سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست اولین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران صبح امروز 4 شهریور ماه با حضور آروند دشت‌آرای مدیر پروژه، دکتر حسینی معاون آموزش و پژوهش خانه هنرمندان و علیرضا مسگرخوئی معاون موسسه توسعه هنرهای معاصر در  سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، برگزار شد.

آروند دشت آرای در ابتدای این برنامه ضمن اشاره به اینکه برآن شدیم تا با برگزاری این نشست درباره نقاط ابهام این دوره توضیحاتی ارائه شود، گفت: طی همفکری با مرکز هنرهای نمایشی و موسسه توسعه هنرهای معاصر تصمیم گرفتیم تا نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران را برگزار کنیم و در این راستا از حمایت‌های مالی و معنوی این دو مجموعه نیز برخوردار شدیم. صورت مسئله برگزاری این نشست درخصوص چیستی و محتوای دوره و دورنمای این پروژه است.

در ادامه دکتر حسینی معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی خانه هنرمندان با بیان اینکه دو سال پیش در خانه هنرمندان طرحی را طراحی کردیم که به تصویب شهرداری رسید، خاطرنشان کرد: توجه این طرح بر آموزش‌هایی بود که در دوره‌های خصوصی و آکادمیک دانشگاهی پوشش داده نمی‌شود و به صورت جسته گریخته سعی کردیم این کار را به انجام برسانیم. برگزاری اولین دوره تهیه‌کنندگی تئاتر ایران هم راستا با این آرمان است و این خلا را در این حوزه پوشش می‌دهد. ضمن اینکه تاکنون هیچ دوره‌ای در این زمینه برگزار نشده است و همین اقدام، گامی در این راستاست و امیدواریم خروجی مناسبی داشته باشد.

نشست خبری اولین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران

مسگرخوئی نماینده موسسه توسعه هنرهای معاصر نیز عنوان کرد: از آنجا که موسسه توسعه هنرهای معاصر با جدیت و وسواس به منظور مشارکت در رویدادها، نگرشی زیرساختی دارد و تلاشش براین است تا خلاهای موجود را پوشش دهد، طرح و ایده پیشنهادی آروند دشت‌آرای را که به نسبت دیگر پروژه‌ها، جامع‌ و کامل‌تر بوده است را پذیرفت و از آنجا که تئاتر طی این سال‌های پیشرفت قابل توجهی داشته است برگزاری چنین دوره‌ای را با جدیت در دستور کار قرار داد. تهیه‌کنندگان تئاتر با توجه به پتانسیل بالقوه و بالفعل که در عرصه نمایش وجود دارد، می‌توانند با جدیت این حوزه تخصصی را دنبال کنند. امیدوارم با همراهی و هم‌افزایی آروند دشت‌آرای و دیگر دوستان در خانه هنرمندان این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و دوره به شکل ایده‌آلی برگزار شود.

در ادامه این نشست دشت‌آرای با تاکید بر اینکه تئاتر ایران به سرعت در حال خصوصی‌سازی و مستقل شدن است، اظهار داشت: تعداد تولیدات گروه‌های نمایشی، در حال افزایش است‌. وظیفه و نقش نزدیک کردن ایده کارگردان به تماشاگر را تهیه‌کننده برعهده دارد که در کشور ما توسط کارگردان صورت می‌گیرد. نبود تهیه‌کننده در تئاتر ما به این هنر آسیب وارد کرده و باعث شده تا تمرکز کارگردان‌ها از اصل برداشته شود و به وظایف تهیه‌کنندگی در نمایش بپردازند و این مشکلی است که گریبانگر من و سایر کارگردان‌های دیگر است.

او همچنین افزود: در دانشگاه و هیچ جای دیگری آموزشی درخصوص تهیه‌کنندگی تئاتر نداریم و کتاب مرجعی دراین‌باره موجود نیست و این مسئله ما را بر آن داشت تا تصمیم به برگزاری این دوره بگیریم و این امکان با همکاری سفارت آلمان، اداره کل هنرهای نمایشی و موسسه توسعه هنرهای معاصر ایجاد شد تا این جریان بتواند به تئاتر کشور کمک کند.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: پیش از این ورک‌شاپ‌های موثری با این موضوع برگزار شده بود که آموزش‌های آن عمیق نبوده و طی جلسات کوتاه آموزشی در سطح ماند. من به شخصه در این کارگاه‌ها شرکت کردم  و با همان اساتید در خارج از کشور دوره را ادامه دادم. ایده محوری این دوره این است تا امکانی فراهم شود تا آموزش به صورت عمیق‌تر با حضور اساتید خارجی و ایرانی باشد.

