به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران -  ‌مبارک، دردومین شب پاتوق شبانه،فیلم مستندی که به پروسه تولید"سیاه‌موی وجلالی" به کارگردانی کاوی آیریک که از کشور افغانستان در این دوره از جشنواره حضور داشت ودشواری‌های اجرای تئاتردرافغانستان اختصاص داشت،اکران شد.

البته به دلیل این‌که برنامه‌های بسیار زیادی برای این شب در نظر گرفته شده بود، حدود نیم ساعت از این مستند پخش شد و برای این‌که افرادی که در این مراسم حضور نداشتند هم بتوانند از این مستند دیدن کنند، قرار شد فیلم کامل مستند ساخت "سیاه‌موی و جلالی" بر روی سایت جشنواره قرار بگیرد.

پس از این اکران، مرضیه برومند؛ دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، ضمن اعلام این نکته که جمعه روز خوبی برای او بود، گفت: پنج‌شنبه و در نخستین روز از جشنواره، تنها نمایش "سیاه‌موی و جلالی" رادیدم اماامشب سه نمایش دیدم! "امروزچه سالیه" به کارگردانی مریم نوقابی که از مشهد در این جشنواره حضور داشت،"اسب آبنوس" به کارگردانی مریم ضیایی و"سیمین و فرزان" به کارگردانی فهیمه عابدینی رادیدم که هر سه کار بسیارخوب بودند اما از نکته‌ای رنجیدم؛ هیچ‌کدام از کارگردان‌های حاضر را در سالن‌ها و به‌خصوص در سالن انتظامی که "امروز چه سالیه" اجرا می‌شد، ندیدم.

او ادامه داد: دراین سه دوره خواستم گروه‌های شهرستان و حتی گروه‌هایی که نمایش‌شان برای حضور در جشنواره انتخاب نشده‌اند، در دوران جشنواره در تهران حضور داشته باشند تا نمایش‌ها راببینند و با سایر گروه‌ها به تبادل نظر بپردازند، اما در برخی ازسالن‌ها گروه‌ها را نمی‌بینم. از فردا رصد می‌کنم تا ببینم به سالن می‌روید یا نه!

برومند در بخشی از صحبت‌هایش به شوخی از حاضران خواست به حرف‌های دبیر جشنواره گوش دهند و درادامه خاطره‌ای را تعریف کرد: زمانی‌که"شهرموش‌ها"ی یک را می‌ساختیم، آبدارچی‌ای ۱۷ یا ۱۸ ساله و کمی شیرین‌عقل داشتیم. لیوان‌هایی که در آن‌ها چای می‌آورد برخی لب‌پریده بودند. اوبه همه چای می‌داد و در آخر، به‌سراغ من می‌آمد و همیشه لیوان لب‌پریده به من می‌رسید! به اوگفتم من کارگردان هستم و کارگردان خداوندگار اثر است و اول باید به من چای بدهد. فردای آن روزعلیرضا زرین‌دست برای گفت‌وگو درباره فیلمبرداری"شهر موش‌ها"آمد که البته همکاری میسر نشد اما خاطره‌ای بامزه به جای ماند. آبدارچی اول به من چای تعارف کرد. من با تعجب به اوگفتم اول باید به مهمان تعارف کند و او در پاسخ گفت: "خودت گفتی کارگردانم و اول به من چای بدهی!" در آن روز بسیار خجالت کشیدم چون سن زرین‌دست از من بیشتر بود!

پس از این خاطره‌گویی، هاشم پورمحمد؛ یکی از بازیگران گروه نمایشی "زال و سیمرغ" که از کرمانشاه در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند، برای مخاطبان استندآپ‌کمدی اجراکرد. او در میانه اجرا به مرضیه برومند اعتراض کرد که چرا تماشای نمایش "زال و سیمرغ" را از قلم انداخته است که همین مساله سبب شد مرضیه برومند به استندآپ‌کمدی ورود کند و شوخی‌هایی را در زمینه شیوه‌های اجرایی نمایش "زال و سیمرغ" مطرح کند. استنداپ‌کمدی پورمحمد در ادامه به شوخی با تئاتر، نمایش عروسکی و تلویزیون و تربیت کودک رسید و درنهایت با ذکر اهمیت "مدرسه موش‌ها" در زمانی‌که تلویزیون دو کانال داشت، خاتمه یافت.

پس از این استندآپ‌کمدی نوبت به گروه "اوینار" به سرپرستی مهدی صالح‌یار رسید. این گروه که از شش کودک و نوجوان تشکیل شده بود، ابتدا با زبان آذری موسیقی ‌نمایش"تکم‌چی" را اجراکردند وسپس با رقص آذری لحظات بسیار جذاب وهیجان‌انگیز برای حاضران ساختند که تشویق ممتد آن‌ها را به‌همراه داشت.

بعد از این برنامه، نسرین خنجری؛ هنرمند تئاتر عروسکی، برنامه‌ای را با عروسک اجرا کرد که  این برنامه را نوازنده‌ای که گیتاروسازدهنی را به‌صورت هم‌زمان می‌نواخت، همراهی می‌کرد. این نمایش بی‌کلام وتعاملی بودکه ازصحنه درنظرگرفته شده آغازشد و سپس به میان تماشاگران تاردیف انتهایی رفت و دوباره به صحنه بازگشت.

سپس مرضیه برومند از حضور دو مهمان قدردانی کرد: امشب حمید نیلی؛ مدیر انجمن نمایش ایران و هادی مظفری؛ مدیرکله هنرهای تجسمی در این پاتوق حضور دارند. نیلی در جریان برگزاری جشنواره کنار ما بود و هر زمان از بودجه سراغ می‌گرفتیم، با همراهی به ما می‌گفت: "نداریم!" همچنین چون هنرهای تجسمی ازتئاترعروسکی جدانیست، می‌توان تئاتر عروسکی را یکی از زیرمجموعه‌های هنرهای تجسمی هم دانست.

پس از این صحبت، تعدادی از هنرمندان تئاتر عروسکی خواستار برگزاری یک جشنواره تئاتر عروسکی از سوی اداره‌کل هنرهای تجسمی شدند.

در ادامه پویان پیره که او هم به‌همراه گروه کرمانشاه در این جشنواره حضور داشت و دانش‌آموخته کانون است، به شعبده‌بازی پرداخت.

پایان‌بخش برنامه‌های دومین شب پاتوق؛ اجرای رقص کردی باحضورگروه کرمانشاه درکنار هنرمندان سایرشهرها بود که این آقایان دوشادوش یکدیگر این برنامه را برگزار کردند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران‌مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تاهفتم شهریورماه برگزارمی‌شود. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتیtehranmobarak.comدربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.