سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش میدانی "تنهاتر از مسیح" و "رسول" در پروداکشن و وسعتی بی‌سابقه در ایام سوگواری رحلت "رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسین مجتبی (ع) و امام رضا (ع)، میزبان مخاطبان هستند.

 

نمایش "رسول" آداپته شده در فضای میدانی وسیع

نمایش "رسول" به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سعید اسماعیلی به عنوان بزرگترین نمایش میدانی اجرا شده، با حمایت شهرداری و پشتیبانی منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد در بوستان نوروز واقع در منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد با حضور بیش از 170 بازیگر در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع از 6 تا 18 آبان‌ماه ساعت 19 در حال اجراست. بازیگران اصلی این نمایش میدانی حمیدرضا نعیمی، حبیب دهقان‌نسب، کاظم هژیرآزاد، مسعود رحیم‌پور، پژمان کاشفی، علی پاکزاد، رضا جهانی، سعید مردی، هاشم آذرهوا، بهزاد ابراهیمی و بهار کریم‌زاده هستند. همچنین حمیدرضا نعیمی مشاور کارگردان این اثر نیز هست.

سعید اسماعیلی که چند سالی است نمایش میدانی "فصل شیدایی" را با وسعت و پروداکشنی عظیم در تهران و شهرستان‌های مختلف روی صحنه آورده است و با اقبال گسترده‌ مخاطبان نیز روبرو بوده به پیشنهاد منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد بر آن شد تا اثر نمایشی دیگری را در ابعاد وسیع‌تر آماده اجرا کند. او پیشنهاد نگارش نمایشنامه "رسول" را بر اساس طرحی که در ذهن داشته با حمیدرضا نعیمی مطرح کرده و نعیمی متن را در مدت زمان کوتاهی بر اساس داستان "باران فصل پنجم" نوشته  محمد سادات‌اخوی شروع به نگارش کرد.  

نمایش

از مهمترین مسائل به منظور اجرایی شدن نمایش "رسول" این بوده که این اثر باید در فضایی میدانی آداپته می‌شد و تجربه این اتفاق در کمتر بازیگری تاکنون اتفاق افتاده است و به نظر می‌رسد این موضوع گروه اجرایی را با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه کرده است. در نهایت تمرینات این نمایش با بازیگران حرفه‌ای و هنروران در مدت زمان حدود یک ماه به سرانجام رسید و این اثر آماده اجرا شد.

داستان نمایش "رسول" مربوط به سال‌های 1310 هجری شمسی است و درباره شخصیت واقعی به نام رسول دادخواه خیابانی تبریزی است که در تبریز متولد شده و بلوغ او در تهران شکل گرفته و او با نام "رسول تُرک" شناخته شده است. رسول در ظاهر انسان موجهی نیست و با نظمیه و هیئت عزاداران رویکرد ناخوشایندی دارد تا اینکه طی رویدادی سیر تحولی در او به وجود می‌آید و ...

 رسول که شخصیتی واقعی است تا اواسط دهه ۱۳۳۰ زنده بود و مزارش در جوار حرم حضرت معصومه (س) در قم است و البته درباره زندگی این شخصیت و گذشته‌اش اطلاعات دقیقی در دست نیست، جز اینکه از خانواده‌ای تبریزی بوده و از یک دوره‌ای که حدود دهه ۲۰ می‌شود به تهران مهاجرت کرده و در این شهر به عنوان یکی از "داش‌ها" و گردن کلفت‌ها معروف بوده و اهل دعوا، شرط‌بندی و شرخری هم بوده و دار و دسته‌ای داشته که بخشی از منطقه خیابان مولوی از راسته بازار تا امامزاده سید نصرالدین در قُرُقش بوده است.

نمایش

از دیگر نکات قابل توجه این اثر نمایشی طراحی صحنه و دکور آن است که در سه بخش تهران دهه ۳۰، تبریز دهه ۲۰ و کربلای دهم محرم سال ۶۱ هجری در ۳ هزار متر مربع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد احداث شده است و اجرایی شدن این طراحی قطعاً نیازمند رعایت قواعدی بوده است. آنه محمد ایری به همراه گروه 30 نفری ساخت بزرگترین دکور نمایش میدانی پایتخت را آغاز کردند و 3 هزار مترمربع را در لوکیشن ۱۲ هزار متر مربعی که شامل صحنه و جایگاه تماشاگر است را به صحنه نمایش اختصاص دادند. بخشی از طراحی صحنه نمایش "رسول" در دهه ۳۰ شمسی اتفاق می‌افتد و حرم امام‌زاده نصیرالدین، تکیه قنات‌آباد و بخشی از بازار در آن طراحی شده است که درست فضای سال ۱۳۱۰ هجری شمسی را تداعی می‌کند. بخش دیگر این دکور عظیم شهر تبریز است که در این قسمت، ۴۰ سال قبل از دهه ۳۰ بازسازی شده است. در بخش تبریز نیز خیابان‌های سال ۱۲۸۰ ساخته‌ شده است و بخش سوم هم اردوگاه امام حسین (ع) در کربلا است و به نوعی واقعه محرم ۶۱ هجری را روی صحنه بازآفرینی شده است.

