سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "به آسمان خوب نگاه کن" به نویسندگی محمود فرهنگ و کارگردانی شهاب راحله از 9 مهرماه ساعت 18 در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران آن مهراد نوروزی طهرانی، سامان توحیدی و سجاد کشاورزیان هستند.

شهاب راحله در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: در پی انتشار فراخوان هر جشنواره‌ای ما در گروه تئاتر "بیان" جلساتی را به منظور ارائه اثر به جشنواره‌ها برگزار می‌کنیم. عمده فعالیت گروه ما تولید آثار دینی است اما از آنجا  که متون دینی با مفهوم کلی به معنای ایمان‌گرایی کم است و بیشتر آثار، رفرنس و ادبیاتی هستند، از آقای محمود فرهنگ خواستیم که دو یا سه طرح در اختیار ما قرار دهد چرا که نمایشنامه‌هایی که او می‌نویسد، معمولاٌ کم پرسوناژ و المانی است و متون آقای فرهنگ دست کارگردان را برای طراحی باز می‌گذارد و بیشتر مبتنی بر دیالوگ است.

او درباره موضوع مضمون نمایش "به آسمان خوب نگاه کن" خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی درباره رستگاری و تولد انسان تا مرگ است. این نمایش به مواجه انسان با فرشتگان خیر و شر می‌پردازد. فرشتگان خیر و شر همواره با انسان هستند و هر فردی از این فرشتگان تعبیر خود را دارد. آنها پس از مرگ از انسان دست بر می‌دارند.   

راحله ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش گفت: "به آسمان خوب نگاه کن" اثری کاملاً سورئال ست و ما سعی کردیم کمی به اکسپرسیونیسم نزدیک شویم، هر چند که به دلیل شرایط سالن و استفاده از متریال، نور و دکور چندان موفق نبوده‌ایم. در اجرای نمایش کمی نیز به تئاتر بی‌چیز نزدیک شده‌ایم. داستان این نمایش قابلیت آن را دارد که به سبک‌ها و شیوه‌های مختلف اجرا شود. سعی کرده‌ام با استفاده از نور هاله رنگی را پیرامون شخصیت‌ها ایجاد کنم.

این کارگردان درباره موسیقی این اثر گفت: موسیقی این نمایش تلفیقی است و از آواهای قرآنی در آن استفاده شده است.

او درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: در ابتدا به منظور اجرای این نمایش دکور سنگینی را در نظر داشتیم که به دلیل اجرای این اثر در پلاتو اجرا که قبل و بعد از گروه ما تمرینات دیگر گروه‌ها در این سالن انجام می‌شود، امکان آن طراحی میسر نشد و بنابراین مجبور به استفاده از آکسسوار و دو یا سه لته در صحنه شدیم. طراحی صحنه با استفاده از بندها و ریسمان‌ها بیشتر مفهومی است.

شهاب راحله در پایان صحبت‌هایش خطاب به مسئولان تئاتر و تئاتر دینی گفت: بودجه اندکی به منظور اجرای آثار دینی در نظر گرفته شده است که امکان اجرایی شدن تفکرات بزرگ را مقدور نمی‌کند و با این میزان بودجه تنها ویترینی از تئاتر دینی ایجاد می‌شود. از مسئولان می‌خواهم تا نگاه ویژه‌ای به آثار دینی داشته باشند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان : علی غلامی، موسیقی : عرفان عشوریون، طراح حرکت : علی علیائی نژاد، پوستر و بورشور : فریان قربانی، مدیر صحنه : مرصاد شیخی، طراح لباس : وحید عسس، صحنه : گروه تئاتر بیان، منشی صحنه : ملیحه ولایتی، عکاس : مبینا بیات، و روابط عمومی : مرضیه صادقی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "به آسمان خوب نگاه کن" را از سایت تیوال تهیه کنند.