به گزارش هنرآنلاین، در پی همکاری جشنواره دانش‌آموزی با هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در مدارس افزایش پیدا می‌کند تا محیط مدرسه برای دانش‌آموزان با نشاط‌تر و دلپذیرتر شود.    

رمضانی در گفتگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، درباره همکاری جشنواره دانش‌آموزی با جشنواره نمایش عروسکی توضیح داد: سیاست ما در وزارت آموزش و پرورش این است که در مدارس را به روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز کنیم چراکه این وزارت‌خانه سیاست‌گذار فرهنگ و هنر کشور است و علاقه‌مندیم این همکاری ادامه پیدا کند.

او وضعیت تئاتر در مدارس را نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: وضعیت تئاتر نه تنها در مدارس که در حالت کلی، نگران‌کننده است و با وجود علاقه‌مندی خانواده‌ها به این هنر، زیرساخت‌های ما بسیار ضعیف هستند. به همین دلیل تصمیم داریم از سال تحصیلی جاری، هفته تئاتر را در مدارس برگزار کنیم. به این معنا که در این هفته، نمایش‌های گوناگونی در مدارس اجرا شوند.

او یادآور شد: این طرح به طور آزمایشی در استان فارس انجام شد که بازخورد بسیارخوبی داشت و آسیب‌شناسی شد و امسال در نظر داریم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

رمضانی در ادامه درباره کارکرد عروسک به عنوان همزاد و همراه انسان‌ها و نقش آن در برون‌ریزی عواطف کودکان توضیح داد: این همذات‌پنداری در نمایش عروسکی به خوبی صورت می‌گیرد و بویژه کودکان با عروسک به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و به همین دلیل در این زمینه نیازمند الگوها و نمادهایی هستیم که به عروسک تبدیل شوند همچون "جناب خان" که نشان داد یک کاراکتر عروسکی چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: خوشبختانه همکاران ما توانسته‌اند در آموزش و پرورش را به روی هنرمندان بگشایند اما همچنان نیازمند تمرکز بیشتر و تامین محتوا در این وزارتخانه هستیم.

رمضانی از اعلام آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای همکاری با وزارت ارشاد خبر داد و تاکید کرد: تصمیم داریم از سال بعد دبیرخانه‌ای را برای آموزش مربیان تئاتر در مدارس ایجاد کنیم تا مربیان آموزش دیده، بتوانند تجربیات خود را به آموزگاران تئاتر در سطح مدارس منتقل کنند و با این شیوه بتوانیم در زمینه تئاتر، فرهنگ سازی کنیم. زیرا متاسفانه در این سال‌ها در بحث آموزش غفلت کرده‌ایم و حال در پی جبران هستیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از نمایش عروسکی به عنوان ابزاری کمک آموزشی نیز گفت: سیاست ما کاهش دادن محتوای کتاب‌های درسی است و تلاش داریم آموزش را در خدمت محتوای تربیتی قرار دهیم و در این شیوه، نمایش عروسکی بسیار می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

رمضانی در پایان صحبتش تاکید کرد: هدف ما این است که فعالیت‌های مدرسه نشاط‌بخش شود تا دانش‌آموزان با مدرسه ارتباط برقرار کنند. یکی از نگرانی‌های ما این است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان به دلیل سیطره آموزش در مدارس، خسته شده‌اند و باید تلاش کنیم این خستگی را با بهره‌گیری از فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی، کاهش بدهیم تا محیط مدرسه برای دانش‌آموزان دلپذیرتر شود.

گفتنی است در این دوره از جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، برای اولین بار نمایندگانی از جشنواره تئاتر دانش‌آموزی از سراسر کشور حضور دارند و نمایش‌های خود را در این جشنواره به صحنه می‌برند. این نخستین بار است که بخش دانش‌آموزی به جشنواره نمایش عروسکی اضافه شده است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریورماه برگزارخواهدشد. شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد ماه از ساعت 17 تا 20 در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد(بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com  دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.

.