نمایش

دکور این نمایش طی دو ماه طراحی شده و در ۴۵ روز به مرحله اجرا رسیده است و در این مقطع زمانی ۳۰ متخصص از خطاطان، گرافیست‌ها، آهنگران و حجم‌کاران برای هرچه بهتر شدن فضای نمایش همکاری داشته‌اند. برخی از دکورهای این نمایش مانند زندان قصر متحرک است و قابلیت جابه‌جایی دارد و برخی نیز به‌گونه‌ای ساخته شده که می‌تواند به مدت زیاد در همان صحنه باقی بماند و محلی برای بازدید عموم باشد.

موسیقی‌های این نمایش از میان آثار کمتر شنیده شده انتخاب شده و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. به نظر می‌رسد اثر نمایشی با این وسعت نیازمند ساخت موسیقی و حتی اجرای زنده آن است اما با توجه به مدت زمان کوتاهی که این گروه برای آماده‌سازی و اجرای این اثر داشته این مسئله مقدور نبوده است.

نمایش "رسول" هر شب با بیش از هزار مخاطب و به صورت رایگان در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد اجرا می‌شود.

 

"تنهاتر از مسیح" رکوردار مخاطب نمایش‌های مذهبی و میدانی

نمایش میدانی "تنهاتر از مسیح" دیگر اثر نمایشی است که به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و پشتیبانی موسسه اوج از اواخر مهرماه در بوستان ولایت اجرا می‌شود و بازیگران این نمایش حدود 200 نفر و عوامل اجرایی نیز آن نیز 200 نفر هستند و روزانه میزبان 6 هزار مخاطب است.

نمایش محیطی

نمایش "تنهاتر از مسیح" پیش از این قرار بوده که با عنوان "قطیر العبرات" شامل دو آیتم 40 دقیقه‌ای که آیتم اول به زبان فارسی و آیتم دوم به زبان عربی بود به منظور هفت شب اجرا در شهر نجف آماده شود، اما دلایلی باعث شد تا پروژه به انجام نرسد و بنابراین تصمیم گرفته شد این اثر با تغییراتی به شکل نمایش "تنهاتر از مسیح" در تهران اجرا شود.

این نمایش که در مساحتی 15 هزار متر مربعی اجرا می‌شود در ابتدا مهمترین نکته آن، انتخاب محلی به منظور اجرا بوده چراکه به صحنه آوردن نمایش میدانی با این وسعت قطعا در سالن‌های معمول تئاتر و فضاهای تئاتری امکان‌پذیر نبود و بنابراین عوامل نمایش با بازدید از محل‌های مختلف، بوستان ولایت را به واسطه وجود زیرساخت‌های این بوستان برای اجرای این اثر انتخاب کردند.

نمایش محیطی

پیش تولید این نمایش با این وسعت حدود یک ماه به طول انجامید و تغییرات محتوایی نیز همزمان با پیش تولید انجام شد. ضمن اینکه این نمایش ایرانیزه شد.

نمایش "تنهاتر از مسیح" بین 150 تا 200 هنرور دارد که بخشی از آنها را بازیگران تئاتر و بخش دیگری را هم داوطلبان سرباز تشکیل می‌دهند.

در نمایش تنهاتر از مسیح، مخاطب یک ساعت درگیر اثری سه بعدی می‌شود و تقریبا تمام بازیگران نمایش در زمان اجرا دور صحنه در حال جوش و خروش هستند تا خود را به صحنه برسانند.

این نمایش از داستان‌های کوتاه تشکیل شده و قصه آن از اولین زائر اربعین یعنی "جابر" آغاز می‌شود و با فلاش‌بک و فلاش فورواردهای بسیار، داستان‌های مختلف دیگری را نیز برای تماشاگر روایت می‌کند. راوی قصه نیز خود نمایش است.

این نمایش که به صورت رایگان اجرا می‌شود تاکنون میزبان مهمانانی مختلفی، حتی از شهرستان بوده است که این مسئله از نکات حائز اهمیت این اثر در جذب مخاطب است.

این نمایش میدانی تا ۱۷ آبان ماه همه روزه در دو نوبت ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود.