به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، نمایش "آهسته با گل سرخ" از آثار دهه شصت اکبر رادی، درباره‌ چالش‌های اجتماعی یک خانواده‌ بازاری است که از دوم آبان ماه هر شب ساعت 20 به کارگردانی هادی مرزبان در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد. مرزبان پیش از این نیز آثاری چون "تانگوی تخم‌مرغ داغ"، "ملودی شهر بارانی"، "هاملت با سالاد فصل" و ... را نیز به قلم اکبر رادی به روی صحنه برده است.

گفتنی است در نمایش "آهسته با گل سرخ"، حبیب اسماعیلی، محمد حاتمی، میترا حجار، سام قریبیان و فریبا کوثری ( به ترتیب حروف الفبا) نقش‌آفرینی می‌کنند.

سایر عوامل گروه عبارتند از: امیر کورش اعرابی مدیر تولید و دستیار کارگردان و عکاس، وحید لاری طراح صحنه، امیر ترحمی طراح نور، فریبا نور شعاع حسینی طراح گریم، پریسا فلاح زاده، طراح پوستر و بروشور و پوریا نوروزی طراح صدا و آهنگساز.

علاقه‌مندان به تهیه بلیت‌های  نمایش "آهسته با گل سرخ| می‌توانند به سایت تیوال یا گیشه تماشاخانه سنگلج مراجعه کنند.

 

تقدیر ویژه بینال لیورپول از یک نمایش ایرانی

نمایش "خاموشخانه" به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور بعد از سه اجرای موفق در جشنواره بینال لیور پول به عنوان اثر درخشان این دوره معرفی شد.

بینال لیورپول یکى از معتبرترین دوسالانه هاى هنرى آمریکاى شمالى است که در منطقه نوا اسکوشیاى کانادا برگزار مى‌شود. امسال چهاردهمین دوره آن در شهر لیورپول و با حضور هنرمندانى از ١٠ کشور جهان برگزار شد.گروه تئاتر سایه از ایران نیز با نمایش خاموشخانه در این رویداد مهم حضور داشت و  به عنوان اثر درخشان این دوره معرفى شد.

این نمایش از روز جمعه چهارم آبان ماه در تالار سایه به صحنه خواهد رفت. در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان اجرا می‌شود، شیوا مکی نیان و بنیامین اثباتی به عنوان بازیگر حضور دارند.

این اثر نمایشی روایت گر بخشی از زندگی بنیامین و شیوا است که حدود پنج سالی است  که در کمپ پناهجوها زندگی می‌کنند، کارهای نهایی اقامت آنها در حال انجام است. اما شخصی به نام گل بهاری که قرار است کارهای آنها را به سرانجام برساند سرنوشت داستان را وارد جریان تازه‌ای می‌کند.

 نمایش "خاموشخانه" تاکنون در مرکز تئاتر دونزدورف آلمان، جشنواره بین‌المللی تئاتر برایتون انگلستان، جشنواره بین‌المللی تئاتر رجاینا کانادا، بخش آف جشنواره بین‌المللی تئاتر اوینیون فرانسه و جشنواره بین‌المللی تئاتر فرینج هلیفکس کانادا روی صحنه رفته است.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: صداپیشه: کریم اثباتی، دستیار کارگردان: فهمیه هرمزی، مشاور پروژه: سامان خلیلیان، مدیر امور بین‌الملل: سارا رسولی نژاد، روابط عمومی: مریم رودبارانی، مشاور گرافیک: کوروش کلهر، طراح لباس: هستی حسینی، طراح نور: رضا خضرایی، مدیر صحنه: صدیقه خسروی، طراح پوستر و بروشور: مهتاب افشار، ساخت تیزر: مهرداد متجلی، ساخت صدا و موشن گرافیک: مهران گلمحمدی، عکاس: کوروش کلهر و صدابردار: امیر فیاض.

 

خوانش "دادنامه شغاد" در جلسات عصری با نمایش

جلسات نمایشنامه‌خوانی "عصری با نمایش" در آبان ماه، با روخوانی نمایشنامه "دادنامه شغاد"، آغاز می‌شود با این تفاوت که این نمایشنامه به جای دو اجرا، سه اجرا خواهد داشت.

نمایشنامه "داد نامه شغاد" همان‌گونه که از نامش برمی‌آید برداشت آزادی است از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی که روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه سوم چهارم و پنجم آبان ماه در خانه نمایش"مهرگان" نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

نویسنده این نمایشنامه جمال فوادیان است و نساء یوسفی، کارگردانی آن را بر عهده دارد.  

در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: "شغاد" برادری است که کینه برادر بزرگتر خود "رستم دستان" را در سر می‌پروراند. تمام این کینه، در دوران کودکی و رفتارهای نابه‌هنجار دیگران با وی ریشه دارد. داستان "شغاد" حلقه مفقوده‌ای است در شاهنامه حکیم که ساختار کلی آن روانشناسی رفتاری کودکان و شکل‌گیری شخصیت افراد در بزرگسالی و اجتماع است و نویسنده (جواد فوادیان) سعی در واکاوی و تفسیر این حلقه مفقوده حکیم بزرگ در شاهنامه را دارد. البته با حفظ وفاداری به زبان و قلم صاحب اثر؛ ابوالقاسم فردوسی.

