سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تهوع" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مریم برزگر از اول مهر ماه ساعت 20:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن شکیب شجره، بنیامین پیروانی، همایون حیدرزاده و ویدا قراگوزلو هستند.

مریم برزگر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "تهوع" گفت: این نمایش از نظر مضمون برای من دنبال و ادامه یک دغدغه است که این دغدغه همزمان با اجرای نمایش "مارا ساد" در سال گذشته آغاز شد؛ یک سوال بنیادین درباره هسته وجودی انسان خصوصاً انسان مدرن امروزی. اجرای "مارا ساد" مهمترین سوالی که به وجود آورد این بود که؛ من که هستم؟

او همچنین در ادامه اضافه کرد: این سوال با اجرای  نمایش "تهوع" و نقطه نگاه ژان پل سارتر قوی‌تر و جامع‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. "تهوع" شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی است، انسان تنهایی که با وجود مدرنیته و تکنولوژی تنهاتر از پیش شده است و در عمق این تنهایی مجبور به انتخاب است، انتخابی که مسئولیت همه عواقب آن چه خوب و چه بد از آن کسی به غیر خودش نیست. انسانی که در وضع بشری خود را بی‌دلیل می‌یابد و اصلاً در این هستی، هستی و نیستی و وجودش لازمه چیست؟

کارگردان نمایش "مارا ساد" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "تهوع" یادآور شد: فرم اجرایی این نمایش  مبتنی بر رئالیسم جادویی است. همه چیز کاملا عادی و طبیعی است اما عناصر غیرطبیعی بیننده را وارد فضاهای ذهنی و پرسش‌ها و استنتاج‌های کاراکتر اصلی یعنی آنتوان روکانتین می‌‌کند. به همین منظور سبک و شیوه بازیگری در این نمایش در تعاملی بین رئالیسم و اکسپرسیونیسم و گاهی استفاده از فرم و فیزیک بازیگر است.

برزگر درباره طراحی صحنه نمایش "تهوع" خاطرنشان کرد: به تناسب شیوه اجرایی نمایش که رئالیسم جادویی است، طراحی صحنه نیز در عین واقع‌گرا بودن بسیار  استریلیزه است و چند مکان و موقعیت مختلف را به وجود می‌آورد که شامل اتاق رو کانتین، کافه، اتاق آنی و.....

او در ادامه افزود: عنصر اصلی طراحی صحنه جعبه‌های چوبی را شامل می‌شود که هم به گونه‌ای نشانه‌ای از طبیعت است که به واسطه خشکی مدرنیته از درخت به جعبه‌های چارچوب‌مند و تراشیده بدل شده است و طبیعت اصلی خود را گم کرده است و هم شمایلی از انبار دارد که نشانه‌ای به ذهن مغشوش و گویی پر از جعبه‌های باز نشده دارد.

این کارگردان درباره موسیقی نمایش "تهوع" اظهار کرد: عنصر موسیقی در نمایش "تهوع" در واقع خود یک کاراکتر است. بخش ذهنی آنتوان روکانتین و دل مشغولی و دل آشوبی و دغدغه‌ها و پرسش‌های او به زبان موسیقی تبدیل شده است. بیننده از شروع اجرا صدای موسیقی به معنای موسیقی را نمی‌‌شنود  بلکه صدای ذهن و دغدغه‌های روکانتین را می‌شنود و این صدا تا جایی که به کافه می‌رود و با هنر موسیقی آشنا می‌شود ادامه دارد و پس از آگاهی کامل از هستی و وجودش قطع می‌شود. طراحی صدا و موسیقی در این اجرا با آقای امید دولت‌خواه است که البته همزمان به طور کاملاً زنده با اجرا همراه است و نواخته می‌شود.

مریم برزگر ضمن اشاره به اینکه یک سال بررسی و پژوهش و همچنین تحقیقات محیطی برای این نمایش صرف شده که در نهایت پروسه تمرینات و طراحی اصلی برای اجرا سه ماه و نیم به طول انجامید، تصریح کرد: تئاتر این روزها گویی غایت خود را فراموش کرده و تنها بدل به یک الگو و ویترین انحرافی با عنوان سلبریتی‌پروری و حتی در این بین مریدپروری شده است. مریدان چشم و گوش بسته‌ای که هر خوراکی را قابل هضم می‌دانند و ناغافل شیره جان تئاتر را به معنای واقعی می‌مکند. ای کاش تئاتر آلت دست دنیای تجارت و پول برای پول نبود و با همان اندک مخاطب اما فرهیخته به دوام خود ادامه می‌داد.

در خلاصه داستان نمایش "تهوع" آمده است: تهوع داستان زندگی مردی تنها و منزوی به نام آنتوان روکانتین است که در انزوای خود به پرسش‌های بنیادی در خصوص هستی شناسی بر می‌خورد و در این امر در برخورد با آدمیان و اشیاء و محیط اطرافش دچار حالت تهوع می‌شود...

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده:همایون حیدرزاده، طراح نور: علی کوزه گر، طراح صدا: امید دولتخواه، ساخت دکور:  سینا آقایانی، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، عکاس: مریم اصلانی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، ساخت تیزر و روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک.

علاقمندان به تماشای  این اثر نمایشی می‌توانند به سایت فروس بلیت تیکت مراجعه کنند.