دشت‌آرای در ادامه اضافه کرد: در ایران تفکر بر این است که تهیه‌کننده منبع مالی است و ما در نظر داریم تا با این ذهنیت مقابله کنیم چرا که تهیه‌کننده وظیفه دارد ایده‌های کارگردانی را به اجرایی شدن نزدیک کند ضمن اینکه منابع مالی را جذب می‌کند. ما تاکنون در رفتارهای سازمانی در تئاتر موفق نبوده‌ایم و گروه‌های تئاتر به صورت فردمحور عمل کرده‌اند هر چند که تلاش‌هایی انجام شده اما ناموفق بوده و امروزه ارتباط با مخاطب و جذب مخاطب تبدیل به یک دانش شده است. ساعت‌ها با استادهایی که به این دوره دعوت شده‌اند جلساتی برگزار شده و توضیحات درباره تئاتر ایران به آن‌ها داده شده است.  

نشست خبری اولین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران

او با بیان اینکه ظرفیت کلاس‌های این دوره ۱۵ نفر است ولی قرار شده از طرف انجمن‌های نمایشی هم حدود هفت نفر از شهرستان‌ها معرفی شوند، درباره فشردگی زمانی برگزاری هر ترم از این دوره یادآور شد: به مشکلات این مسئله آگاه هستیم اما چاره‌ای نداشتیم چرا که باید به منظور برگزاری یک دوره آکادمیک، برنامه‌ریزی‌هایی می‌کردیم که منجر به این تصمیم رادیکال شد. با این حال مدرکی که در پایان ارائه می‌شود مورد تایید موسسه آلمانی گوته، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه هنرمندان ایران است.

دشت‌آرای در پاسخ به اینکه چه ضمانتی هست تا هنرجویان این دوره تخصصی با شرایط مناسب بتوانند کار کنند و خودشان تبدیل به جریاناتی که امروزه وجود دارد نشوند، آن هم در شرایطی که رانت و پول و چهره در اجرای بسیاری از آثار و فروش آن‌ها نقش دارد بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم بازار آشفته‌ای را که پیش آمده بهتر کنیم و شخصاً اعتقاد دارم وقتی افرادی متخصص در این حوزه وارد شوند با ارتباطاتی که دارند بویژه در بخش بین‌الملل، کم‌کم‌ جای خود را پیدا می‌کنند، چون می‌بینیم در سینمای ما هم به دلیل اینکه آموزش تهیه‌کنندگی وجود نداشته، افرادی در آن حضور پیدا کردند که فقط صاحب منابع ‌مالی بودند.

او افزود: بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که این جایگزینی صورت گیرد ولی امیدوارم از بین این افراد لااقل پنج نفر باشند که کار را حرفه‌ای ادامه دهند و حمایت فعلی مدیران هم نشان از فراهم بودن شرایط برای کار است.  البته این را هم تاکید کنم که ما یک‌ فراخوان عمومی دادیم و از همه فعالان تئاتر برای شرکت در این کلاس‌ها دعوت کردیم. پس خیلی امکان حضور جمعی که به طور خاص انتخاب شده باشند تا تبدیل به مافیا شوند نیست. ضمن اینکه تعداد افراد آنقدری هست که نتوانند به یک جریان تبدیل شوند.

دشت‌آرای تاکید کرد: وقتی این افراد از بدنه تئاتر انتخاب می‌شوند خیلی امکان ایجاد رانت میان آن‌ها نیست، اما الان تئاتر ما دچار سمّی شده و اینکه به جولانگاه زد و خورد بازیگر و سرمایه تبدیل شده است. البته یک‌ بیماری دیگر هم در تئاتر ایران وجود دارد و آن هم این است که علیه خودش عمل می‌کند در حالی که حمایت خود تئاتری‌ها، رسانه‌ها و دستگاه‌های مربوط می‌توانند در به نتیجه رسیدن این دوره آموزشی کمک کند.

لازم به ذکر است، کلیه متقاضیان شرکت در این دوره های آموزشی می توانند حداکثر تا تاریخ 5 شهریور ماه 97  فرم ثبت نام را دریافت و پس از تکمیل آن به همراه  سایر مدارک درخواست شده به آدرس ایمیل education.section@virgulefpac.com  ارسال و اقدام به ثبت نام نمایند. نام متقاضی باید در قسمت عنوان ایمیل ذکر شود. همچنین در صورت نیاز به مدارک تکمیلی،  پس از ثبت نام اولیه با ایشان تماس گرفته خواهد شد.