به گزارش هنرآنلاین، محمدرضا کریمی صارمی، مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: تریلی سیار قرار است برای نخستین بار امروز 28 آبان ماه در استان همدان به اجرای نمایش بپردازد و پس از آن هم برای کودکان و نوجوانان شهرهای این استان، اجرای تئاتر داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعداد اجراها بسته به شرایط آب‌وهوایی این روزهای استان همدان دارد بیان کرد: تریلی سیار بعد از اجرای نمایش "آش سنگ" به کارگردانی زهرا مریدی در استان همدان، به حاشیه شهرهای استان همدان خواهد رفت و مطابق با فعالیت 50ساله‌اش، آثار نمایشی اجرا می‌کند.

مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در معرفی هرچه بیشتر این نمایش تاکید کرد: این نمایش که اثری ویژه کودکان و نوجوانان است، بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته روبرت ژیرو و ترجمه مصطفی سلیمی توسط زهرا مریدی بازنویسی شده است تا روایتگر  داستان خانواده‌ فقیری باشد که پسرش برای پیدا کردن شغل راهی شهر می‌شود.

وی درباره مضمون نمایش "آش سنگ" تصریح کرد: داستان این اثر نمایشی از این قرار است که پسر در مسیر شهر به یک مزرعه می‌رسد و از زن مزرعه‌دار چیزی برای شام می‌خواهد؛ اما با رد این درخواست از سوی زن مزرعه‌دار که خسیس است پسرک باهوش نقشه‌ای می‌کشید و...

کریمی صارمی خاطرنشان کرد: کتاب "آش سنگ" که پیش از این از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده تاکنون با تریلی سیار که سالانه 400 اجرا در شهرهای مختلف دارد، در روستاها و مناطق مختلفی از کشور به اجرا در آمده است.

 

اجرای نمایشی از کشور ترکیه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

 این نمایش داستان جوجه اردک زشتی است که توسط سرنوشت مورد امتحان قرار می‌گیرد و سرانجام تبدیل به یک قو جوان سرزنده می‌شود.  

نمایش "جوجه اردک زشت" داستانی خیالی پر از رویا است که توسط کمپانی اسانلِر کاکلِوی تولیده شده است.

مسعود ریدوان سان اوغلو، بیرکان سان اوغلو و دوریم اِلیف وارول بازیگران نمایش محسوب می‌شوند.

نویسنده اثر هانس کریستین اَندرسون است و نمایش به کارگردانی تدورا پاپووا لازوروا اجرا خواهدشد.

اِمره ساریکسی مدیر فنی نمایش است.

نمایش "جوجه اردک زشت" از کشور ترکیه به مدت 40 دقیقه در جشنواره اجرا دارد.

تدورا پاپووا لازووا یکی از چهره‌های نسل نو تئاتر در ترکیه است.

او که به عنوان کارگردانی جوان در حیطه تئاتر عروسکی فعالیت دارد، اصالتا اهل کشور بلغارستان است.

این هنرمند با توجه به علاقه‌ای که به هنر زادگاهش دارد، بیشتر بر روی نمایش‌های اصیل کشور بلغارستان کار می‌کند.

او از سال 2012 وارد دانشگاه شد و به تحصیل رشته تئاتر مشغول پرداخت. تدورا پاپووا لازوروا از دانشگاه آکادمی تئاتر سوفیا در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. او در این سال‌ها نمایش‌های موفق زیادی را در حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی به روی صحنه برده است. همچنین در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته است.

این هنرمند فعالیت‌های عروسکی خود را در کمپانی اسانلِر ادامه می‌دهد.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 29 آبان تا 3 آذر ماه با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.