سرویس نمایش هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور مریم کاظمی دبیر جشنواره، اردشیر صالح‌پور قائم‌مقام جشنواره، علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و مهدی حاجیان مسئول دبیرخانه جشنواره صبح یکشنبه 20 آبان ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا درویش‌ژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان درباره اهداف این جشنواره گفت: نخستین هدف این جشنواره این است که بتوانیم تئاتر را به‌عنوان یک هنر متعالی و فاخر نهادینه کنیم و این دیدگاه به‌طور حتم از کودک و نوجوان آغاز می‌شود.

او افزود: هدف دوم ما پیوند خانواده با این هنر است زیرا به‌طور حتم کودکان می‌توانند خانواده‌ها را به دنبال خود جذب تئاتر کنند. یقیناً حرکت خانواده‌ها به سمت تئاتر، رشد فرهنگ عمومی را به دنبال خواهد داشت کما اینکه در بسیاری از کشورهای متمدن توجه به تئاتر از جمله ضرورت‌های جدی به شمار می‌رود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد یک فضای شورونشاط اجتماعی در جامعه هستیم و برای تحقق این هدف به‌یقین شاخصی بهتر از کودک و نوجوان نیست، زیرا هر چه این گروه سنی شادتر باشند، دامنه گسترده‌تری از این نشاط در جامعه شاهد خواهیم بود.

درویش‌نژاد گسترش شادی را عامل مهمی برای توسعه دانست و ادامه داد: شادی و پویایی در هر جامعه‌ای، رشد و توسعه را به دنبال خواهد داشت. در جامعه‌ای‌ که رنگین‌کمان‌های بی‌شماری حضور دارد، نابهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد زیرا خط‌های تیره و ممتد جامعه را به عقب بازمی‌گرداند بنابراین پویایی یک جامعه در گرو تنوع رنگ است.

او تعامل با دیگر کشورها را از جمله نتایج، جشنواره بین‌الملل تئاتر کودک و نوجوان همدان دانست و گفت: کشور ما به لحاظ مذهبی و فرهنگی، دارای هویتی است که از طریق تعامل با دیگر کشورها می‌توان توسعه پیدا کند؛ این در حالی است که ما نیز می‌توانیم از جنبه تخصصی و فنی دیگر کشورها در بخش‌های مختلف بهره‌مند شویم. در واقع این جشنواره می‌تواند منجر به برجسته شدن نگاه تخصصی ما در این بخش شود.

در ادامه این نشست مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره بخش‌های مختلف این رویداد توضیح داد و بیان کرد: ما در این دوره از ۱۲ کشور دنیا مهمان داریم که ۱۰ مورد از این کشورها در همدان اجرا خواهند داشت.

او ادامه داد: همچنین در این دوره چهار کارگاه تخصصی خواهیم داشت. "کارگاه دنیای جادویی"، به بررسی اینکه چگونه با سنین مختلف می‌توان کار کرد، خواهد پرداخت. نشست دیگری نیز با عنوان "نوجوانان" از روسیه خواهیم داشت که مخصوص اساتید و تولیدکنندگان تئاتر است. "ریتم در تئاتر کودک و نوجوان" نیز دیگر کارگاهی است که توسط محسن قاسمی اجرا می‌شود. چهارمین کارگاه نیز با عنوان "چگونه موضوعات اجتماعی به تئاتر تبدیل می‌شود" توسط جان ساماها از استرالیا اجرا می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره شعار این رویداد گفت: جشنواره این دوره با شعار کودک و حقوق اجتماعی شکل گرفته است زیرا ما باید به این موضوع فکر کنیم که اساساً برخورد ما با مشکلات جامعه و طرز رفتاری که داریم، چه تأثیری بر کودکان و نوجوانان ما خواهد داشت.

کاظمی تأکید کرد: یکی از ابتدایی‌ترین حقوق کودکان و نوجوانان این است که نگران آینده نباشند و با امید در جامعه حضور پیدا کنند. من فکر می‌کنم تئاتر می‌تواند کودکان را با حقوق خود از طریق تئاتر آشنا کند و این هنر را بستری برای رفع این معضل می‌دانم.

اردشیر صالح پور نیز در ادامه بر لزوم توجه به مقوله تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: قطعاً آینده از آن کودکان است زیرا اگر جامعه‌ای بخواهد به بالندگی دست یابد نیازمند این است که مادران را به‌عنوان افرادی که به تبیین و ترویج فرهنگ می‌پردازند و کودکان را به‌عنوان کسانی که آینده کشور را در دست دارند، مورد توجه قرار می‌دهد.

او از تقارن این رویداد با صد سالگی تئاتر ایران خبر داد و افزود: با توجه به اینکه امسال ما صد سالگی تئاتر ایران را پیش رو داریم، پنج‌شنبه ۲۸ آبان ماه مراسم یادبودی را بر مزار جبار باغچه‌بان چهره برجسته و فعال حقوق کودک خواهیم داشت تا منزلت این خادم فرهنگی را ارج بگذاریم.

صالح پور خاطرنشان کرد: در راستای یادبود جبار باغچه‌بان رونمایی از کتابی که مربوط به زندگی اوست را خواهیم داشت. ضمن اینکه با همکاری شهرداری منطقه ۲۰ تهران میدانی به نام این چهره مهم نام‌گذاری شود و مزار باغچه‌بان نیز به آرامگاه تبدیل شد.

مریم کاظمی در بخشی از این نشست به معرفی داوران بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت: در بخش نمایشنامه‌نویسی محمد چرمشیر، حمیدرضا نعیمی و بهرام جلالی پور به‌عنوان هیئت داوران حضور دارند. در بخش تئاتر ایران؛ بهرام شاه‌محمدلو، رحمت امینی، حسین صفی، گلاب آدینه و شهره سلطانی داوری خواهند داشت. همچنین در بخش بین‌الملل هربرت فرندباخ از آلمان، پانته‌آ بهرام، مهرداد رایانی مخصوص داوری خواهند کرد.

او ادامه داد: در بخش تئاتر خردسال، مجید قناد، حسین محب اهری و لاله صبوری و در بخش داوری خیابانی مریم معترف، مجید امرایی و محسن پورقاسمی به‌عنوان داور حضور دارند.

در ادامه‌ای نشست درویش‌نژاد از دائمی شدن دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره دبیرخانه دائمی شکل خواهد گرفت.

کاظمی نیز با اشاره به افزایش بودجه این رویداد گفت: در این دوره بودجه جشنواره از ۸۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد افزایش پیدا کرده است و امیدوارم با برنامه‌ریزی درست این بودجه را مدیریت کنیم البته این افزایش بودجه باعث شد بتوانیم از آثار بین‌المللی بیشتری برای حضور در جشنواره دعوت کنیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه در اختتامیه سال گذشته به ما قول داده شد که سالن‌های بلک باکس به جشنواره اضافه شود که این مسئله فراموش شد و در همین‌جا از آقای درویش‌نژاد خواهش می‌کنم که این مطالبات را دنبال کنند.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 28 آبان تا 4 آذرماه آغاز می‌شود.