به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، دکتر بهرام جلالی پور گفت: باید حضور نمایشنامه‌نویسان از اقصی نقاط کشور در این جشنواره بین‌المللی را اتفاق و رویدادی مهم تلقی کرد و این موضوع را جدی گرفت و امیدوار بود که در سال‌های آتی صحنه‌های تئاتر کشور از این طیف وسیع و متنوع تغذیه شود.

وی تصریح کرد: امروز نمایش‌نامه‌نویسان از شهرستان‌ها و نقاط دور کشور دست به خلق آثاری می‌زنند که این آثار از محیط پیرامون زندگی‌شان الهام گرفته و همین امر می‌تواند تنوع ذائقه در حوزه تئاتر کودکان را ارتقا و گسترش دهد.

وی با بیان اینکه نمایشنامه‌های امسال دارای محتوا و مفاهیمی متنوع از موضوعات مختلف است، اضافه کرد: متاسفانه به همان اندازه که آثار ارسال شده از مرکز کشور و از نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای دارای مشکلات دراماتیکی هستند، نمایشنامه‌های ارسالی از شهرستان‌ها نمایشنامه‌نویسان آماتور نیز دارای مشکلاتی هستند و این نشانگر آن است که برای ارتقای دانش نمایشنامه‌نویسی در کشور  باید برنامه‌ریزی و کوشش شود.

جلالی‌پور تاکید کرد: نمایش‌نامه‌نویسی در حوزه کودکان و نوجوانان کاری بسیار سخت و مهم است و فعالیت در این حوزه به تخصص و بهره‌مندی از علوم اجتماعی، روانشناسی کودکان و علوم تربیتی نیاز دارد که باید به این موضوعات توجه ویژه شود.

داور بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: تفاوتی قابل توجه بین نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد: ما در تولید تئاتر برای بزرگسالان با طیفی که مواجه هستیم که آن را به خوبی می‌شناسیم. اما کار برای کودکان امری بسیار دشوار است که به دانش مضاعف نیاز دارد. در کار برای این دسته از مخاطبان، علاوه بر مهارت‌های فنی، باید گروه مخاطب را هم به خوبی شناخت تا بتوان درون مایه‌ها و فرم‌های بیانی مناسب را برای جلب آن‌ها، مخصوصا در عصر جذابیت رسانه‌های جدید، به خدمت گرفت.

جلالی‌پور گفت: مشکلات ما در ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره این بود که نتوانستیم تعداد قابل توجهی آثار درخشان و متنوع داشته باشیم که برای مرحله دوم مورد ارزیابی قرار گیرد. در نتیجه، در نهایت تعدادی از نمایشنامه‌هایی که قابلیت ارتقا داشت برای آموزش و بازنویسی دوباره مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ما امروز در نمایشنامه‌نویسی کودکان با نسلی بسیار متفاوت مواجه هستیم و تغییرات فرهنگی و اجتماعی  متفاوتی با ورود و گسترش رسانه‌های مجازی ایجاد شده و فاصله سنی بین  نسل‌ها را بسیار کوتاه کرده است به طوری که گاهی برادرها و خواهرها هم به نسل‌های متفاوت تعلق دارند و با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند. این عوامل موجب شده که این قشر به درک مشترکی از موضوعات نرسند و در این زمینه ما نیازمند آسیب‌شناسی  هستیم تا بتوانیم با موضوعات جدیدی که وارد فرهنگ ما می‌شوند برخورد و برای جذب مخاطبان محصولی متناسب با نیازهای اجتماعی روز ارائه کنیم.

وی در خصوص شعار امسال جشنواره "کودک و حقوق شهروندی" و " کودک و حقوق اجتماعی" گفت: با توجه به اینکه حقوق کودکان و نوجوانان از مسائل اساسی است که همواره در موضوعات مختلف فرهنگی و هنری بروز و ظهور دارد، در نمایشنامه‌های جشنواره تئاتر امسال نیز نویسندگان به گونه‌های مختلف به این مسئله پرداخته‌اند.

