

 

چهار عنوان کتاب در انتشارات نمایش به چاپ رسید

به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان چهار عنوان کتاب جدید با نام های «دفتر طلایی 1»، «راز دژ کلات، شاهزاده اژدها»، «لوبیای سحرآمیز، برزوی بی باک» و جلد سوم «اوراند هریس- زندگی، اندیشه و آثار» توسط انتشارات نمایش چاپ شده است.

کتاب «دفتر طلایی 1» نمایشنامه هایی مختص کودکان است. نمایشنامه های این کتاب را مریم منصوری، اسداله اسدی، امید نیاز و شادی غفوریان نوشته اند.

اما «راز دژ کلات، شاهزاده اژدها» یک کتاب نمایشنامه دیگر است که توسط آتُسا شاملو برای مخاطبان کودک نگارش شده است.

کتاب دیگری که در این دوره چاپ شده است، «لوبیای سحرآمیز، برزوی بی باک» نام دارد که از دو نمایشنامه «لوبیای سحرآمیز» و برزوی بی باک» تشکیل شده است و هر دو نمایشنامه را فاطمه ابطحی نگاشته است.

طراح جلد «دفتر طلایی 1»، «راز دژ شکلات» و «لوبیای سحرآمیز، برزوی بی باک» بهرام شادان فر است.

اما در این دوره علاوه بر نمایشنامه، یک کتاب پژوهشی هم با نام «اوراند هریس- زندگی، اندیشه و آثار» نوشته لاول سوارتزل با ترجمه حسین فدایی حسین منتشر شده است. البته این عنوان برای اهالی تئاتر و مخاطبان این هنر آشنا است چراکه در دوره های گذشته دو جلد از این کتاب چاپ شده بود و امسال، سومین جلد از این مجموعه چاپ شده است. البته در این کتاب هم چهار نمایش مختص کودک و نوجوان هم چاپ شده است. نمایشنامه های جادوی میمون، من و پیتر خرگوشه، شاهزاده و گدا و ... نوشته اوراند هریس هم در قالب این کتاب در اختیار علاقه مندان تئاتر کودک و نوجوان قرار گرفته است.

 

 

 

نمایشی از اختلاس دو تاجر در "اُوپس"

نمایش "اُوپس" به نویسندگی و کارگردانی یوردی ال. ویدال از کشور بلژیک در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

 نمایش "اُوپس" کاری از کمپانی یوردی ال. ویدال است و با ترکیبی از حرکات نمایشی، آکروباتیک و نوعی حرکات موزون اجرا می‌شود.

 در نمایش "اُوپس" می‌بینیم که دو تاجر از یک اختلاس بزرگ در حال فرار هستند. نمایشی که موضوع پول را با روندی طنزگونه بیان می‌کند.

آنتونی تیری لفبری، جاسپرد هربلوت – ماهت بازیگران نمایشند. بدلکار و بازیگر حکات موزون آنتونی تیری لفبری است. نویسندگی و کارگردانی نمایش را یوردی ویدال به عهده دارد. این نمایش از کشور بلژیک به مدت 30 دقیقه اجرا خواهدشد.

یوردی ال. ویدال در کارنامه حرفه‌ای خود، بیش از 25 کار را اجرا و تهیه کرده است. گروه او، بیش از 300 درام و نمایش را به روی صحنه برده است.

ویدال در 30 سال اخیر در زمینه‌های هنر حرکت، تدریس حرکات موزون برای هنرمندان، ژانرهای تئاتر، نمایش خیابانی، بدلکاری و... فعالیت داشته است.

او در مکان‌هایی هم‌چون استودیو تابستانی روساس، مدرسه رقص باله فلندرز، ای اس آ سی، پاریس کالانداس، تانزالوس داسلدورف، زانزفابریک و داک 11 در برلین و... کار خود را دنبال می‌کند.

