به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مرضیه سرمشقی و رفعت هاشمی سی سخت دو طراح پوستر جشنواره هستند که ربع قرن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در قالب پوستر به نمایش گذاشته‌اند.

مرضیه سرمشقی کارشناس نمایش عروسکی وکارشناس ارشد گرافیک است که طراحی پوستر و اقلام تبلیغاتی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی را نیز در پرونده کاری دارد.

رفعت هاشمی سی سخت هنرمند شناخته شده گرافیک و تصویرگری کتاب که در بسیاری از نمایش‌های عروسکی و کودک و نوجوان به عنوان طرح پوستر و بروشور همکاری داشته است.

این پوستر که در قطع 100 در 70 طراحی شده روز گذشته طی مراسمی در یکی از مدارس دخترانه شهر همدان و توسط نوجوانان دختر رونمایی شد.

 

"سفر دندان‌ها" مقاطع حساس رشد کودک را به تصویر می‌کشد

نمایش "سفر دندان‌ها" نوشته فرهاد اسماعیلی به کارگردانی محمد طالبی از همدان در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

محمد طالبی با این توضیح که در نمایش "سفردندان‌ها" نگاهی کودکانه به مفهوم رشد دارم، افزود: در نگاه خردسالان کشف عضوی به نام دندان یکی از حیات‌ترین موضوعات زندگی است.

به گفته او، نمایش "سفر دندان‌ها"به طور فشرده مقاطع حساس رشد کودک را از آغاز دندان درآوردن تا افتادن نخستین دندان‌های شیری به تصویر می‌کشد.

طالبی با بیان این که شخصیت‌های اصلی نمایش دو قلوهایی هستند که هر یک با کشف توانایی‌هایی که دندان به آن‌ها می‌دهد واکنش‌های متفاوتی را بروز می‌دهند، ادامه داد: "سفر دندان‌ها" نمایش روشن زندگی یکایک ما آدم‌هاست. نمایش یک سوال را مطرح می‌کند انتخاب ما از دندان‌ها چیست؟ فرصتی برای گاز گرفتن یا لبخندی را زیباتر کردن.

طالبی با این توضیح که "سفر دندان‌ها" در تکنیک اجرایی با تلفیق انسان و عروسک سعی بر ایجاد جذابیت‌های نمایشی و بصری دارد، اظهارداشت: در نمایش از تکنیک سایه، عروسک‌های فک‌زن با چهره‌های انتزاعی و عروسک‌های متحرکی که با ترکیب سر بازیگر به ایفای نقش می‌پردازند استفاده شده. تلفیق فضای فانتزی و واقعی ساختار یکنواخت را می‌شکند و در هر صحنه تماشاچی را برای دیدن صحنه بعدی مشتاق می‌کند. با این کار سعی داشتیم فضای نمایش خردسال را از بعد تخت به فضای مهیج تغییر دهیم.

او اضافه کرد: با گذشت زمان در نمایش با تغییر ابعاد عروسک به اندازه انسانی روبرو می‌شویم که تماشاچی را به وجد می‌آورد.

شهرام صمدی‌نیا و ساناز خوش‌مهر بازیگران نمایشند. بازی‌دهنده عروسک سپهر مسافریان است.

ساخت و اجرای دکور و طراحی لباس را راضیه پاشایی به عهده دارد.

طراح صحنه کاری از راضیه پاشایی و محمد طالبی است.

نمایشنامه "سفر دندان‌ها" توسط فرهاد اسماعیلی نوشته شده.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 29 آبان تا 4 آذرماه با میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.