به گزارش هنرآنلاین، مژده دانش‌پژوه طراح این نمایشگاه درباره تعریف "شاماران" توضیح داد: "افسانه شاماران یک افسانه کردی است. این افسانه سال گذشته به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد. افسانه شاماران دانش گیاهان، علم طب و شناخت گیاهان دارویی را هم شامل می‌شود. در صنایع دستی مناطق مختلف کردنشین از کردهای کرمانشاه کردستان و کرمانج طرح شاماران (شاه‌ماران: زنی زیبا با بدن مار) وجود داشته که امروزه در ترکیه در زیورآلات و کاشی‌‌ها، طراحی‌های بسیاری صورت می‌گیرد و آنها برای پیشرفت صنعت توریسم از این طرح و نقش‌ها استفاده می‌کنند؛ اما متاسفانه ما کم‌کم افسانه‌ها و آیین‌های گذشته‌مان را فراموش می‌کنیم."

او به همراه دیگر اعضای گروه عروسک‌سازی باجی تصمیم دارند که عروسک‌های بومی و سنتی را شناسایی کرده و آنها را زنده کنند. دانش‌پژوه دراین‌باره گفت:"این دومین عروسک گروه باجی است که بر اساس افسانه‌ها طراحی شده است. ما تلاش می‌کنیم به‌وسیله عروسک‌ها افسانه‌ها را زنده نگه داریم. ما این افسانه را در موزه عروسک و فرهنگ شنیدیم و بعد از عروسک "چهارشنبه خاتون" که ریشه در گیلان و آذربایجان داشت، "شاماران" دومین عروسکی است که بر اساس افسانه‌ها برای معرفی و حمایت موزه طراحی کردم و با کمک دوستانم آن را ساختیم."

photo_۲۰۱۸-۱۱-۱۶_۱۶-۲۵-۲۴

هنگامه حکیمیان و نرگس تیموری‌فر همراه با دانش‌پژوه ساخت عروسک‌های این نمایشگاه را برعهده دارند. نمایشگاه "شاماران" امروز 25 آبان ماه از ساعت 16 تا 19 در خیابان انقلاب، متروی دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک 2 برگزار می‌شود.