سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خاتون" به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم‌بخش از 22 مهرماه ساعت 20 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران آن عطیه غبیشاوی، شهرام عبدلی، کیمیا ملائی، بهار ارجمند، سیروس اسنقی، علی برجی و کریم اکبری مبارکه هستند.

حسین عالم‌بخش که نمایش "خاتون" را سال گذشته در حوزه هنری روی صحنه آورده است در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای مجدد این نمایش گفت: قرار بر این بود که این بار نسخه بلند نمایش "خاتون" را که حدود 140 دقیقه است را اجرا کنم. این نسخه به نسبت، کاراکترهای بیشتر و داستان پر اکت و جذاب‌تری دارد اما به دلیل کمبود وقت و مسائل مالی مجبور به اجرای نمایشنامه قدیمی آن شدیم.

او در ادامه اضافه کرد: اجرای مجدد این اثر تغییرات خاصی نسبت به اجراهای گذشته ندارد و تنها بخشی از دیالوگ‌ و میزانسن‌ها اصلاح شده است.

این نویسنده و کارگردان همچنین افزود: فیلمنامه این اثر نمایشی بر اساس تحقیق و پژوهش‌هایی در سال‌های گذشته شکل گرفت و قرار بر این بود تا سریالی سیزده قسمتی از آن فیلمنامه تولید شود اما بنا به دلایلی از جمله مسائل اقتصادی، مانع ساخت سریال شد و بنابراین فیلمنامه "خاتون" را به نمایشنامه تبدیل کردم و به روی صحنه آوردم اما همچنان پیگیر مذاکرات و جلساتی برای ساخت سریال یا فیلم سینمایی آن هستم تا "خاتون" را از صحنه نمایش راهی پرده سینما یا قاب تلویزیون کنم.

عالم‌بخش با بیان اینکه "خاتون" براساس تحقیقات و پژوهش‌ها، شکل گرفته است، درباره موضوع و مضمون این اثر خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم شام را در زمان ورود امویان به شام و تاثیرگذاری آن‌ها بر اهالی شام و آشنایی مردمان این سرزمین با اسلام ناب را پیگیری می‌کند.  

او در خصوص سبک و شیوه اجرایی این نمایش عنوان کرد: این اثر نمایشی به سبک و شیوه کاملاً رئال و تاریخی و با استفاده از متون ادبی اجرا می‌شود. اجرای نمایش "خاتون" ساده و بی‌آلایش و به دور از پیچیدگی است در حالی که اصول فنی تئاتر در آن رعایت می‌شود. در اجرای این نمایش برخلاف برخی از آثار از این دست از مصیبت‌خوانی و روضه خوانی پرهیز شده است. در عین حال احساسات مخاطب در نظر گرفته شده و هدف اصلی‌مان این بوده تا چرایی در ذهن مخاطب شکل گیرد.

حسین عالم‌بخش درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: طراحی صحنه نیز کاملاً رئال و باورپذیر است و از معماری شهر شام در هزار سال پیش الهام گرفته شده است. موسیقی‌های این نمایش نیز ساخته محمد فرشته‌نژاد و حسن صفری است و به صورت پلی بک پخش می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: امیدوارم تئاترِ صادق و پاک ایرانی روز به روز رونق بیشتری بگیرد و در کمال صداقت و شرافت از نامهربانی‌ها کاسته شود و از آثاری که مضمون و محتوا را از تئاتر گرفته است، پرهیز شود. امیدوارم هنرمندانی که در عرصه تئاتر دینی و مذهبی فعالیت می‌کنند با آثارشان سطح بینش مخاطبان را افزایش داده بر فکر و احساس آن‌ها تاثیرگذار باشند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده :گروه فرهنگی هنری حواریون، گروه فرم: میلاد محمد زاده، آرمان صلحی، علی آبسالان، پیمان نیکخو، رضا رحیمی، مجید مظفری، عرشیا عبدی، احسان حیدری فر و سالار حسین‌خانی، موسیقی: محمد فرشته نژاد، دستیار کارگردان: محمد رحمانی، طراح صحنه: ساسان فرهاد پور، طراح لباس: سهیلا جوادی، طراح چهره: ماریا حاجیان، طراح حرکات فرم: میلاد محمد زاده، طراح نور: ‌رضا خضرایی، مدیرصحنه: احمد مغربی و جوادعیدانی، منشی صحنه: ‌نوشین اسد زاده، دستیار طراح صحنه: علی قسمتی، دستیارلباس: سرور شریفی، دستیار صحنه و پشتیبانی: سحر سروری، ملیکا طاهر خوانی، صادق اطمینان و علیرضا عموزاد مهدیرجی، مسئول هماهنگی و پیگیری: ‌حسین بنیاد، مسئول اجرا: مبین دودانگی، مسئول پشتیبانی:علیرضا یافتیان، روابط عمومی و مشاور رسانه: رامین سفری، مسئول مدعوین: اعظم توکلی، شورای رسانه و ارتباطات: سید مهدی نقیب، محمد امین قاسمی، علی پازوکی و محراب محمدزاده، گرافیست: امیر شهرابی، عکاس: نیلوفر افشار و ساناز طالبی و ساخت تیزر: .You studio

نمایش خاتون تا 14 آبان ماه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد و علاقمندان می‌توانند بلیت این اثر نمایشی را از گیشه این مجموعه تهیه کنند.