سرویس تئاتر هنرآنلاین: "سرباز شال بلند" و "خانه پدری" دو اثر نمایشی هستند که در هفته جاری در تماشاخانه‌های پایتخت روی صحنه آمدند. 

همچنین به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) از سه‌شنبه 20 شهریور به مدت 10 شب، 10 تعزیه با حمایت موسسه توسعه هنرهای معاصر ایران و همکاری کانون کهربا قبل از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود. این مجالس ساعت 16:30 در مقبره الشهداء فدک و ساعت 20:30 در خانه هنرمندان اجرا می‌شود. 

همچنین محوطه مجموعه تئاترشهر نیز  از سه شنبه 20 شهریور ماه تا 29 شهریور ماه میزبان اجرای مجالس تعزیه در ساعت 18:30 است. 

در همین ایام نیز دو نمایش صحنه‌ای در قالب تئاتر صاحبدلان در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود. نمایش "به آسمان نگاه کن" به کارگردانی شهاب راحله و نمایش "یک شاخه گل سرخ" به کارگردانی حسین عالم‌بخش دو نمایشی هستند که اجرای خود را همزمان با ماه‌ محرم آغاز می‌کنند.

طبق روال هر هفته مروری داریم بر نمایش‌هایی که در تالارهای نمایشی تهران روی صحنه هستند. 

مجموعه تئاترشهر

"مرگ و پنگوئن" عنوان اثر نمایشی نوشته محمد چرم‌شیر و کار پیام دهکردی است که این نمایش نیز ساعت 20:30 با بازی مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیگساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور و باران وقارکاشانی در تالار چهارسو این مجموعه اجرا می‌شود.

سامان خلیلیان نیز ساعت 19 نمایش "عنداز مطالبه" به نویسندگی مرتضی شاه کرم را در تالار قشقایی به روی صحنه دارد. محمد زوار بی‌ریا، آتیه جاوید، سید علی موسویان، الهه شه‌پرست، مرتضی شاه‌کرم و پروا آقاجانی در این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارند.

"خنجره‌ها" نام نمایشی به نویسندگی، کارگردانی و بازی امیرآتشانی است که در ساعت‌های 18:30 و 20 در تالار سایه میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.

تماشاخانه ایرانشهر

نمایش "او" نوشته مهدی تاج‌الدین است که آرش دادگر آن را کارگردانی کرده است. این اثر نمایشی ساعت 19 و 21 با بازی  امین طباطبایی، سوگل قلاتیان، عمار عاشوری، نازنین نادرپور، سید شهاب الدین خاضع حق، ندا حبیبی و حورا رستگار در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است.

"شازده کوچولو" به نویسندگی، دراماتورژی و کارگردانی مصطفا قربان‌پور ساعت 21:00  در سالن استاد ناظرزاده کرمانی این تالار نمایشی به روی صحنه است و بازیگران نمایش مسعود کرامتی، بهناز جعفری و با حضور کیکاووس یاکیده است.

پردیس تئاتر شهرزاد

مرتضی اسماعیل کاشی برای بار دوم نمایش "صد در صد" نوشته مارکس لید و ترجمه وحید رهبانی را ساعت 17:30 و 20 در سالن شماره دو پردیس تئاترشهرزاد به روی صحنه آورده است و هوتن شکیبا و ستاره پسیانی بازیگران این اثر نمایشی هستند. این نمایش سال گذشته در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است.

"روزهای بی باران" عنوان اثر نمایشی نوشته و کار امین بهروزی است که ساعت 18:30 در این پردیس تئاتری به روی صحنه است و سجاد افشاریان، نازنین احمدى، وحید آقاپور و سوگل خلیق در آن ایفای نقش می‌کنند.

تئاتر مولوی

"از خط زرد فاصله بگیرید" ساعت 19:30 به نویسندگی الهه مجلسی و کارگردانی رضا رشادت در سالن اصلی این مجموعه دانشجویی اجرا می‌شود و بازیگران آن امین اسفندیار، گلزار حذفی، نادر خوش‌بخت، داریوش رشادت، بی‌تا عزیز‌‌‌‌ اقلی، گلنوش قهرمانی و حسین کریمی هستند.

نمایش "ادیپ افغانی" نیز ساعت 18 در این تالار نمایشی به روی صحنه است و نویسنده آن احمد مهران‌فر و کارگردان این نمایش مجتبی جدی است و مجتبی پیرزاده و پریسا هاشم پور نقش‌آفرینان این اثر نمایشی هستند.

"فرایند" به نویسندگی امیر ابراهیم‌زاده و علی کرسی‌زر و طراحی وکارگردانی علی کرسی‌زر ساعت 21 در این سالن نمایشی به روی صحنه است و بازیگران آن سپهر طهرانچی، مریم زارعی، مهرنوش حاجی خانی، بهراد سلاح ورزی، مازیار سیدین، دنیا دائمی، سعید کرمی و کیمیا کاوند هستند.

همچنین وحید منتظری نمایش "راندوو" را ساعت 20 در سالن کوچک  تالار مولوی با بازی آبان حسین آبادى، فاطیما بهارمست، شهاب مهربان و على نورانى به روی صحنه آورده است.

سالن کوچک مولوی ساعت 17 میزبان نمایش "ال.اس.دی" به نویسندگی سیاوش حیدری و کارگردانی و بازی پوریا عربگری شده است.

عمارت نوفل لوشاتو

سعید هاشم‎زاده ساعت 21 نمایش "آلبوم خانوادگی" را با بازی مرضیه شاطرطوسی، نونا نیسی، مریم قاسمی، امین بشارتی، کیمیا شهریه، علیرضا عزیزی و محمدعلی ترابیان در سالن شماره 2 عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه دارد.