نقش خوانان این جلسه، سیامک حلمی، پرویز بزرگی، جمال فوادیان، رضا حماطی، میرنادر مظلومی، حمید عرب حامد سوری، آتوسا زرین‌پور، نساء یوسفی و صحنه خوان آن آلاله بیگدلی هستند.

علی صلاحی که با همراهی آرش آبسالان مدیریت جلسات نمایشنامه‌خوانی "عصری با نمایش" را بر عهده دارد، در پاسخ به اینکه چرا این نمایشنامه به جای دو روز در سه روز روخوانی می‌شود، توضیح داد: جلسه سوم به درخواست گروه اجرایی برگزار می‌شود. از آنجاکه نمایشنامه آنان اثری ایرانی و با کیفیت است، ما نیز با این درخواست موافقت کردیم.

او در پاسخ به اینکه آیا دیگر گروه‌ها نیز در صورت درخواست، از چنین امتیازی بهره‌مند می‌شوند، گفت: همه گروه‌ها می‌توانند تقاضای خود را مطرح کنند، ما نیز بررسی خواهیم کرد و اگر کارشان اثر با کیفیتی باشد و شرایط نیز فراهم باشد، درخواست‌شان پذیرفته خواهد شد همچنانکه درخواست این گروه مورد قبول قرار گرفت.

نمایشنامه "دادنامه شغاد" روزهای پنجشنبه و جمعه ، سوم و چهارم آبان ماه ساعت 15 و روز شنبه پنجم آبان ماه ساعت 20، در خانه نمایش "مهرگان" به نشانی: خیابان انقلاب، نرسیده به پل کالج، خیابان خارک، بن‌بست اول نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.

 

ژاله علو با یک نمایش پلیسی به رادیو نمایش آمد 

دوم آبان ما، شنونده نمایش رادیویی "مردی در تاریکی" به کارگردانی ژاله علو از رادیو نمایش باشید.

این نمایش رادیویی را علیرضا مجیدی نوشته و داستان دو قاچاقچی مواد مخدر را روایت می‌کند که توسط پلیس تعقیب می‌شوند.

در این نمایش رادیویی هنرمندان دیگری چون مهین نثری، مجید حمزه، نازنین مهیمنی، قربان نجفی، میرطاهر مظلومی، نورالدین جوادیان، علی اصغر دریایی، بهرام ابراهیمی، محمدرضا قلمبر، رامین پورایمان، کامیار محبی  و عرفان ابراهیمی وتعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می‌پردازند.

"مردی در تاریکی" به تهیه کنندگی شهناز دهکردی، گویندگی نسیم رفیعی، صدابرداری علی حاجی نوروزی و افکتوری نرگس موسی پور، چهارشنبه، ساعت 16:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

 

"تأملی بر زندگی و زمانه هدایت" در خانه تئاتر بررسی می‌شود

سخنرانی "تأثیر صادق هدایت بر تئاتر ایران" روز شنبه 5 آبان در خانه تئاتر برگزار خواهد شد. در این برنامه صدرالدین زاهد، هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران به سخنرانی در خصوص "تأثیر صادق هدایت بر تئاتر ایران" خواهد پرداخت.

این برنامه از زبان زاهد به شرح ذیل نقل شده:

قسمت اول: تأملی بر زندگی و زمانه هدایت

پروژکسیونی از عکس‌های زمانه و خود هدایت (همراه با ترانه  La chanson Solveig قطعه‌ای که هدایت بسیار دوست داشت و آن را با سوت می زد. ما هم پروژکسیون را با سوت شروع می کنیم).

گفتار کوتاهی درباره زمانه هدایت

قسمت دوم: معرفی و تجزیه‌ و تحلیلی از نمایش‌نامه‌های هدایت

پروژکسیون عکس همراه با اجرای دیگری از قطعه La chanson Solveig

گفتاری درباره مازیار / پروین دختر ساسان / افسانه آفرینش و ...

قسمت سوم: چرا تئاتری‌ها به آثار هدایت روی آوردند؟

پروژکسیون عکس با اجرای دیگری از ترانه‌ی La chanson Solveig

معرفی و صحبت درباره تئاتری‌هایی که بر آثار هدایت کارکرده‌اند، از شاهین سرکیسیان و علی نصیریان و جوانمرد گرفته تا به امروز.

قسمت چهارم: داستان لاله

پروژکسیونی از ۷۲ تابلو نقاشی آقای هوشنگ پزشک نیا که با نقاشی‌هایش روایتگر داستان لاله است.

قسمت پنجم: اجرا- روخوانی صحنه‌ای یا به قول فرنگی‌ها Mise en espace داستان محلل هدایت.

گفتنی است، این نشست روز شنبه 5 آبان 1397 ساعت 18 در سالن اجتماعات خانه تئاتر، واقع در خیابان برادران مظفر جنوبی، نبش کوچه ماه، ساختمان آفتاب، طبقه اول برگزار خواهد شد و حضور علاقه‌مندان تئاتر در این نشست آزاد است.