به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، منصور خلج با بیان اینکه طرح‌هایی که ارتباط بیشتری با مخاطب خردسال داشت انتخاب شد، ادامه داد: طرح‌هایی که حرفشان از جنس مخاطب و در برگیرنده پیام مثبتی برای مخاطب خردسال بود برای حضور در جشنوار انتخاب شد.

وی با بیان اینکه میزان ادراک و دریافت خردسالان با نوجوانان فرق می‌کند، اضافه کرد: تئاتر بخش خردسال باید از لحاظ بصری جذاب باشد و مخاطب باید بتواند در مدت زمان اجرای تئاتر، جذابیت‌ها و آموزه‌های در نظر گرفته شده در متن را دریافت کند.

خلج با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان قدمت چندانی ندارد و در این زمینه تعداد نمایش‌نامه‌نویسان تخصصی کم است، ادامه داد: تئاتر کودک با پیدایش علم روانشناسی و دریافت این مسئله که انسان از کودکی دارای درک و شعور است؛ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه باید پاسدار جهان کودک باشیم، افزود: تئاتر کودک رشته ثبت شده‌ای در دانشگاه ندارد و تمام کسانی که به این حوزه وارد می‌شوند کاملا خودجوش است؛ اما متاسفانه با نبود شرایط مناسب اکثر آن‌ها به حوزه‌های دیگر مثل تئاتر بزرگسال و یا تلویزیون می‌روند.

خلج با بیان اینکه وضعیت تئاتر خردسال در مجموع قابل قبول است، ادامه داد: امیدوارم فضایی فراهم شود تا افراد علاقه‌مند به صورت آکادمیک وارد این حوزه شوند، چرا که بیشتر می‌توانند با جهان کودکان آشنا بشوند.

عضو هیئت انتخاب آثار بخش خردسال بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره برگزاری جشنواره در همدان نیز گفت: این جشنواره در ابتدای کار به صورت استانی و کوچک بود که بعد ها تبدیل به یک حرکت بزرگ کشوری و در ادامه به جشنواره ای بین‌المللی تبدیل شد.

خلج با بیان اینکه برگزاری این جشنواره باعت تبادل آثار، اندیشه‌ها و نگاه‌هایی در جای جای کشور و جهان می‌شود، اضافه کرد: برگزاری این جشنواره در جایی غیر از تهران موجب تمرکززدایی و بهره بردن تمام علاقه ‌ندان از تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور می‌شود.

 

با اجرای داستان "یک مرد و سایه اش" از ایتالیا؛

نمایش منتخب جشنواره‎‌های جهان در همدان

نمایش "داستان یک مرد و سایه‌اش" به کارگردانی جوزِپه سِمِرارو از کشور ایتالیا در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

در آغاز این نمایش صحنه خالی است، نورها خاموش می‌شوند و سپس مردی معمولی روی صحنه می‌آید و شروع به ساختن خانه‌اش با آجرهای نامرئی می‌کند.

نمایش "داستان یک مرد و سایه‌اش" تولید کمپانی پرینسیپو آتیوو تِترو است که از کشور ایتالیا به مدت 55 دقیقه در جشنواره  اجرا می‌شود.

جوزپه سِمِرارو و داریو کادی بازیگران نمایش هستند.

طراح نور مارکو مرکانتی، صدا و موسیقی کاری از لئون بارتلو است.

جوزِپه سِمِرارو نویسنده و کارگردان نمایش محسوب می‌شود.

جوزِپه سِمِرارو پس از سال‌ها فعالیت و تجربه در زمینه کارگاه‌های آموزشی تئاتر در بین سال‌های 1998 تا 2009 ، با هنرمندان ایتالیایی و خارجی کمپانی "پرینسیپو آتیو تِتِرو" را بنیان‌گذاری کردند.

این کمپانی در سال 2007 تولیدات خود را عرضه کرد. از اولین اجراهای جوزِپه سِمِرارو می‌توان به نمایش‌های "جریان‌ها" و "من دارم تعجب می‌کنم که جن و پری‌ها مثل پروانه‌ها پرواز می‌کنند"، اشاره کرد.

یکی از کارهای او که توانست به مرحله نهایی جوایز سال 2008 راه یابد، نمایش "داستان یک مرد و سایه‌اش" است. این اثر توانست جایزه "ایلو" را در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و همچنین جایزه "پادووا" را در سال 2010 به خود اختصاص دهد.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 29 آبان تا 3 آذر ماه با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.