سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "رساوارونه" به نویسندگی حمید یونسی و کارگردانی شیوا سرمست از 18 آبان‌ماه در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن مجید چنگیزیان، حمید یونسی، شیوا سرمست و ایمان دبیری هستند.

 شیوا سرمست در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "رساوارونه" گفت: داستان این اثر نمایشی درباره هدایت انسان‌ها توسط رسانه است. در حقیقت انسان‌ها هستند که به نوعی ابزار رسانه‌ها شده‌اند در عین حالی‌که تصور می‌کنند رسانه ابزار آن‌هاست. سناریونویسان رسانه‌ای از انسان‌ها ابزاری ساخته‌اند که آن‌ها را از حقیقت دور کرده و از واقعیت‌ها به آن‌ها آگاهی نمی‌دهد و در نتیجه، شاهد دنیای وارونه‌ای هستیم.

این بازیگر درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "رساوارونه" خاطرنشان کرد: محدودیت‌های سالن اجرا دست مرا به عنوان کارگردان به منظور اجرایی کردن ایده‌هایم بسته بود. تلاشم بر این بود تا مخاطب از تماشاگر صرف بودن فاصله گرفته و بخشی از کار باشد  و در نمایش مشارکت داشته باشد. علاقمند بودم تا به سمت پرفورمنس بروم اما امکانات و محدودیت‌ها سالن اجرا به من این اجازه را نداد.

او همچنین در ادامه افزود: با فضاسازی سعی کردم تا تماشاگر هر لحظه احساس کند که احتمال انفجار وجود دارد و در نهایت انفجاری تماشاگر را غافلگیر خواهد کرد و در آن لحظه مخاطب با آن انفجار همذات‌پنداری می‌کند. این اثر نمایشی سبکی اجتماعی دارد که بازی‌های آن رئال است.

سرمست ضمن اشاره به اینکه تمرینات و نگارش این نمایش از خردادماه به صورت کارگاهی آغاز شد، درباره طراحی صحنه این نمایش عنوان کرد: به دلیل محدودیت‌های سالن اجرا طراحی ابتدایی ما تغییراتی کرد و به شکل کاملاً مینی‌مال طراحی شد. با استفاده از نور و آینه فضای سرد و مبهمی را ایجاد کردیم تا بی‌زمانی و بی‌مکانی را به مخاطب انتقال دهد.

این کارگردان با بیان اینکه هدف‌مان این بود تا مخاطب را متوجه این موضوع کنیم که کار رسانه در هر نقطه از جهان عجیب و غریب است و باید مواظب باشیم تا گول آن را نخوریم، درباره طراحی لباس این نمایش یادآور شد: طراحی لباس را با همکاری مریم تجدد انجام داده‌ام و طراحی آن نیز حاکی از بی‌زمانی و بی‌مکانی است.

او درباره موسیقی نمایش "رساوارونه" اظهار داشت: این نمایش موسیقی ندارد چرا که موسیقی در آن معنا پیدا نمی‌کند و تنها از افکت‌های نویزی در این اثر استفاده شده است و در طول اجرای نمایش، پالس‌ها و موج‌های فرکانسی به گوش می‌رسد.

شیوا سرمست که یک هفته مانده به اجرای این نمایش با واقعه فوت یکی از بازیگران این اثر به نام حسین حماسی مواجه شد، در این باره گفت: آقای حماسی در سن 64 سالگی فوت کرد. او از بازیگران بسیار خوب این نمایش بود که نقش‌اش را به خوبی در این اثر ایفا می‌کرد. در پی این حادثه ایمان دبیری به ما پیوست و خودش را در مدت زمان بسیار کوتاهی با ما هماهنگ کرد.

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: امیدوارم برای تک تک هنرمندان تئاتر که در چنین شرایط دشواری مشغول این حرفه هستند اتفاقات خوبی رخ دهد و آرزو می‌کنم مخاطبان تئاتر کمی عمیق‌تر به دنبال این هنر باشند و تنها تماشاگر آثار کمدی و نمایش‌هایی که دارای سلبریتی هستند، نباشند.

دیگر عوامل نمایش "رساوارونه" عبارتند از: تهیه کنندگان: مجید چنگیزیان و شیوا سرمست، طراح لباس: مریم تجدد و شیوا سرمست، طراح صحنه: شیوا سرمست، دوخت لباس: حبیبه عباسى، مدیر صحنه: محسن رامه، اجراى نور: امیر لامپ کوچیک، اجراى دکور: حامد دهقانلو، عکاس: غزاله صداقت، تیزر و ویدئو مپینگ: بهرام رامه، تصویر: زکریا قائمى و مشاور و ایده پرداز: سجاد دیرمینا.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.