به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد، جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره حمایت مجلس از تئاترهای میدانی و آیینی مانند نمایش "رسول" گفت: وقتی مجلس بخواهد از هنر پشتیبانی کند، وارد شاخه‌های هنری همچون سینما و تئاتر به صورت جزئی نمی‌­شود،  بلکه تلاش می­‌کند اگر بودجه‌ای برای وزارت ارشاد اختصاص می‌یابد، آن را تقویت کرده و افزایش دهد.

جعفرپور افزود: به طور طبیعی کارهای اجرایی در محدوده فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های تابع است، اما در اظهارنظرها و توصیه‌­هایی که به مسئولان اجرایی می‌کنیم، به تئاتر و به ­خصوص تئاتر دینی اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم.

وی در پایان به اجرای نمایش‌های میدانی و محیطی چون "رسول" اشاره کرده و گفت: اجرای نمایش‌های میدانی در محیط‌های بزرگ و با حضور مردم بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند باعث آشنایی بیشتر مردم با تئاتر شود و این آشنایی تقاضای تولید چنین نمایش‌هایی را به دنبال دارد.

ضرورت تقویت و حمایت آثار نمایشی محیطی و میدانی

حجت‌السلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به پرسشی درباره حمایت مجلس از تئاترهای مذهبی و آثاری که در فضای گسترده‌تر اجرا می‌شود، گفت: یکی از نکات مهمی که نقش اساسی در آموزش و فراگیری مخاطبان دارد، دانستن این موضوع است که 75 درصد فراگیری از راه چشم و 15 درصد از راه گوش صورت می­‌گیرد. بنابراین، فیلم، موسیقی، تئاتر و به طور کلی هنر نقش بسیار اساسی در آموزش‌های دینی و اسلامی دارد و دلیل این­­که کارهای محیطی و آثار بزرگ نماشی بیشتر در ذهن می‌مانند و پیام آنها ماندگار است، همین نکته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مجلس به خصوص کمیسیون فرهنگی به همان اندازه‌ای که برای گسترش فعالیت‌های دینی اعتبار مالی و معنوی اختصاص می­‌دهد، نسبت به نمایش‌­هایی از قبیل نمایش­‌های مذهبی و آیینی هم فعال است و تلاش می‌کند.

او در پاسخ به این سئوال که مجلس چه برنامه‌هایی برای جمع شدن مردم کنار هم در قالب اجرای نمایش‌ها و دیگر اتفاقات هنری دارد، عنوان کرد: مسئولان تئاتر باید ارتباط خود را با مجلس بیشتر کرده و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد را منعکس کنند تا این فعالیت‌های هنری بیشتر تقویت شود. مردم بسیاری می‌­توانند از نمایش‌های محیطی، به شرطی که در چارچوب ارزش‌ها و اعتقادات ما باشد، استفاده کند.

حجت الاسلام سالک در خصوص کمبودهای موجود در نمایش‌های مذهبی نیز بیان کرد: تربیت نیروهایی که بتوانند در نقش‌­های اساسی و ارزشی کار کنند، مهم است و این جزو مسائلی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در آن سرمایه گذاری کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح مؤلفه بعدی تأثیرگذار در این مقوله یادآوری کرد: دومین موضوع، مربوط به تأمین منابع مادی برای گسترش این فرهنگ است که هر دو این موارد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد که باید در لایحه بودجه پیش‌بینی شده تا کمیسیون فرهنگی مجلس بتواند از آن حمایت کند.