سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خاموشخانه" به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور از امروز ۴ آبان ماه ساعت ۱۸ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و شیوا مکی‌نیان و بنیامین اثباتی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

این نمایش سال ۲۰۱۸ در مرکز تئاتر دونزدورف آلمان، جشنواره بین‌المللی تئاتر برایتون انگلستان، جشنواره بین‌المللی تئاتر رجاینا کانادا، بخش آف جشنواره بین‌المللی تئاتر اوینیون فرانسه و جشنواره بین‌المللی تئاتر فرینج هلیفکس کانادا روی صحنه رفته است و سال ۲۰۱۹ نیز به جشنواره بین‌المللی تئاتر ادینبورگ اسکاتلند، جشنواره بین‌المللی تئاتر فرینج ادلاید استرالیا، جشنواره بین‌المللی تئاتر ولتن بلژیک و جشنواره بین‌المللی تئاتر ونکوور کانادا دعوت شده است.

مهدی مشهور در گفت‌وگو با  هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این اثر نمایشی در حوزه تئاتر تجربی قرار داد، گفت: نمایش "خاموشخانه" داستان خیلی واضحی ندارد و متشکل از بخش‌هایی از چند داستان مختلف است. قصه اصلی نمایشنامه نگاهی آزاد به داستان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) است و به نظرم داستان این دو بزرگوار تنها قتلی در طول تاریخ دنیا است که قاتل و مقتول هر دو نسبت به آن رضایت داشته‌اند. بخش دیگری از این اثر نمایشی درارتباط با مسئله مهاجرت است.

او در ادامه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد:  مرد و زنی ۵ سال است که در کمپی زندگی می‌کنند که این مکان هویت جغرافیایی ندارد. شخصی به نام گل‌بهاری قرار است که امور مربوط به مهاجرت این دو را انجام دهد و هنوز پاسخ واضحی به آن ها نداده است و زن و مرد در انتظار هستند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه این نمایش تنها ۴ یا ۵ دیالوگ به زبان فارسی و فرانسه دارد، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "خاموشخانه" خاطرنشان کرد: این اثر با کمترین دیالوگ اجرا می‌شود بنابراین هویت شخصیت‌های نمایش با دیالوگ مشخص نمی‌شود و جغرافیای زندگی‌شان نیز نامعلوم است و موقعیت آن‌ها هویت‌شان را مشخص می‌کند.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: این اثر نمایشی نگاهی نیز به مسئله خشونت و خرده خشونت‌هایی که در زندگی هر فردی ممکن است وجود داشته باشد، دارد.

مهدی مشهور با اشاره به اینکه این نمایش فضایی تجربی دارد، عنوان کرد: از نظر من فرم اجرایی این اثر به سمت سبک شناخته شده‌ای، نمی‌رود و شکل و زبان خود را دنبال می‌کند. نمایش از کمترین دکور برخوردار است و سعی شده در شکل اجرایی به سمت و سوی نشانه‌ها برویم و نشانه در این اثر از اهمیت بیشتری نسبت به محتوا برخوردار است.

او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: از خصوصیات بارز این نمایش این است که برخلاف برخی از تئاترهای امروزی که مملو از زرق و برق هستند، کمترین دکور را دارد و سعی کرده‌ایم با ساده‌ترین شکل ممکن بیشترین مفهوم را به مخاطب انتقال دهیم.

دیگر عوامل نمایش "خاموشخانه" عبارتند از: صداپیشه: کریم اثباتی، دستیار کارگردان: فهمیه هرمزی، مشاور پروژه: سامان خلیلیان، مدیر امور بین‌الملل: سارا رسولی‌نژاد، مشاور گرافیک: کوروش کلهر، طراح لباس: هستی حسینی، طراح نور: رضا خضرایی، مدیر صحنه: صدیقه خسروی، طراح پوستر و بروشور: مهتاب افشار، ساخت تیزر: مهرداد متجلی، ساخت صدا و موشن گرافیک: مهران گل‌محمدی، عکاس: کوروش کلهر و صدابردار: امیر فیاض.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.