سرویس تئاتر هنرآنلاین: ربع قرن برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با هدف تقویت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین و با شعار " کودک و حقوق اجتماعی" از فردا 28 آبان ماه در همدان افتتاح می‌شود.

برگزاری بیست و پنجمین دوره از این رویداد مصادف با مراسم جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان شد که این جشن روز پنجشنبه 24 آبان ماه، یک هفته پیش از آغاز جشنواره با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان همچنین مسئولان و مدیران شهرداری تهران و منطقه شهر ری در جوار مزار مرحوم جبار باغچه‍‌بان برگزار ‌شد.

برنامه‌های جنبی روز افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در روز دوشنبه 28 آبان ماه با اجرای 3 نمایش خیایانی در حاشیه شهر همدان برگزار خواهد شد. این اجراها در مدرسه شهید صدیقه عابدی (فقیره) از ساعت 8:30 تا 9:30 صبح، مدرسه شهید صدقی (حصار اسلام شهر) از ساعت 9:45 تا 10:45 صبح و مدرسه شهید خورشیدپور (اسلام شهر) از ساعت 11 تا 12 برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌های روز افتتاحیه از ساعت 14 با رونمایی از اِلمان جشنواره در محوطه تالار فجر و شادپیمایی کودکان از ساعت 15 در میدان امام خمینی (ره) ادامه پیدا خواهد کرد و مراسم افتتاحیه نیز ساعت 18:30 در سالن ورزشی فردوسی برگزار خواهد شد.

اجراهای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ساعت 10:30 سه‌شنبه 29 آبان ماه در استان همدان آغاز و تا یکشنبه 4 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

این دوره از جشنواره در 9 بخش تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر ملل، مسابقه تئاتر خردسالان، مسابقه تئاتر خیابانی، میهمان، مسابقه تئاتر ایران، مسابقه تئاتر بین‌الملل و تئاتر دانش‌آموزی در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا، مجتمع شهید آوینی، تالار فجر، تالار مهدیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، سینما کانون و سینما فلسطین همدان برگزار خواهدشد. 

ایتالیا، آلمان، بلژیک، فرانسه، ترکیه، عراق، آفریقای جنوبی، آذربایجان، نروژ، اسپانیا و هند 11 کشوری هستند که در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت البته نروژ و اسپانیا مشترکاً با یک اثر نمایشی میهمان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان خواهند بود. 

41  نمایش صحنه‌ای در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه خواهد رفت که 31 اثر از ایران و 10 نمایش از خارج از کشور اجرا خواهند شد؛ از این میان به ترتیب 11 نمایش از تهران، 7 نمایش از همدان، 3 نمایش از مشهد، 2 نمایش از بندرعباس و شهرهای اردبیل، پردیس، اصفهان، لاهیجان، قم، خارک، کبودرآهنگ و شیراز هر یک با یک اثر نمایشی میهمان بیست و پنجمین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خواهند بود. 

بخش خیابانی این دوره از جشنواره نیز میزبان 9 اثر نمایشی است که دو نمایش از تهران و هفت نمایش دیگر از شهرستان است. در این بخش همدان با 2 اثر نمایشی و رودسر، اصفهان، کیانشهر، بروجرد و قروه هر کدام با یک نمایش در این بخش حضور خواهند داشت. دو اثر نمایشی نیز از  بخش میهمان در بخش خیابانی این رویداد اجرا خواهند شد و باقی آثار خیابانی نیز در بخش مسابقه تئاتر خیابانی حضور خواهند داشت.  

بخش صحنه‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز این گونه خواهد بود؛ بخش تئاتر کودک میزبان 10 اثر نمایشی است و 7 نمایش نیز در بخش تئاتر نوجوان اجرا خواهد شد. 10 نمایش در بخش تئاتر ملل حضور خواهند داشت و مسابقه تئاتر خردسال نیز با 7 نمایش برگزار خواهد شد. در بخش میهمان یک نمایش به روی صحنه خواهد رفت و مسابقه تئاتر ایران پذیرای 12 اثر نمایشی می‌شود. بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل با 9 اثر برگزار خواهد شد و 6 نمایش در بخش دانش‌آموزی این دوره از جشنواره اجرا می‌شود. 

همچنین چهار کارگاه آموزشی با حضور مدرسانی از کشورهای هلند، روسیه، آلمان و استرالیا همزمان با برپایی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود.

کارگاه "دنیای جادویی که تئاتر خوانده می‌شود" با حضور محمد بابازاده هنرمند ایرانی اصل از کشور هلند برگزار خواهد شد. مخاطب این کارگاه آموزشی بازیگران و کارگردانان فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و مدرسان تئاتر کودک خواهند بود.

کارگاه کشور روسیه نیز با عنوان "نوجوان" برگزار می‌شود که در آن اساتید تئاتر و تولیدکنندگان تئاتر می‌توانند شرکت کنند.

مسلم قاسمی هنرمند ایرانی مقیم کشور آلمان نیز در ایام برگزاری جشنواره بیست و پنجم کارگاه آموزشی با عنوان "ریتم در نمایش کودک و خوانش گروه‌های یک نمایشنامه" خواهد داشت که ویژه مربیان و معلمان مقطع ابتدایی برگزار می‌شود.

چهارمین کارگاه آموزشی جشنواره با عنوان "آموزش به نوجوانان که مهارت‌های میانجی دارند تا بتوان آن‌ها را تبدیل به مهارت‌های اجتماعی کنند" توسط جان ساماها از کشور استرالیا برگزار می‌شود. در هر کارگاه آموزشی بین 15 تا 20 شرکت‌کننده پذیرفته می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره مسابقه نمایشنامه‌نویسی است که هیأت داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی متشکل از محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی و بهرام جلالی‌پور پس از مطالعه و بررسی 94 نمایشنامه رسیده به بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی 10 نمایشنامه را برای مرحله ارزیابی و داوری نهایی این بخش معرفی کردند که نمایشنامه‌نویسان آثار منتخب تا مرحله نهایی ارزیابی و انتخاب فرصت دارند با بهره‌مندی از مشاوره اساتید راهنما؛ محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی و بهرام جلالی‌پور نسبت به ارتقا کیفی نمایشنامه‌های خود اقدام کنند و در مرحله ارزیابی و داوری نهایی سه نمایشنامه برگزیده این بخش انتخاب و در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.

آئین پایانی این دوره از جشنواره نیز روز یکشنبه 4 آذر ماه ساعت 10 در تالار بوعلی همدان برگزار خواهد شد.