سرویس تئاتر هنرآنلاین: ابوالفضل میرزااحمدی یکی از پیشکسوتان هنر شبیه‌خوانی است. او که 70 سال سن دارد حدود 63 سال است که از کودکی تعزیه‌خوانی می‌کند. میرزاعلی شمرخوان است و به واسطه پدرش که او نیز تعزیه‌خوان بود به این هنر وارد شده؛ ضمن اینکه برادرانش نیز از هنرمندان این عرصه هستند.

ابوالفضل میرزااحمدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: اکنون هفته‌ای یک بار در بومهن محله سیاه‌بند و شهریار که در آن سکونت دارم، به جوان‌ها آموزش تعزیه می‌دهم که خوشبختانه از این کلاس‌ها استقبال خوبی به عمل آمده است. در ایام شهادت امام حسین (ع) نیز در روستایی در شهرستان قم که قدمت دیرینه‌ای دارد، شبیه‌خوانی می‌کنم.

او ضمن اشاره به اینکه باید جوان‌های علاقمند به این هنر به درستی هدایت شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان و مدیران فرهنگی از هنر تعزیه آن‌گونه که شایسته است حمایت نمی‌کنند. در شرایطی که به هنرمندان تئاتر بودجه و سالن اختصاص داده می‌شود اما فعالان عرصه تعزیه همچنان مکان ثابتی برای اجرا در تهران ندارند و محوطه تئاترشهر نیز مناسب این کار نیست در صورتی‌که امام خمینی (ره) این هنر را سفارش کرده‌اند.

این پیشکسوت تعزیه درباره حضور بین‌المللی که در عرصه تعزیه داشته است، عنوان کرد: در سال 91 در فرانسه اجرای تعزیه داشتیم و در میان 47 کشوری که در جشنواره آوینیون شرکت داشتند موفق به کسب مقام نخست شدیم ضمن اینکه اجرای‌مان بسیار مورد استقبال مخاطبان غیر ایرانی و ایرانی قرار گرفت.  

میرزااحمدی از نوآوری‌های بعضی از جوان‌های امروزی در اجرای تعزیه انتقاد کرد و یادآور شد: از نظر من و دیگر اساتید تعزیه موسیقی‌هایی که به تازگی وارد برخی از مجالس تعزیه جوان‌ها شده است قابل قبول نیست چرا که تعزیه دارای لباس و موسیقی خاص خودش است. هر شبیه‌خوانی آهنگ مخصوص دارد که تغییر و ایجاد نوآوری در آن در شان تعزیه نیست و بسیاری آن را نمی‌پسندند.

او درباره تاسیس و احداث مکانی به منظور موزه‌ تعزیه تصریح کرد: آقای داوود فتحعلی بیگی که از دوستان بسیار قدیمی من است، تاکنون قول‌هایی بابت احداث موزه‌ تعزیه داده است اما تاکنون شرایط آن فراهم نشده است. من آرشیوی از البسه تعزیه برای 150 نفر را دارم. این لباس‌ها را در منزل نگهداری می‌کنم و آن را در اختیار تعزیه‌خوان‌ها قرار می‌دهم.

این هنرمند شمرخوان در ادامه اضافه کرد: حدود 350 تا 400 نسخه تعزیه دارم که طی هر روز از سال می‌توان یکی از آن‌ها را خواند. کتاب "صیغه اخلاقی" امام خمینی (ره) را خواندم و یک شبیه تعزیه ساختم و آن را در حرم مطهر امام (ره) اجرا کردم.

ابوالفضل میرزااحمدی با بیان اینکه در طول سال از سوی ارگان‌ها و حتی اشخاص خصوصی به اجرای مراسم تعزیه دعوت می‌شوم، اظهار کرد: از آنجا که اکثر ارگان‌ها و نهادها من را می‌شناسند و علاقمندان این هنر با من آشنایی دارند در طی سال برای اجرای مراسم‌های بسیاری دعوت می‌شوم. هیچ‌گاه مبلغ دستمزد را عنوان نمی‌کنم و ابتدا از سر علاقه و عشق شخصی خودم، می‌پذیرم هر چند که دستمزدم پرداخت می‌شود اما در صورتی‌که کم باشد اعتراضی نمی‌کنم چرا که این هنر را برای تبلیغ دین اسلام دنبال می‌کنم.

او با بیان اینکه تعزیه پیام ائمه ماست، گفت: در کتاب "عزاداری از دیدگاه مرجعیت شیعه" از بیش از 400 نفر از علما، منجمله امام خمینی (ره) درباره تعزیه سوال شده است و امام پاسخ داده‌اند تعزیه‌خوانی از شعائر دینی ماست و نیاز به زمان خاصی ندارد و حتی روز عید هم می‌توان تعزیه خواند.  

میرزاعلی همچنین افزود: تعزیه تنها شیون و گریه نیست و نسخی از تجارت پیغمبر، عروسی ایشان، مبعوث شدن‌شان و ... نیز وجود دارد.

این پیشکسوت هنر تعزیه در پایان صحبت‌هایش گفت: از مسئولان انجمن تعزیه ایران می‌خواهم که شرایط بیمه هنرمندان این رشته را آسان‌تر کنند و همچنین از مدیران فرهنگی درخواست دارم مکانی ثابت به منظور اجرای تعزیه در تهران را در اختیارمان قرار دهند تا گروه‌های تعزیه خوان در کنار خیابان‌ها اجرای مراسم نکنند چرا که در شان امام حسین (ع) نیست.