به گزارش هنرآنلاین، این هنرمند در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهرانـ مبارک، ماگدالنا لوپی آلویر، دراماتوری کمپانی رییکای کرواسی که با نمایش "واندالاواندا" در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک حضور دارد، درباره نحوه آشنایی گروهش با این جشنواره، از سال 1998 یاد کرد که برای نخستین بار کمپانی رییکا در این جشنواره شرکت کرده است و درباره حضورش در دوره هفدهم نیز گفت: "جشنواره امسال را از طریق سایت یونیما ثبت‌نام کردیم. خودمان برای حضور در ایران مایل بودیم. با تیم تئاتری برای حضور در ایران صحبت کردیم و همه قبول کردند. من درباره سنت تئاتر ایران مطالعه داشتم و حضورمان در این جشنواره مهم بود؛ چرا که تهران ـ مبارک مهمترین جشنواره عروسکی منطقه است. از حضور در جشنواره خوشحالیم و با کمال میل در ایران حاضر شدیم."

دراماتورژ رییکا از عمر دو ساله نمایش "واندا لاواندا" گفت و افزود: "از زمانی که این اثر تولید شد در تور سراسری کرواسی بودیم. در کشورهای مجارستان و اسلوانی اجرا کردیم و قرار است پس از ایران در کشور بوسنی و هرزگوین آن را اجرا کنیم."

او درباره تکینک استفاده شده در این نمایش نیز توضیح داد: "این تکنیکی نیست که ما عموماً از آن استفاده کنیم  و این تکنیک مختص به این اجرا بوده است. برای هر اجرایی ما در کمپانی براساس نگاه کارگردان و نیاز بصری، همگی تصمیم به انتخاب تکنیک می‌کنیم. برای این تیم هنری تغییر المان‌ها و به دست آوردن یک حیوان جدید، اشکال ساده که با ملحق شدن به یکدیگر تصویری تازه ارائه دهد اهمیت داشت. من در قدم اول خواهان یک دراماتورژی بصری بودم که مرئی باشد. در قدم بعدی برایم موسیقی مهم بود. مخاطب هدف ما، بچه‌های زیر سه سال است و از همین رو شیوه انتخابی به گونه‌ای بود که آنها با نمایش ارتباط برقرار کند. نمایش دیالوگ چندانی ندارد و تلاش شده است با تصویر و موسیقی پیام نمایش انتقال پیدا کند."

او همچنین با ارایه توضیحاتی درباره کمپانی رییکا افزود: "کمپانی رییکا در شهر رییکا مستقر است و یکی از پنج کمپانی مهم تئاتر عروسکی در کرواسی است که در دهه شصت میلادی تأسیس شد. امروز 25 کارمند داریم. بیشتر رپرتوارهای ما در حوزه کار کودک است؛ ولی برای بزرگسالان نیز نمایش تولید می‌کنیم. با این حال تمرکز ما تولید تئاتر عروسکی برای کودکان است. اصولاً آثار بر پایه تئاتر عروسکی و حرکت و سایه است."

او درباره تئاتر عروسکی و اهمیت شهر رییکا بر هنر کرواسی توضیح داد: "تئاتر عروسکی در کرواسی یک هنر سنتی است. شهر ما رییکا یک شهر آزاد است که یک شهر چند فرهنگی در کرواسی به حساب می‌آید. رییکا نسبت به دیگر شهرهای کرواسی روشنفکرتر بوده است؛ چرا که این شهر گذرگاه فرهنگی کرواسی است. در دهه شصت، شهر رییکا تحت تأثیر جریان فرهنگی اروپا بوده است."

آلویر با اشاره به اینکه در سال 2020 قرار است رییکا بدل به پایتخت فرهنگی اروپا شود، گفت: "در این سال قرار است کل شهر رییکا بدل به "بندرگاه تنوع فرهنگی" شود."

نمایش "واندا لاواندا" روز گذشته یکشنبه 4 شهریور ماه دو اجرا در تالار هنر داشت که با استقبال تماشاگران رو به رو شد.

 

در چهارمین روز جشنواره نمایش عروسکی چه گذشت

چهارمین روز جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با شعری از محمود درویش و یادی از کشته شدگان زلزله‌ای که در تازه‌آباد کرمانشاه رخ داده است، آغاز شد.

پیش از اجرای نمایش "عروسک‌هایمان را بخوریم" که با طراحی و کارگردانی محمد بیژنی‌نسب در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه رفت، یکی از عوامل گروه متنی از محمود درویش خواند و نسبت به زلزله‌ای که در تازه‌آباد کرمانشاه و کشتگان این اتفاق واکنش نشان داد و از مخاطبان خواست به‌احترام کشته‌شدگان یک دقیقه سکوت کنند. سپس از مخاطبان خواسته شد تا روی پلوس‌هایی که روی زمین قرار گرفته بودند، بنشینند و از روی صحنه نمایش را تماشا کنند. این نمایش در فضایی شاد و با حضور موسیقی زنده اجرا شد و عروسک‌های نمایش از میوه‌ها درست شده بودند. از جمله هنرمندانی که این اجرا را دیدند، می‌توان به ایرج محمدی، مریم معینی، منوچهر اکبرلو، کاوه آیدین و گروه تئاتر افغانستان و ..‌. اشاره کرد.

تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر در روز  چهارم میزبان نمایش "دختری که پدرش را باد برد" با نویسندگی و کارگردانی هما جدی‌کار شد. در این نمایش با فضایی کمیک به بحث اختلاس پرداخته شده بود و مبارک شخصیت اصلی نمایش را بازی می‌کرد. البته در این میان به این مساله که عروسک‌ها و خصوصا مبارک فراموش‌شده‌اند و تنها در دوران جشنواره به آن‌ها توجه می‌شود هم پرداخته شده بود. استقبال از نمایش در نوبت اول بسیار خوب بود و برخی از مخاطبان روی زمین نشسته بودند.

قادر آشنا، داوود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت و ... از جمله هنرمندانی بودند که اجرای نخست این نمایش را دیدند.

اجرای دوم نمایش "کوچک‌ترین نمایش از انتهای دنیا" به کارگردانی ازکیل گارسیا رومئو که از کشور فرانسه در این دوره از جشنواره حضور دارد، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. در این اجرا هنرمندان گروه تایوان، بوریس چکناواریان، یارتا یاران، شیوا مسعودی، روزبه حسینی، مرضیه برومند، مریم سعادت، آزاده پورمختار، هرمز هدایت و ... حضور داشتند.

دکور این نمایش سازه‌ای عظیم بود که در مرکز تالار حافظ برپا شده بود و تعدادی نیمکت دور آن قرار داشت و با دیواری از سایر قسمت‌های سالن جدا شده بود. تعدادی از مخاطبان روی این نیمکت‌ها نشسته بودند و باقی ایستاده نمایش را دیدند. مزیت ایستاده دیدن نمایش در این بود که مخاطبان می‌توانستند دور سازه بچرخند و از تمام زوایا نمایش و عروسک‌های جذابش را ببینند. تعاملی که بازیگر و بازی‌دهنده عروسک گروه فرانسه در لحظاتی از اثر با مخاطبان برقرار کرد، مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت این تعامل تا جایی بود که یکی از تماشاگران با دعوت بازی‌دهنده عروسک به درون سازه نمایش قدم گذاشت و با عروسک وارد کنش و واکنش شد.

در چهارمین شب شهریورماه نخستین اجرای اپرای عروسکی "خیام" اثر بهروز غریب‌پور در قالب جشنواره تئاتر عروسکی برگزار شد. این اجرا که در تالار فردوسی روی صحنه رفت، هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.