به گزارش هنرآنلاین، مستدخوانی "می 68" عنوان نمایشنامه‌ای است که در جلسه آینده برنامه "عصری با نمایش" نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

این نمایشنامه خوانی با کارگردانی محمد میرعلی اکبری و نقش‌خوانی جواد عاطفه (نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر) و عاطفه پاکبازنیا (مترجم، مولف و بازیگر تئاتر) روزهای پنجشنبه و جمعه 15 و 16 شهریور ماه در تماشاخانه "مهرگان" برگزار می‌شود.

در خلاصه داستان این مستندنگاری آمده است: " این اثر به وقایعی که در ماه مه ٦٨ رخ داده و ما از آن دور نیستیم، می‌پردازد. جنبشی که جهان را دگرگون کرد و بصورت دموکرات کل اروپا را در دست گرفت. نمایش مستند و واقعی نگاری به صورت درام متعلق به عصر ماست. عصر رخدادهای جهان شمول. رخدادهای که ابتدا بی‌اهمیت هستند ولی هر چه جلوتر می‌رویم، بزرگ‌تر و تاثیرگذارتر می‌شوند."

این اثر ساعت 15 روزهای یاد شده در تماشاخانه "مهرگان" نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

"عصری با نمایش" برای مخاطبان، هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر در دهه هشتاد، عنوانی خاطره برانگیز است. این برنامه نیمه‌های فروردین سال 81 به همت دو جوان تئاتری آن زمان آرش آبسالان و علی صلاحی، برای جبران کمبود سالن‌های تئاتر که در آن دوران به مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار مولوی و محراب خلاصه می‌شد، راه اندازی شد تا راهی باشد برای جوانانی که محدودیت زیرساخت‌های تئاتری، اجازه بروز و ظهور استعدادهایشان را نمی‌داد 

با آغاز به کار این برنامه در دوره مدیریت حسین پاکدل در مجموعه تئاترشهر، بسیاری از نمایشنامه‌های مشهور و حتی کمتر شناخته شده ایرانی و خارجی در قالب جلسات نمایشنامه‌خوانی در کافه تریای اصلی تئاتر شهر روخوانی و معرفی شدند.

در همین برنامه بود که آثار نویسندگانی مانند محمود استادمحمد، بیژن مفید، عباس نعلبندیان، اسماعیل خلج و ... در کنار نمایشنامه‌های تازه نوشته شده نویسندگان جوان، روخوانی شد تا نسل جدید علاقه‌مندان تئاتر هم با آثار هنرمندان نسل قبلی آشنا شود و هم در جریان خلق نمایشنامه‌های نسل جدیدتر قرار بگیرد.

در کنار نمایشنامه‌های ایرانی، آثار خارجی هم به این جلسات راه پیدا کردند و مخاطبان تئاتر با نمایشنامه‌های نویسندگانی مانند ماتئی ویسنی یک، یون فوسه و ... آشنا شدند.

بعد از خوانش هر نمایشنامه، جلسات پرسش و پاسخ با حضور نویسنده یا مترجم اثر یا دیگر هنرمندان تئاتر به عنوان کارشناس برگزار می‌شد و این چنین بود که دامنه فعالیت این برنامه، از روخوانی صرف نمایشنامه به جلسات آکادمیک گسترده شد.

استقبال از این برنامه تا جایی پیش رفت که "عصری با نمایش" به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر به رسمیت شناخته شد و در ده روزی که این جشنواره برگزار می‌شد، جلسات نمایشنامه‌خوانی نیز پیش از شروع اجراهای صحنه‌ای، ساعت 15 در کافه تریای تئاتر شهر برپا بود و این بخش نیز برندگان خود را داشت و در هر دوره، سه اثر را به عنوان آثار برگزیده معرفی می‌کرد. 

اما با برخی از تغییرات مدیریتی در تئاترشهر، چراغ این برنامه برای همیشه خاموش شد. گرچه در این فاصله، برپایی جلسات نمایشنامه‌خوانی در دیگر فضاها مرسوم شد، اما برای مخاطبان حرفه‌ای تئاتر، تجربه حضور در جلسات نمایشنامه‌خوانی عصری با نمایش در کافه تریای اصلی تئاترشهر، تجربه‌ای از نوعی دیگر بود.  

حال بعد از 16 سال این برنامه با همان سبک و سیاق بار دیگر در تماشاخانه تازه تاسیس "مهرگان" احیا شده و این چنین است که این سالن، روزهای پنجشنبه و جمعه راس ساعت 15 میزبان جلسات نمایشنامه‌خوانی عصری با نمایش است، جلساتی که برای مخاطبان جوان‌تر تئاتر تازگی دارد اما برای مخاطبان نسل‌های گذشته، خاطره انگیز و نوستالژیک است.