وی تاکید کرد: برخی از نمایشنامه‌ها به صورت غیرمستقیم و برخی نیز به صورت مستقیم به موضوع حقوق کودکان و مطالبات آنها در جامعه پرداخته‌اند. به هر حال، با توجه به اهمیت موضوع، نویسندگان آثار کودک باید آن را به طور خاص در آثار خود منعکس کنند و آگاهی و مطالبه‌گری کودکان را نسبت به آن پرورش دهند.

جلالی‌پور با بیان اینکه کودکان امروز تماشاچیان و مخاطبان آینده تئاتر هستند، گفت: آثار فاخر در تئاتر امروز می‌تواند، شهروندانی تئاتر دوست و  تماشاچیان دائمی تربیت کند.

وی گفت: کودکان و نوجوانان گروهی آسیب‌پذیر هستند و یک آموزه اشتباه می‌تواند آثاری مخرب برای آنها داشته باشد اما متاسفانه حوزه تئاتر کودکان و نوجوانان محلی برای آزمون و خطای نویسندگان شده و بسیاری از نویسندگان پس از آنکه آزمون را پشت سر گذاشتند در حوزه‌های جذاب‌تر وارد فعالیت می‌شوند.

داور بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با بیان اینکه اکثر فعالان حوزه کودک به صورت تجربی در این حوزه فعالیت می‌کنند تصریح کرد: به رغم اینکه تجربه در این حوزه بسیار مهم است اما هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین دانش شود و باید فعالان این عرصه دانش خود را ارتقا دهند.

 

برنامه اجراهای جنبی مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد

برنامه‌های جنبی روز افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در روز دوشنبه 28 آبان با اجرای 3 نمایش خیایانی در حاشیه شهر همدان برگزار خواهد شد.

این اجراها در مدرسه شهید صدیقه عابدی (فقیره) از ساعت 8:30 تا 9:30 صبح، مدرسه شهید صدقی (حصار اسلام شهر) از ساعت 9:45 تا 10:45 صبح و مدرسه شهید خورشیدپور (اسلام شهر) از ساعت 11 تا 12 برگزار می‌شود.

برنامه‌های روز افتتاحیه از ساعت 14 با رونمایی از اِلمان جشنواره در محوطه تالار فجر و شادپیمایی کودکان از ساعت 15 در میدان امام خمینی (ره) ادامه پیدا خواهد کرد و مراسم افتتاحیه نیز ساعت 18:30 در سالن ورزشی فردوسی برگزار خواهد شد.

 

 

پرداختن به احساس معنوی انسان در "کلاغ تشنه برمی‌گردد"

نمایش "کلاغ تشنه  برمی‌گردد" به کارگردانی سوویت باندیوپادیای از کشور هند در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا خواهد شد.

"کلاغ تشنه برمی‌گردد" نمایشی برای نفوذ و تاثیر در ذهن و احساس معنوی انسان است؛ از زمان مدرسه رفتن بچه‌ها تا زمانی که به بلوغ می‌رسند.

این نمایش کمپانی "تئاتر درخشش" روایت تلاشی برای لمس احساس بشریت است. سوبهومای دی، سوپارنا روی، سوچاریتا روی، دیپاک سامادار و سوویک هالدر بازیگران نمایش هستند.

نویسنده نمایشنامه مانیش جوشی و کارگردان آن سوویت باندیوپادیای هستند.

نمایش "کلاغ تشنه برمی‌گردد" از کشور هند به مدت 60 دقیقه در جشنواره اجرا می‌شود.

سووجیت باندیوپادیای، سال 1991 در هند به دنیا آمد. او یکی از مطرح‌ترین شخصیت‌های تئاتر در هند است.  باندیوپادیای زیرنظر دولت هند و وزارت فرهنگ و هنر به عنوان معلم و مدرس مشغول به تدریس است. او یکی از هنرمندان هندی است که تحت نظر و حمایت دولت هند در جشنواره‌های هندی شرکت می‌کند.

باندیوپادیای از سال 2000 فعالیت هنری خود را با تئاتر هند شروع کرد و تاکنون، بیش از 300 نمایش را به صحنه برده است. این هنرمند، همچنین در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی متعددی حضور داشته است.

او 10 نمایشنامه بنگالی نوشته و 30 نمایش را به صحنه برده است.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 29 آبان تا 3 آذر ماه با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.