سرویس تئاتر هنرآنلاین، مهدی حبیبی، سرپرست گروه "سفید و سیاه" و طراح صحنه در نمایش "صعود به ارتفاعات بالا" درباره اجرای این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر روایت، زندگی زناشویی یک زوج است که به شکلی وارونه و از نگاه زن بیان می‌شود. در این اثر ما سعی کردیم معضلاتی را که زنان در جامعه امروز ایران با آن دست به گریبان هستند را با نگاهی طنز روایت کنیم.

او افزود: امروز ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زنان ما به لحاظ ذهنی بسیار درگیر هستند به همین خاطر ما در این نمایش یک زندگی زناشویی را به روایت زنان و در دنیایی وارونه نمایش دادیم که البته استقبال بسیار خوبی نیز از آن شد و تقریبا می‌توان گفت، تماشاگران از لحن و کلام طنز آن راضی بودند.

این کارگردان نمایش، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را دارای جایگاه معتبری در این حوزه دانست و تصریح کرد: به نظر من مریوان نیازی به تبلیغ ندارد زیرا این رویداد تماشاگر خاص خود را دارد تا جایی که از پیرمرد گرفته تا کودک برای برگزاری این جشنواره در مریوان انتظار می‌کشند. ناگفته نماند که مردم این شهر و تماشاگران تئاتر خیابانی مریوان به حدی با این رویداد همکاری دارند که قابل تقدیر و ستایش است.

حبیبی ادامه داد: تعامل مردم با ما و توجه به هنرمندان در این جشنواره بسیار خاص است. سه سال پیش من وسایل خود را پس از اجرا کنار یک ماشین جا گذاشتم. ساعت‌ها بعد وقتی برای برداشتن آن‌ها به محل مورد نظر، مراجعه کردم، دیدم که یکی از اهالی با فرهنگ مریوان کنار وسایل من ایستاده و از آنها مراقبت می‌کند. عشقی که مردم مریوان به هنرمندان تئاتری می‌دهند، برای شخص من همان انگیزه‌ای است که سبب شده در تمام دوره‌های این جشنواره حضور داشته باشم.

او تداوم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را اتفاق مثبتی در راستای رشد این رویداد خواند و بیان کرد: امیدوارم این جشنواره نگاه ویژه‌تری را دنبال کند زیرا نگاه مردم مریوان به مساله تئاتر خیابانی بسیار جدی است تا جایی که می‌توان گفت، مردم تشنه تئاتر دیدن هستند و نمایش، به بخش مهمی از زندگی آنها تبدیل شده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: بالغ بر 13 سال است که ما جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را در این شهر داریم، بنابراین می‌توان گفته که امروز یک نسل از مردم این شهر با نگاهی متفاوت به هنر نمایش رشد یافته است. به همین خاطر امیدوارم که این جشنواره همواره برقرار باشد و نگاه خاص‌تری به آن شود.

حبیبی درباره سطح داوری آثار این جشنواره گفت: به نظر من برای حضور یک هنرمند تئاتر صحنه‌ای در عرصه داوری تئاتر خیابانی مشکلی نیست زیرا برای داوری شناخت اصول و چارچوب نمایش لازم است.

photo_2018-09-02_00-19-49

او بر لزوم حمایت از گروه‌های تئاتر خیابانی تاکید کرد و افزود: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان تخصصی‌ترین رویداد این عرصه در کشور به شمار می‌رود به همین خاطر من فکر می‌کنیم که باید در بحث جایزه و هزینه‌ها نگاه ویژه‌تری دنبال شود؛ زیرا اعتبار جشنواره تئاتر مریوان در بخش خیابانی حتی از جشنواره تئاتر فجر نیز بیشتر است چرا که نگاه تخصصی‌تری در داوری‌های این رویداد وجود دارد.

حبیبی تاکید کرد: به طور حتم، اگر در بخش مالی حمایت از تئاتر خیابانی شود، بیشتر شود، انگیزه هنرمندان نیز افزایش می‌یابد. بالا بودن مسافت برای گروه‌های هنری سبب افزایش هزینه می‌شود بنابراین باید در بخش جایزه و هزینه‌ها، حمایت بیشتر شود کما اینکه امروز اغلب هنرمندان صرفا به واسطه عشق و علاقه در این جشنواره حضور دارند.

او ادامه داد: به نظر من سطح کیفی آثار در دوره‌های مختلف این جشنواره خوب بوده اما شاید روند برگزاری دچار تکرار و فرسایش شده است. به عنوان یک هنرمند که سال‌هاست در این جشنواره حضور دارم، امیدوارم که در دوره‌های آتی، خلاقیتی در این عرصه دیده شود.

بر اساس این گزارش، نمایش "صعود به ارتفاعات" به نویسندگی و کارگردانی نرگس خاک‌کار از تهران در نخستین روز از سیزدهمین جشنواره تئاتر مریوان اجرا شد. در این اثر نرگس خاک کار، مصطفی کولیوند و هوراد حبیبی ایفای نقش کردند.

شایان ذکر است، سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر مریوان تا 14 شهریور ادامه دارد.