سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "جان گابریل بورکمان" اثر هنریک ایبسن با ترجمه دکتر بهزاد قادری و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی سعید کریمی از 10 آبانماه ساعت 20:30 در سالن اصلی تئاتر مولوی روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی امیرحسین سرداریان، شادی شاهعلی، فایزه امیری، ابوالفضل سلحشور، مبین سپاسزاده، مریم حاجیزاده، معصومه دهقاننژاد و نگار نقشنژاد هستند.

سعید کریمی درباره اجرای این اثر از ایبسن گفت: پیش از این در ایران نمایشنامه‌های "دشمن مردم" و "خانه عروسک" از این نمایشنامه‌نویس توسط هنرمندان کشور به صحنه آمده است. "جان گابریل بورکمان" از منظر بسیاری از منتقدان، قوی‌ترین اثر از ایبسن است و مربوط به دوره‌های پایانی نوشتن اوست که در آن دوره ایبسن ادبیات دراماتیک جهان را با تلفیق اسطوره‌گرایی و واقع‌گرایی چندین پله به جلو انداخت. این نمایشنامه در بسیاری از بسترها چه از لحاظ سیاسی چه از منظر اقتصادی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

او با بیان اینکه سعی‌مان بر این بوده تا در اجرای این نمایشنامه از همه عناصر کارگردانی همچون نورپردازی، آهنگ‌سازی، موسیقی، طراحی حرکت، لباس و گریم و ... استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: نکته مهم در اجرای این اثر این بود که همه هنریک ایبسن را می‌شناسند و اکثر آثارش را در غالب رئالیسم می‌گنجانند و معتقدند که او وام‌دار مکتب رئالیسم است؛ اما زمانی‌که این نمایشنامه دقیق خوانده شود بعضی از جملات و استعاره‌ها و مخصوصا زبان شاعرانه این نویسنده نشان‌دهنده رگه‌های سمبولیستی و اکسپرسیونیسمی، خصوصا حول و حوش شخصیت اصلی نمایشنامه یعنی جان گابریل بورکمان بسیار است و این موضوع برای من به عنوان دراماتورژ بسیار دشوار بود.

این کارگردان در ادامه افزود: آنچه که در این اثر مرا جذب کرد افکار ایبسن است که مربوط به عصر روشنگری در اواخر قرن نوزدهم می‌شود. در این قرن ستاره‌های درخشانی در زمینه فلسفه و ادبیات خودشان را نشان دادند و هنریک ایبسن نیز سردم‌دار این افراد بود. سختی دراماتورژی این اثر این بود که می‌خواستیم نمایشنامه ایبسن را با همان سرمای نروژی، اروپای شمالی و اسکاندیناوی برای مخاطب ایرانی که در سال 2018 زندگی می‌کند، روی صحنه بیاوریم مخصوصا با این همه تنوع در اجراها.

او درباره فرم و شکل اجرایی این نمایش عنوان کرد: این اثر در چندین لایه نگارش شده است و به اعتقاد من اکنون دوره‌ای است که این نمایشنامه باید بر صحنه اجرا شود چراکه این اثر داستان یک بانک‌دار نروژی است که اختلاس و پولشویی کرده و قرار است زندگی شخصی او از نزدیک رصد شود. ابتدا یک رگه‌های مشترک در همه بسترهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کار پیدا کردیم و احساس کردیم که می‌تواند در جامعه ایرانی اجرا شود و مخاطب خاص خودش را داشته باشد.

کریمی در ادامه افزود:استفاده ار بازیگران فرم در اجرای این اثر همان بحث تشدید و معناسازانه کار است که ما سعی کردیم با تشدید بر حضور این عناصر بر صحنه به بازتولید معنا برسیم تا بتوانیم معناهای نهفته در نمایشنامه را به شکل بیرونی به تماشاگر انتقال دهیم.

سعید کریمی با بیان اینکه تراژدی که ایبسن آن را نگاشته است، تراژدی موقعیت است، اظهار داشت: من نیز سعی کردم ضمن جاری کردن این موقعیت بر صحنه، تراژدی افکار را نیز روی صحنه آورم؛ نبردی که میان سنت و مدرنیته وجود دارد و شکاف‌هایی که میان نسل‌ها وجود دارد را در یک مدیوم خاص به تماشاگر منتقل کنم.

  او در پایان صحبت‌هایش گفت: ما همه تلاش‌مان بر این بوده که تک تک تماشاگران راضی از سالن خارج شوند و حتی خارج از سالن نمایش، برای‌شان درام شکل بگیرد و افکارشان را پس از تماشای این نمایش به منزل‌شان برده و به اتفاقاتی که در صحنه جان گابریل بورکمان دیدند، بیاندیشند.

دیگر عوامل نمایش "جان گابریل بورکمان" عبارتند از: تهیه کننده: محمد حسین سرخو، بازیگران بدن: علی رجایی، حسین جعفریان، مجید کشاورز، محسن صادقی (هینکل)، سعید بیات، پرهام عاروان، پویان مهربان، پولاد شعبانی و شهاب صالحی، طراح گریم: ماریا حاجیها، آهنگساز و سازنده افکت‌های صوتی: وحید قنوعی، طراح لباس: ماهرخ سلیمانی پور، طراح حرکت، صحنه و نور: سعید کریمی، مدیر تبلیغات، ایده‌پرداز و عکاس تبلیغات: جلال زرگانی، طراح گرافیک: مونا ترابی، طراح لوگو: محمد علیزاده، جانشین تهیه: علی نجاتی، مدیر تولید: زینب زارعی، دستیار تهیه‌کننده: سحر حسین پور، دستیاران کارگردان: مهدی افشاری و علیرضا خسروآبادی، دستیار برنامه‌ریز: مریم زراعت کار، منشی صحنه: نگین مرادوند، مجری گریم خانم‌ها: عطیه مهرپیوند، مجری گریم آقایان: وحدت سرچونی، دستیار موسیقی و صدا: فروغ فعال، طراح دوخت لباس خانم‌ها: نازگل دم شناس، طراحی دوخت لباس آقایان: زهرا ابراهیمی، مشاور فنی و سرپرست ساخت دکور: حمید شهرانلو، طراح 3D  دکور: علی رجایی، طراح و سازنده ماسک و پتک: محمد علیزاده، مدیر صحنه: حسین ساکی، دستیاران صحنه: فاطمه بختیاری و مهدی مولایی، مجریان نور: ابوالفضل سلحشور، مهدی افشاری، علیرضا خسروآبادی، حسین جعفریان و مهدی مولایی، کارگردان تیزر تبلیغات: جلال زرگانی، دستیار تبلیغات: متینه خرم جو، تصویربردار تیزر تبلیغات: غلامرضا جمشیدی، منشی صحنه تیزر تبلیغات: پگاه جمشیدی، تبلیغات مجازی: جارچی نیوز و تبلیغات مجازی: گروه جارچی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.