سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مرگ یزدگرد" نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی سنا نعمتی از 15 مهرماه در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران آن  نغمه طوسى، لیلا میرحسینى، هامون خان‌محمدى، پویا پورهمدانى، افشین کامیاب‌فرد، حمید رکنى و بردیا رعیت‌زاده هستند. سنا نعمتی سال 79 این نمایش را در شهر اراک روی صحنه آورده است.

سنا نعمتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای مجدد نمایش "مرگ یزدگرد" گفت: آن زمان علاقمند بودم تا این نمایش را با همان شخصیت‌های درون نمایشنامه روی صحنه آورم اما به دلیل شرایط آن دوران، این اتفاق نیفتاد و با تفکر دیگری آن اثر اجرا شد. اکنون پس از گذشت چند سال شرایط به گونه‌ای شده که می‌توانم این نمایش را همانند متن اصلی اجرا کنم.

او ضمن بیان اینکه اجرای این اثر به لحاظ زبانی وفادار به نمایشنامه آن است، درباره سبک و شیوه اجرایی آن خاطرنشان کرد: در ابتدای تمرینات همراه با بازیگران نمایشنامه را تحلیل کردیم و با توجه به اینکه بهرام بیضایی از یک فضای تاریخی، حرف روز را در این اثر می‌زند، ما نیز بر آن شدیم تا آن را به لحاظ اجرایی به روز کنیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: در اجرای این اثر آسیابی که در نمایشنامه است، وجود ندارد و لباس‌های آن دوره استفاده نمی‌شود. سعی کرده‌ایم اجرای این نمایش را با مفهوم نمایشنامه پیش ببریم و تلاش شده سبک کارمان با مفهوم اصلی متن سنخیت داشته باشد.

نعمتی درباره طراحی صحنه این نمایش خاطرنشان کرد: طراحی بسیار ساده است. صحنه فضای مربعی دارد که یادآور نمایش‌های شرقی است. سعی شده تا با استفاده از المان‌های همیشگی هنر تعزیه به جای استفاده از دکور واقعی، صحنه را طراحی کنیم و در نظر داشتیم تا تماشاگر همه چیز را تجسم کند. موسیقی‌های نمایش نیز به صورت پلی بک پخش می‌شود.

او با اشاره به اینکه بخشی از ایده‌های کارگردانی به دلیل فضای کوچک سالن، اجرایی نشد، گفت: به دلیل اینکه سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان فضای کوچکی دارد 50 درصد کار خنثی شد و 12 نفر از صحنه‌یاران که گاهی در پیشبرد نمایش موثر بودند، حذف شدند. لایه دیگری از کارگردانی این نمایش نیاز به فضا داشت که به دلیل کمبود فضا حذف شد و امیدوارم این نمایش در اجراهای بعدی فضای بازتری داشته باشد. با این حال از این بابت ناراحت نیستم و به آنچه در نظر داشتیم، رسیده‌ایم.

 سنا نعمتی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: مخاطبان این اثر نمایشی نباید انتظار داشته باشند که این نمایش را به شکل کهن و تاریخی آن ببینند چرا که ما در اجرا از فضا، طراحی صحنه و حتی سبک بازی‌ به روز، استفاده کردیم و این نمایش با آثار تاریخی کمی فاصله دارد.

سایر عوامل نمایش عبارتند از: دستیارکارگردان: پویا پورهمدانى، مشاور کارگردان: مونا عماد، طراح موسیقى: محمد ملکى، طراح لباس: شهره پرورش، منشى صحنه: محمد تندرو، طراح گریم: ساناز پورشعبان، اجراى گریم: سحر آژیر و آرش باتیس، طراح پوستر و بروشور و تیزر: امیر حسین رکنى و مدیر صحنه: مهدى فامیان.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش ر از سایت تیوال تهیه کنند.