سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر الف به عنوان اولین جشنواره بین‌المللی خصوصی، با هدف معرفی ایران به عنوان نماد صلح از طریق هنرهای نمایشی، توسط بخش خصوصی به ریاست هومن بیگ‌نژاد و دبیری نادر برهانی‌مرند از 27 آبان‌ماه تا 4 آذرماه در ۳ بخش مسابقه صحنه‌ای، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و برنامه‌های جنبی در شهر تبریز برگزار می‌شود و هنرمندان و گروه‌های علاقه‌مند برای شرکت در بخش‌های مختلف این جشنواره می‌توانند تا ۳۰ مهرماه نسبت به ثبت تقاضای خود در این رویداد نمایشی اقدام کنند. عبدالحسین لاله، سعید اسدی و مهرداد رایانی‌مخصوص نیز تاکنون به عنوان شورای ارزیابی بخش صحنه‌ای این جشنواره معرفی شده‌اند.

هومن بیگ‌نژاد مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی "الف" و رئیس نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر "الف" در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه با برگزاری این جشنواره در نظر داریم تا ذهنیت خارجی‌ها را نسبت به صلح جهانی بهبود بخشیم، گفت: قصد داریم با برگزاری این جشنواره حرکت اساسی و ماندگاری در جهت اصلاح ذهنیت خارجی‌ها نسبت به مقوله صلح جهانی داشته باشیم. بنابراین به این نتیجه رسیدم که بهترین زبان، زبان هنر و مادر هنرها نیز تئاتر است.  

او در ادامه افزود: از میان نمایشنامه‌ها رسیده به دبیرخانه این جشنواره، منتخبان به زبان‌های روز دنیا ترجمه شده و در قالب کتاب جشنواره در سبد هدایای وزارت امور خارجه قرار خواهند گرفت و با این اقدام علاقمندیم تا در آینده نمایش‌هایی با موضوع صلح جهانی از نویسنده‌های ایرانی در دیگر کشورها اجرا و به روی صحنه رود و ساکنان دیگر کشورها نسبت به دیدگاه و رویکرد ایرانی‌ها به این مقوله آشنا شوند.  

رئیس نخستین جشنواره تئاتر "الف" با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره همزمان با میلاد حضرت محمد (ص) برگزار خواهد شد،  اظهار کرد: صلح در میان اقوام ایرانی، مذهبی و آئینی است اما متاسفانه دشمنان و بیگانگان طی این سالیان سعی کرده‌اند به وسیله داعش، ذهنیت جهان را نسبت به مسلمان‌ها تخریب کنند و ما با برگزاری این جشنواره در نظر داریم تا ذهنیت درستی به جهانیان منتقل کنیم.

بیگ‌نژاد همچنین افزود: نمایشی با موضوع پیامبر صلح در این جشنواره به کارگردانی آقای نادر برهانی‌مرند و یاسر خاسب و با بازی یاسر خاسب روی صحنه خواهد رفت که این دوستان اکنون در حال آماده‌سازی این نمایش هستند.  

او درباره برنامه‌های جنبی این جشنواره تصریح کرد: در بخش جنبی این جشنواره پرفورمنس‌آرت برگزار خواهد شد و همچنین ورک‌شاپ‌هایی قبل و در حین جشنواره برگزار می‌شود که محصول کارگاه‌های پیش از جشنواره؛ وارد این رویداد نمایشی خواهند شد. ورک‌شاپ پرفورمنس‌آرت توسط امیر راد برگزار می‌شود و دیگر اساتید نیز به زودی اعلام خواهند شد.

مدیرعامل موسسه بین‌المللی "الف" درباره انتخاب نادر برهانی‌مرند به عنوان دبیر این جشنواره گفت: در نظر داشتیم تا هنرمندی از تبریز را که جایگاه هنری دارد را به عنوان دبیر جشنواره انتخاب کنیم. پیش از اینکه آقای برهانی‌مرند دبیر سی‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شود با او مذاکره داشتیم و به توافق رسیدم و پس از آن او به دبیری جشنواره تئاتر فجر منصوب شد.

هومن بیگ‌نژاد جشنواره بین‌المللی تئاتر "الف" را نخستین جشنواره خصوصی در سطح بین‌المللی عنوان کرد و یادآور شد: در نظر داریم این جشنواره را با کیفیت بسیار بالایی در بخش بین‌الملل برگزار کنیم هر چند که به دلیل افزایش قیمت دلار با مشکلاتی مواجه هستیم و این بخش تا حدودی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. با این حال عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

او ضمن اشاره به اینکه این جشنواره داور خارجی نیز خواهد داشت، درباره آثار پذیرفته شده خارجی جشنواره گفت: تاکنون نمایش‌هایی از کشورهای اسپانیا، هلند، عراق، گرجستان، ترکیه و آلمان پس از بازبینی مورد تائید جشنواره قرار گرفته‌اند اما این آثار نیازمند استعلام‌هایی از وزارت امور خارجه هستند. برخی از شرکت‌کننده‌های خارجی به دلیل اعمال دور دوم تحریم‌ها نسبت به حضور در این جشنواره و مشکلات احتمالی که زمان خروج خواهند داشت ابراز نگرانی کرده‌اند.

دبیر این جشنواره درباره تعداد آثار خارجی که در این جشنواره حضور خواهند داشت، تصریح کرد: از این نظر محدودیتی نداریم و بستگی به آن دارد که تا چه اندازه دست‌مان باز باشد و چقدر به لحاظ مالی توانایی داشته باشیم.