سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آوانتاژ" نوشته کامران شهلایی و کار مشترک کامران شهلایی و محمد لارتی از امروز دوم مهرماه ساعت 18:30 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود و بازیگران آن الهام نامی، امین وحیدی‌پور، رضا بهرامی، ابوذر ساعدی، شادی صیادی، ترانه کوهستانی، احمد جعفری، آرزو کریمی‌زند و ایلیا بکریان هستند.

محمد لارتی یکی از دو کارگردان‌‌ نمایش "آوانتاژ" که پیش از این نیز تجربه‌ کارگردانی مشترکی با کامران شهلایی داشته است در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تغییر نام این اثر نمایشی از "حسام، گمشده در چهارم آذر" به "آوانتاژ" گفت: با توجه به اینکه نمایشنامه دچار تغییراتی شد برآن شدیم تا نام نمایش را نیز تغییر دهیم.

او در ادامه داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: داستان نمایش "آوانتاژ" درباره پسری است که در جریان بمباران شهر اندیمشک شهید می‌شود. حسام فوتبالیست بوده و علاقه بسیاری به این ورزش داشته است. پس از شهادتش اتفاقات و لذت‌های زندگی را از دست داده و به او این آوانتاژ و فرصت داده می‌شود تا آنچه را که قرار بوده در دنیای زندگان از جمله لحظات جنجالی فوتبال، عاشق شدن و ازدواج را که موفق به تجربه آن نشده و لذت آن‌ها را از دست داده، ببیند.

لارتی ضمن اشاره به اینکه "آوانتاژ" ماحصل مصاحبه و گفت‌وگو با بازماندگان حادثه 4 آذرماه سال 1365 است، خاطرنشان کرد: این نمایش براساس شالوده اصلی تئاتر مستند اجرا می‌شود و در بخش اعظمی از این اثر نیز مانند نمایش "هفت روز از تیر شصت" به سراغ سوژه‌ها رفته‌ایم.

این کارگردان تئاتر درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "آوانتاژ" عنوان کرد: اجرای این نمایش مستلزم کلاژ و تقسیم‌بندی بود که ابعاد وسیعی را نمایش دهیم و از این رو پروسه طولانی طی شد تا به طرح اجرایی رسیدیم. ضمن اینکه باید دنیای ذهنی نویسنده نیز به آن اضافه می‌شد تا به اثر دراماتیک تبدیل شود.

او همچنین افزود: شخصیت دختر نمایش هر کاری می‌کند، اتفاق درستی برایش رقم نمی‌خورد و بنابراین تصمیم می‌گیرد سراغ پیری برود و دلیل را از او جویا شود در همین راستا متوجه این موضوع شده که پسری که سال‌ها پیش شهید شده است، جزئی از سرنوشتش بوده که اکنون نیست.

لارتی با بیان اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامید، یادآور شد: بخش درام نمایش با تصاویر و بخش واقعی آن به صورت مستند نمایش داده می‌شود و این اثر با استفاده از تمرینات گروهی روتوش نهایی شد و امیدوارم مخاطب نیز با آن ارتباط برقرار کند.

کارگردان نمایش "هفت روز از تیر شصت" درباره طراحی صحنه و دکور نمایش "آوانتاژ" تصریح کرد: از آنجا که این نمایش داستان محور است و با اتفاقات و روایت در فضای واقعی مواجه هستیم، طراحی صحنه رئال امکان‌پذیر نبود و بنابراین بر آن شدیم تا به جای طراحی صحنه با فضاسازی صوتی، تصویری و تکیه بر بازی بازیگران آن را روی صحنه آوریم. موسیقی نمایش نیز انتخابی است و طراحی ملودیک ندارد و افکتیو است.

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: تم این نمایش حسرت است، حسرتی که انسان‌ها به لحاظ مقتضیات زندگی و اتفاقات ناگواری که در آن دوران اتفاق افتاده است، زندگی‌شان دستخوش تغییرات و مشکلاتی می‌شود. اهالی اندیمشک طی این اتفاق سختی‌های بسیاری را متحمل شدند و ما سعی کردیم تا این شرایط را به تصویر کشیده و تداعی‌گر آن لحظات دشوار باشیم.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار کارگردان: جلال حسنوند، دستیار دوم کارگردان: غزل معصوم شاهی، طراح لباس: آتوسا قاضی، آهنگساز: احمد جعفری، منشی صحنه: مونا افکار، مدیا و تیزر: رامین نجفی، مدیر تبلیغات: عرفان پور محمدی، عکاس: تبسم ارگی، مدیر صحنه: سعید جعفری، مهندسی صدا: وصال جواهری، طراح گریم: حدیث پارسا، روابط عمومی و امور رسانه: زهرا شایانفر و طراح پوستر: رامین رستمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.