به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، عصر روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه جمع زیادی از خانواده ها و عروسکهایشان با حضور در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد در شادپیمایی این دوره از جشنواره شرکت کردند.

این شادپیمایی از گنبد مینا آغاز شد و با طی کردن مسیری نسبتا طولانی به آمفی تئاتر بوستان اب و آتش رسید، جایی که مراسم رسمی افتتاحیه با اجرای امیرحسین صدیق برگزار شد. در طول این مسیر صدها کودک و عروسکها و باکنک هایشان،  به جمعیت حاضر پیوستند و عروسکهای غول پیکر و نواهای موسیقی هم رنگ زیباتری به این جشن بخشیدند. 

در ادامه هنرمندانی مانند میترا حجار، منیژه حکمت، آزاده پورمختار، گلاره عباسی، رضا فیاضی، مریم سعادت، محمد لقمانیان، مجید قناد، عادل بزدوده، هرمز و الکا هدایت، رامین ناصرنصیر ، مانی نوری در کنار سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و ... در این آمفی تئاتر گرد هم آمدند و هر یک در جملات کوتاهی برای کودکان آرزوی صلح و شادی کردند.

مرضیه برومند با همراهی وزیر فرهنگ و با آرزوی صلح و دوستی برای همه کودکان جهان، جشنواره را افتتاح کرد.

او با تبریک عید قربان، آرزو کرد همیشه عید و شادی و خنده باشد و تاکید کرد با همراهی و همدلی، می توانیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

برومند با ابراز خوشحالی از استقبال مردم از برنامه شادپیمایی، این حضور را دور از انتظار دانست و گفت: دوره بعد این برنامه را در استودیوم آزادی برگزار می کنیم.

او حاضران را دعوت کرد تا نمایش های جشنواره را ببینند و گفت مطمئنم هر کس با هر سلیقه ای می تواند نمایش مورد علاقه خود را در این جشنواره پیدا کند.

سپس هنرمندان حاضر، جملات کوتاهی را خطاب به حاضران بیان کردند.

رضا فیاضی گفت: ما عاشق بچه ها هستیم و به عشق آنان زنده ایم.

رامین ناصر نصیر نیز گفت: دنیای بچه ها قشنگ است و ای کاش می توانستیم  مسایل را از زاویه دید بچه ها ببینیم که با این شیوه، همه چیز خیلی آسان تر می شد.

مجید قناد هم بچه ها را به کف و سوت و هورا دعوت و تاکید کرد بگذاریم کودکان، کودکی کنند.

میترا حجار هم خطاب به کودکان گفت: این طبیعت، محیط زیست و حیوانات متعلق به شما هستند. اگر پدر و مادرتان به آنها توجه نکردند، شما باید به آنان گوشزد کنید.

آزاده پورمختار نیز گفت: زندگی واقعی یادمان نرود، بگذاریم بچه‌ها خاک بازی کنند، اب بازی کنند، بچه های سبز خلاق تر هستند. آسمان نمایش ما آبی است.

منیژه حکمت نیز گفت: شادی، صلح و آرامش حق ماست.

محمد لقمانیان هم که با عروسک لقمه در فضای مجازی فعالیت بسیاری دارد، خطاب به مدیران آموزش و پرورش گفت: زنگ هنر در مدرسه ها فقط خوشنویسی و طراحی نیست. اگر تئاتر و موسیقی در مدرسه های ما جدی گرفته می شد، امروز تئاترهای ما بسیار پر بیینده تر بود.

او تاکید کرد عروسک فقط مال بچه ها نیست، مال بزرگترها هم هست.

با این جملات و با اتش بازی و اجرای موسیقی مجموعه های خاطره انگیزی مانند شهر موش ها، خونه مادر بزرگه، کلاه قرمزی، خوشحال و شاد و خندانم و .... جشنواره هفدهم نمایش عروسکی، اغاز به کار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آرزو کرد ایرانی آباد، آزاد و امن داشته باشیم

سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در افتتاحیه جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک حضور داشت، در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سوال که اگر عروسکی در اختیار داشت که می‌توانست آرزوی او را برآورده کند، چه می‌خواست، گفت: ایرانی آباد، آزاد و امن داشته باشیم.

وزیر ارشاد درباره شرایط کنونی تئاتر عروسکی و امکانات این شاخه از تئاتر  اعلام کرد: سالن‌های مناسب برای اجرای تئاتر کودک بسیار اندک هستند. نگاهی که در حوزه تئاتر و سینما وجود دارد، توجه بیشتر به حوزه کودک و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است. باید ظرفیت موجود در زمینه تئاتر کودک و تئاتر عروسکی را افزایش دهیم. از سوئی دیگر اگر حس می‌کنیم باید مصرف تئاتر کودک در جامعه را افزایش دهیم، باید کودکان و نوجوانان را در مقام مصرف‌کنندگان این هنر قرار دهیم تا دوستانی که تئاتر کودک و یا عروسکی کار می‌کنند، احساس کنند فضای مناسبی برای حضور در این عرصه دارند. با این نگاه تصمیم گرفتیم توجه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: تا پیش از این مرسوم نبود که وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه چشنواره‌هایی همچون عروسکی حضور پیدا کنند و حضور من در مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی هم در راستای اهمیت دادن به تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی صورت گرفته است و می‌خواهیم این شاخه‌های تئاتر را به‌صورت جدی‌تر در نظر بگیریم. به نظر می‌رسد کمی فاصله و عقب‌ماندگی هم در حوزه تئاتر کودک و هم عروسکی وجود دارد  که تصمیم گرفتیم در این دوره بیشتر در این شاخه‌ها هم در زمینه به وجود آوردن زیرساخت‌ها و هم در نظر گرفتن سهم بیشتر  از امکانات موجود تئاتر اهتمام بورزیم.

همچنین شهرام کرمی؛ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره برنامه‌های این اداره برای بهبود شرایط نمایشگران عروسکی، گفت: از این پس به شکل جدی از اجراهای عمومی نمایش‌های عروسکی حمایت صورت می‌گیرد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه سالانه تمام سالن‌ها حتی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و .... اجرای چند تئاتر عروسکی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته معمولا مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج این برنامه را اجرایی نمی‌کردند و جزء تکالیف خود نمی‌دانستند اما چون امکان ساخت سالن اختصاصی برای نمایش‌های عروسکی را نداریم، اجرای نمایش‌های عروسکی را جزء برنامه‌های سالن‌ها قرار داده‌ایم.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.