سرویس تئاتر هنرآنلاین: علی شمس از تور اجرای نمایش "مدیترانه" در اروپا خبر داد و در گفت‌وگو با هنرآنلاین خاطرنشان کرد: با توجه به قدرت گرفتن جناح راست در اروپا و بحران رو به رشد مهاجرت پس از بهار عربی، یکی از دغدغه‌های بزرگ شهروندان اروپایی، مهاجرات ساکنان خاورمیانه و آفریقا به این قاره است. در حالی‌که دولت‌های جناح راست و محافظه‌کار، رای می‌آورند و جو فاشیستی و بی‌رحمانه نسبت به مهاجران در اروپای غربی و شرقی اپیدمی شده است، به تولید یک اثر نمایشی در خصوص بحران مهاجرت، دعوت شدم و بر آن هستیم تا توری اروپایی را تدارک ببینیم.

او ضمن اشاره به اینکه "مدیترانه" درباره بحران مهاجرت است، عنوان کرد: زاویه روایت این اثر مهاجرانی هستند که در دریای مدیترانه غرق شده‌اند و اکنون این مکان به یک ابر کشتارگاه تبدیل شده است و از هر هجده نفری که قصد مهاجرت دارند یک نفر از آن‌ها در آب‌های مدیترانه غرق می‌شود. در صورتی‌که ما مدیترانه را یک کشور به حساب آوریم جمعیت این کشور از تعداد افرادی که هیچ‌گاه به این سرزمین‌ها برای زندگی راه نیافتند و در این مسیر کشته شدند، از کشوری همچون نروژ بیشتر است.

نویسنده و  کارگردان نمایش "داستان‌های میان رودان" کانسپت مهاجرت در دریای مدیترانه را دستمایه اجرای این نمایش عنوان کرد و یادآور شد: زبان اجرای این اثر نمایشی انگلیسی است. مرحله اول تور اروپایی ما از 15 اکتبر در ایتالیا آغاز شده و در پسکارا، رم و تئاتر دوکومنتی که یکی از معتبرترین سالن‌های تئاتر تجربی و غار باستانی است که تبدیل به تئاتر شده است و بزرگانی چون جورج استلر در آن تئاتر اجرا کرده‌اند، این نمایش را روی صحنه خواهیم آورد.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: پس از آن به بوداپست رفته و این تور در سوئد و آلمان ادامه خواهد یافت و امیدوارم در صورتی‌که شرایط اقتصادی اجازه دهد به دعوت‌هایی که از این نمایش شده است، پاسخ دهیم و اجراهای نمایش "مدیترانه" ادامه یابد.

علی شمس درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "مدیترانه" عنوان کرد: بنابر کانسپت‌های پیشنهادی موضوع اثر، اجرایی مبتنی بر روایت و متکثر از روایت و زبان خواهیم داشت. سعی شده است با مفهوم سرزمین و زبان بازی کنیم و بنابراین زبانی را به نام زبان "مردگان" اختراع کرده‌ایم که بخشی از بدنه اصلی اجراست و زبانی من درآوردی است که در کنار زبان‌های فهمیده شده در اروپا مانند انگلیسی و ایتالیایی یک تنوع زبانی را در روایت ایجاد می‌کند کما اینکه به هر حال مدیا هم به عنوان ابزار میزانسن یک در این میان به ما کمک می‌کند.

کارگردان نمایش "قلعه انسانات" در ادامه گفت: بهار کاتوزی، مارال فرجاد و پریسا نظری بازیگران نمایش "مدیترانه" هستند.

او با بیان اینکه قصد اجرای این نمایش را در ایران نداریم، تصریح کرد: دی‌ماه امسال قصد دارم نمایش "وقتی خروس غلط می‌خواند" را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورم. تمرینات این نمایش نیز آغاز شده است و امیدوارم با توجه به فاصله زمانی که تا اجرای این اثر باقی‌ست، این امکان فراهم شود تا تمرینات خوبی داشته باشیم.