به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، "غول بابا" که اقتباسی از داستان معروف جک و لوبیای سحرآمیز است و برای بسیاری از بچه‌ها آشناست با فضایفولکلوریک خراسان همراه شده تا قشر کودک را به درست دیدن دنیای پیرامون ترغیب کند.

این قصه با ایجاد یکسری تغییرات، با فضای فولکلور خراسان آدابته شده است و آیین‌های خراسانی چون گردو بازی و ... را معرفی می‌کند.در این اثر از چند فاکتور معرفی فرهنگ خراسانی استفاده شده که مهم‌ترین آن گویش خراسانی، آیین‌های خراسانی مثل باران‌خواهی و بازی‌های خراسانی چون گردو بازی است.

"غول بابا" کار تلفیقی از عروسک و بازیگر است. در این اثر سعی شده از عروسک‌هایی برای کاراکترهای غول، گاو و پسر بچه استفاده شود که حائز شرایط ویژه‌ای باشند و ویژگی بصری کار را نیز تقویت کنند.

این نمایش دکور بسیار حجیم و بزرگی دارد که پر از رنگ و طراحی ویژه کودکانه است. البته عروسک‌ها نیز با قابلیت‌های حرکتی که دارند یکی دیگر از امتیازهای این اجرا به شمار می‌روند.

عروسک غول را سه عروسک‌گردان، عروسک گاو را دو عروسک‌گردان و عروسک فیروز را دو عروسک‌گردان حرکت می‌دهند. عروسک غول ابعاد 2 متر و 20 سانت دارد. جنس عروسک‌ها از اسفنج هستند که با طراحی جذاب و کودکانه به یک شخصیت فانتزی تبدیل شده‌اند.

از آنجاکه پسر بچه این نمایش، سعی دارد به همه چیز خوب نگاه کند، او دوست ندارد غول قصه بمیرد و بین غول و جک مشکلی بوجود آید مخاطبان آن هم با درست نگریستن آشنا می‌شوند. در حقیقت پیام مدنظر این نمایش، خوب نگاه کردن به دنیای پیرامون است. این نمایش به کودکان می‌آموزد که اگر دوستانه و با خوش‌بینی به اتفاقات نگاه کنیم با  وقایع شیرینی و شادی مواجه می‌شویم.

طراحی لباس سه بازیگر نمایش کاملا با البسه محلی طراحی شده است و در حقیقت سیم‌ریز و پاداش در این اثر با اشاره به آیین خراسانی نمایش را بومی‌سازی کرده‌اند.

این اثر علاوه بر نگاه به ادبیات داستانی کودک به ویژگی‌ها و شرایط محلی و قومی نیز اشاره دارد. داستان درباره پسری است که قصه جک و لوبیای سحرآمیز را خیلی دوست دارد و بعد در عالم رویا به این دنیا سفر می‌کند و با حوادثی مواجه می‌شود که در تصور کودک بوده است. غول این نمایش به دنبال دوست می‌گردد و در زمانی که می‌خواهد با جک آشنا شود، جک به اشتباه درخت را قطع می‌کند و غول با فرود بر زمین روی گنبد خانه پیرزنی در خراسان می‌افتد. غول زندگی خود را با این زن تنها ادامه می‌دهد و پیروز که شخصیت اصلی است سعی دارد با کمک به غول، او را به ابرها برگرداند.

نمایش هیچگونه تغییری نخواهد داشت و مینا قهرمانی، فاطمه شیرزاده و زهرا ناوشی است و سید وحید حمیدزاده، سید مهدی وحیدی، سحر دستمرد، سحر حسن زاده، سودا حسن زاده وهانیه بنکداران عروسک‌گردانی این اثر را برعهده دارند.

 

آموزش صلح و انسان‌دوستی از دستان تیستو سبزانگشتی

"تیستو سبزانگشتی" نوشته عماد نصرآبادی به کارگردانی محمدجهانپا از آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که مفهوم صلح و انسان‌دوستی را به کودکان یاد می‌دهد.