همچنین سالن شماره 1 این تماشاخانه ساعت 21:15 میزبان نمایش "گزارش یک مهمانی" به نویسندگی و کارگردانی احسان حاجی‌پور است. محسن افشانی، نازآفرین کاظمی، مرتضی خالقی، رضا مرشد، مینا دلشاد، علی میرشجاعی، هیراد محمدی، الهام جدی، مونا شناس، بهار سهراب‌بیگی و امیرحسین ابراهیمی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

"تو کجا بودی وقتی اوفلیا خودشو کشت؟" نام نمایشی نوشته و کار مینا میرزاآقا است که ساعت 19:30 در سالن شماره 2 این مجموعه به روی صحنه است و بازیگران آن نسیم عرفانی، محمدصادق ملک و پریسا محمدی هستند.

خانه نمایش مهرگان

نمایش "خانه پدری" به نویسندگی نوشین تبریزی و کارگردانی نوید اصغری از 169 شهریور ماه ساعت 19 در سالن شماره یک این مجموعه اجرا می‌شود و بازیگران آن پریا انصاردزفولی، محمد علی اکباتانی، رامین ربیعی، فرشاد کریمی، نوید اصغری، تارا جمالی، محمد مهدی سخنور، پریا خیری و زهرا میر شمشیری هستند.

"روی پوست شهر" عنوان اثر نمایشی نوشته و کار علی جعفری است که ساعت 18 در این سالن از مجموعه مهرگان با بازی معصوم احمدزاده، رضا قراگوزلو، ایمان عبادیان، زهرا طراحی و علی جعفری به روی صحنه آمده است.

"هملت" اثر ویلیام شکسپیر با طراحی، دراماتورژی و کرگردانی میکائیل شهرستانی ساعت 20 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود و بازیگران آن محمد علی صادقی، پژمان المعی، محمد سلیمانی، فرزان اسدیان، ‌ فرشاد کوکبیان، مسعود آشوری، ‌ پیمان مقدم، سعید پارسا، آیدا جهاندیده، شیما زادپور، بهمن هراتی، ‌ امید داودوندی، رضا خلیل آبادی، نکیسا عقبایی، ماهان زارع، الهام قاسمی، بهناز دانش، سورن گرم‌آبادی، یاسین حسینی و منصور رضایی هستند.

تئاتر مستقل تهران

نمایش "تئاتر بد" به نویسندگی و کارگردانی مهدی کوشکی ساعت 18 در تئاتر مستقل روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی امیر باباشهابى، شهروز دل افکار، حسین برفى نژاد، محمد عبدالوند، مهدى کوشکى و سعید اویسی هستند.

مهتاب شکریان ساعت 21 نمایش "سرحدات لیر" باقر سروش را در این تماشاخانه به روی صحنه آورده است و بازیگران این نمایش عطیه بیاتنگار عابدی، روزبه حصاری، نگین ابدالی، علی آرتین، آتیه جاوید، نسیم اسدپور، محمد قاعدی و نادر فلاح هستند.

از خانه نمایش، گندم، حوزه هنری و انتظامی تا پالیز، باران، دیوار چهارم و حافظ

"دوپامین" به نویسندگی چمران اسدی و کارگردانی رضا فوادی ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر با بازی اصغر شیرزاد، مهران قیصری و حسام باقری به روی صحنه است.

نمایش "ملاقات با کیا" نوشته احسان سیاف زاده ساعت 20:30 در تماشاخانه پرویز پرستویی موسسه فرهنگی هنری گندم با بازی مهدی خمسه، مرتضی محمدی، داود قربانی، آرزو معماریان و هانی صالحی اجرا می‌شود.

علیرضا حنیفی نمایش "سرباز شال بلند" را از 20 شهریور ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه آورده اشت. بازیگران این نمایش علیرضا حنیفی، سحر صفانیا، شراره مرادی و مصطفی پارسایی هستند.

"فکت بث" به نویسندگی مهدی معبودی و کار فرزین نوبرانی ساعت 19:15 و 20:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه است و بازیگران آن صائم متانی، شبنم اسکندری، رضا افشار، امین اکبری نسب، عباس علیرضا و امیر فراهانی هستند.

"فیل در تاریکی" نام نمایشی است که ساعت 19:10 به نویسندگی محمد زارعی و کارگردانی مهرداد مصطفوی و بازی  آیدین بهاری، پویا پورامین، امیر جنانی، آوا شریفی، ابراهیم عزیزی و پرهام یداللهی در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.

نمایش "رستاخیز هوراشیو" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن بهادری کیان ساعت 21:15 با بازی شیوا احمدی خواه، محمود پیری، ثمر جوهرچی، عرفان دانا، نوید رضوی، سامان سیوس، مهدی علی اکبر، ‌ مینا میرزایی و پوریا نیکجو در تئاتر باران اجرا می‌شود.

نمایش "طرح‌های تنهایی" به نویسندگی و کارگردانی سلیم باشکوه ساعت 21 در تماشاخانه دیار چهارم به روی صحنه است و بازیگران آن عسل احمدنیا، مهربان خداوردی، غزاله رجبی، محسن علیمحمدی، رومینا فرمانی، ندا قاسمی، مریم قریشی، سپیده ملک محمدی و نازنین زینب نصیری هستند.

نمایش "همه دختران امیرکبیر" به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی تدین صدوقی ساعت 18:30 در تالار حافظ اجرا می‌شود و بازیگران آن یلدا قشقایی، سیاوش خادم حسینی، نانت تومه، مهلادریایی و کرامت رودساز هستند.