سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اضطراری" براساس داستانی از اوریانا فالاچی با طراحی و کارگردانی محمدرضا ستاری از 8 مهرماه ساعت 20:20 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود و بازیگران آن عباس خداوردیان، شیوا جوانمرد، عاطفه امینی، طاها محمدی و وحیده اکبری نسب هستند.

محمدرضا ستاری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایشنامه "اضطراری" گفت: پس از خواندن رمان "نامه به کودکی که هرگز زاده نشد" اثر اوریانا فالاچی تصمیم به نگارش این نمایشنامه و اجرای آن گرفتم. این رمان درباره مادری است که می‌خواست کودکی را که باردار است را نگه دارد اما پدر مخالف بود.

کارگردان نمایش "پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد" در ادامه اضافه کرد: آثار نمایشی که پیش از این به روی صحنه آوردم ملودرام و گروتسک بودند و علاقمندم تا اثری ابزورد را اجرا کنم. در آثار گذشته بسیار مینی‌مال‌ کار کرده بودم و بیشتر بر بازی بازیگران تاکید داشتم اما در نمایش "اضطراری" تصمیم گرفتم تا به سمت تئاتر مستند بروم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "اضطراری" خاطرنشان کرد: اکنون موضوع سقط جنین به خصوص در تهران فراوان دیده می‌شود و تاکنون کسی از جریان سیال ذهنی چنین نمایشی را اجرا نکرده است. بنابراین با بهره از جریان سیال ذهن به صورت مستند این اثر را نوشته و روی صحنه می‌آورم.

ستاری ضمن اشاره به اینکه پروسه تحقیقات به منظور نگارش و اجرای این نمایش 6 ماه به طول انجامید و تمرینات آن حدود دو ماه انجام شد، عنوان کرد: سی تا چهل درصد این نمایش براساس مستندات است و تماشاگر برای نخستین بار سقط جنین را از زاویه دید جنین خواهد دید. در پروسه تحقیقات با افرادی که در رابطه مستقیم با سقط جنین هستند و پزشکان گفت‌وگوهایی داشتم و اتفاقات باورنکردنی را از آن‌ها شنیدم.

کارگردان نمایش "من اسکار هستم" ضمن بیان اینکه نمایش "اضطراری" دارای 3 داستان است، درباره سبک و شیوه اجرایی آن یادآور شد: این نمایش به سبک و شیوه "گره برومه" برای نخستین بار در تئاتر ایران اجرا می‌شود. در گره برومه بازی‌ها به هم متصل هستند و در ارتباط هستند. 3 داستان این نمایش که از زاویه دید جنین است کلاً از طریق بازی در بازی تبدیل به یک داستان می‌شود.

او درباره طراحی صحنه این نمایش تصریح کرد: طراحی صحنه نمایش را خودم انجام داده‌ام و در صحنه غشا و فضای رحم مادر دیده می‌شود و در این راستا از نورپردازی نیز استفاده شده است. در صحنه از استخری استفاده شده است که نشانگر مایع آمنیوتیکی است که جنین در رحم مادر در آن قرار دارد اما به دلیل فضای سالن امکان اینکه از آب استفاده شود مهیا نشد. آشپزخانه‌ای در صحنه است که نشان‌دهنده منبع تغذیه جنین است.

محمدرضا ستاری درباره موسیقی این نمایش اظهار کرد: موسیقی نمایش توسط گروه MAD به صورت زنده نواخته می‌شود و افکت‌های نمایش ساخته شده است. موسیقی فضای دارکینگ دارد و کاملاً مرتبط با داستان نمایش است.  

دیگر عوامل نمایش "اضطراری" عبارتند از: تهیه کننده: سید عماد عامری، مجری طرح و سرمایه گذار: سهیلا کاویان (موسسه فرهنگی هنری رسالت)، مدیر روابط‌ عمومی: الهه حاجی‌زاده، عکاسان: مبینا ستوده‌نیا و مریم اسدی، تیزر: شهرام خطی، طراح پوستر و گرافیست: امین یاوری، طراح نور: مسعود رنجبر، طراح گریم :حسنا خان‌محمدی، طراح لباس: ساجده شمس، طراح صحنه: محمدرضا ستاری، طراح حرکت: یونس حمزه‌لویی، مدیر صحنه: مریم دلفانی، دستیاران کارگردان: علی پورستوده، عطاالله نجفی و حسین جمشیدی، مشاور هنری: رزا گلخنی، دستیار دوم کارگردان:ری‌را ثانی، منشی صحنه:  پگاه اصلاحی و آهنگساز: گروه MAD به سرپرستی وحید مصلحی فرد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.