این اثر که حاصل سومین سال همکاری عماد نصرآبادی و محمدجهانپا است  بر اساس داستان مشهور"تیستو سبز انگشتی" نوشته موریس دروئون که در فضای فانتزی می گذرد،تولید شده تا اثری متفاوت برای کودکان و نوجوان از هنرمندان مشهدی را روی صحنه عرضه کند.

موضوع این نمایش درباره پسری بچه‌ای است که انگشتانش خاصیت سبزکنندگی دارند و بذر هر گیاهی که با انگشتان او تماس برقرار کند شکوفا و تبدیل به گل می‌شود.

عماد نصرآبادی و محمد جانپا که "تیستو سبزانگشتی" را بعد از اجرای موفق دو نمایش "دیواکولا" و "مورچه‌ای به نام موری" برای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نووان تولید کرده‌اند، ایناثر را نمایشی پرپرسوناژ معرفی می‌کنند. این  نویسنده  و کارگردان نکته قابل توجه در اجرای "تیستو سبز انگشتی"را حضور سه نسل از بازیگرانبرای رقم زدن تجربه بیادماندنیمی‌دانند.

بهگفته کارگردان این اثر، آنچه باعث تولید و اجرای این اثر نمایشی شده، موضوع جذاب و به‌روز ایناثر نمایشیاستکه صلح و انسان دوستیرا به عنوان مهمترین مقوله بشری مطرح می‌کند. تیستوکه قهرمان کوچک این نمایشاست با سلاح گُل در مقابل زشتی و بدی‌ها قرار می‌گیرد.

بر اساس سخنان جهانپا، دکوراین اثر نمایشی، طراحی پرتابل و کاربردی دارد و به دلیل حضور تیستو در موقعیت‌های مختلف، نمایش جذابیت بصری برای مخاطب کودک ایجاد می‌کند. همچنین طراحی لباس این اثر هم با توجه به اینکهقصه نمایش در یک شهراروپایی می‌گذرد، به سمت پوشش‎های خاص خارجیگرایش دارد. لباس بازیگران "تیستو سبزانگشتی" شبیه به پوشش کشورهای اروپایی است و به واسطه این طراحی، موقعیت جغرافیایی وحال و هوای داستان معروف "تیستو سبزانگشتی" اثر موریس دروئون را نشان می‌دهد.   

طبق طراحی‌های زینب رشتی که طراحی لباس این اثر را برعهده دارد، پوشش تیم فیزیکالبه گونه‌ای است که تماشاگر در هر صحنه تغییرات مختلفی در لباس را شاهد خواهد بود.

در این نمایشبا هنرمندی حامد یزدی و سجاد انتظاری و نقش‌آفرینی شایلین طهماسبی،وحید عباسی،مجید بخششیان،محسن شهرکی،علی ضمیری،رها پرهیزکار،دلارام امینی،شیدهیزدانی،مهرآنا عبدالهیان اجرا می‌شود.همچنین محمدتقی اثنی‌عشری، سیاوش طهماسبی، مسعود فرهادیان، امیرحسین احمدی، امیرحسین مالکی، سعید شریفی، امیرحسین ریحانی،مهدی بامی، محمدرضا بصیری، میکائیل غفوری، اندیشه گرمه‌ای، سیده‌نجمه چلنگر، فائزه مهدوی، نفیسه علیزاده، یاسمن زارع‌زاده،فرزانه امیرآبادی،رها جعفری و ریحانه قزوینی گروه فیزیکال این اثر را تشکیل می‌دهند.

همچنین محمدعلی رفیع  آهنگساز، آرشخیرآبادی شاعر، گروهآسمان گروهکُر، امیرحسین غفاری طراح گریم،سینا افشار طراحوگرافیست، مهدی شریفی طراح صحنه، امید نصر آبادی ساخت تیزر، بهارهنوغانی و سارا امینی دوخت لباس بازیگران را برعهده دارند.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 29 آبان ماه تا 4 آذرماه با میزبانی استان همدان برگزار می‌شود