 

جشنواره  تئاتر کودک، ضرورتی برای ارتقای فرهنگ عامه

عضو هیات انتخاب بخش تئاتر خیابانی با بیان اینکه هنر و به ویژه هنر تئاتر یک ضرورت جدی و مهم برای  کودکان و جوانان است، گفت: جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان در سال های متمادی که برگزار شد از پیشرفت خوب و قابل توجهی برخوردار بوده و در حوزه تئاتر خیابانی نیز رونق زیادی در سال های گذشته داشته است.

فاتح بادپروا با بیان اینکه تئاتر خیابانی در چند ساله  گذشته به جشنواره اضافه شد، افزود:  تئاتر خیابانی سال گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بود اما آثار ارسال شده به دبیر خانه در بخش تئاتر خیابانی امسال بسیار با کیفیت تر است و امیدواریم که مخاطبان بیشتری را جذب این هنر کند.

 وی  اضافه کرد: سال گذشته استقبال خوب و قابل توجهی از تئاتر خیابانی شد. این گونه از تئاتر زمانی که موجب شادی و نشاط مردم به ویژه کودکان می شود به نوعی موجب قوت قلب همه دست اندکاران اجرای این برنامه بزرگ می شود.

باد پروا اضافه کرد: پارامترهای انتخاب آثار تئاتر خیابانی بر اساس فراخوان جشنواره  بوده و در انتخاب این آثار سعی شد با شاخصه های اصلی که شعار جشنواره امسال است همخوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: معیار اصلی  در انتخاب تئاتر خیابانی از نظر کیفی و اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد آثاری که ارتباط معنایی مطلوبی با کودکان برقرار کرده در گزینش آثار مد نظر قرار گیرد.

 

کیفیت در اجرا، مهمترین آیتم در انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی

داور هیات انتخاب تئاتر خیابانی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، گفت: شورای انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی 9 اثر نمایشی را برای اجرا در بیست و پنجمین  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان انتخاب و معرفی کرد و کیفیت در اجرا مهمترین آیتم برای انتخاب نمایش های خیابانی بوده است.

مهدی قلعه گفت: بخش انتخاب آثار 9  نمایش خیابانی برای اجرا در جشنواره بیست و پنجم به بخش مسابقه معرفی شد.

وی افزود: از آثار معرفی شده دو اثر با موضوع کودک و حقوق شهروندی و مابقی آثار با موضوعات مختلف انتخاب و به جشنواره  بیست و پنجم معرفی شد.

وی ملاک انتخاب آثار را  کیفیت  در اجرای نمایش  معرفی کرد و گفت: داوران بخش خیابانی در انتخاب آثار سعی کردند نمایش هایی را انتخاب کنند که بیشتر با موضوع کودکان همخوانی داشته باشند.

وی یکی از مهمترین مشکلات در انتخاب آثار خبابانی را ارسال آثار به صورت فیلم دانست و گفت: اگر شرایطی فراهم شود که گروه های نمایشی  آثار خود را به صورت زنده برای داوران در بخش انتخاب اجرا کنند در انتخاب آثار عدالت بیشتری رعایت خواهد شد و  به طور قطع آثار با کیفیت تری انتخاب  و به جشنواره راه خواهند یافت.

وی با بیان اینکه 25 سال از عمرجشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌گذرد و این جشنواره با موفقیت‌ها و مشکلاتی همراه بوده، تاکید کرد : لازم است که پس از پایان جشنواره خانه تئاتر آسیب شناسی از جشنواره  را داشته باشد تا مشکلات آن برای همیشه رفع شود.

 وی با بیان اینکه ترویج نشاط و شادی در جامعه مهمترین هدف از برگزاری جشنواره های این چنینی است، افزود: این جشنواره حامل پیام صلح و دوستی و احترام به حقوق  کودکان و ترویج آن به همه دنیا است و سعی شد در انتخاب آثار به این پارامتر توجه بیشتری شود.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 29 آبان تا 3 آذر ماه با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.