به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک، این نمایش که متن آن نوشته جلنا توندینی است، درباره واندا گوسفندی خاص است که هر قسمت از پشم‌هایش یک رنگ است. او رفتاری بسیار دوستانه و شخصیتی بسیار شاد دارد و تلاش می‌کند تا به خاطر ظاهر عجیبش پذیرفته شود.

این نمایش کاری از گروه تئاتر عروسکی شهر ریجکا است که با کارگردانی مورانا دولنچ به صحنه می‌رود.

دیگر عوامل اجرایی نمایش نامبرده به شرح زیر هستند: طراح: لوسی ویدانویچ، بازی‌دهندگان: زلاتکو ویچیچ، پترا ساراچ، آندریا اسپندل، آهنگساز: آنیتا والو، مری جامان.

 کارگردان این اثر نمایشی که نمایش خود را با استفاده از تکنیک‌های ماپت، رومیزی و تئاتر اشیا به صحنه می‌برد، در جمله‌ای کوتاه، آن را چنین توصیف می‌کند: "واندا به ما می‌­آموزد تا خود را آنطور که هستیم، بپذیریم و دوست داشته باشیم."

این نمایش که مدت زمان اجرای آن 35 دقیقه است، ویژه کودکان بالای ۳ سال و خانواده‌ها روی صحنه می‌رود.

 

پاتوقی شاد و متنوع برای کودکان ایران‌زمین

پاتوق از یکم تا هفتم شهریورماه هر روز در پارک دانشجو برگزار می‌شود. در حاشیه این دوره از جشنواره؛ گروه باستان‌شناسی برای کودکان مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران "هماتا" پاتوق کودک با عنوان "من حافظ کوچک میراث فرهنگی‌ام" را در راستای شناساندن شاخص‌های میراث فرهنگی به کودکان برگزار می‌کند. 

هماتا واژه‌ای از ایران باستان و به معنی مادر مشترک است به این معنی که همه ما یک مادر مشترک داریم و آن ایران است.

این پاتوق از یکم الی هفتم شهریورماه و هم‌زمان با برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی از ساعت 18 الی 20 در مکان این پاتوق واقع در چهار راه ولیعصر، پارک دانشجو، جنب محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر روز، هفت کارگاه در این ایام برگزار می‌شوند که عبارتند از:

"درخت زندگی" سحر لیلیون، "صورتک‌های بازیگوش" زهرا رسولی، "نقاشی سرزمین هزار رنگ" زهرا عبداللهی، "نوشتن خلاق خط میخی" الهام محمدی، "گریم هخامنشی" سروش رازی،‌ "غارنشینی" مهرآذین بشیری‌راد و "سفال‌گری" آزاده کیقبادی.

البته این کارگاه‌ها تنها برنامه پاتوق امسال نیست. در این دوره از جشنواره شش نمایش مختص مخاطب کودک که در بخش فضای باز جشنواره حضور دارند، در پاتوق هم اجرا می‌شوند. نکته جذاب اجرای نمایش‌ها در پاتوق کودک این است که آثار تنها برای کودکان اجرا می‌شوند و همین مساله سبب می‌شود کودکان راحت‌تر نمایش را ببینند.

هر کدام از شش نمایش "که چی بشه؟" کار گروهی دانش‌آموزی، مربی نسیم یاقوتی و فرناز جهانبانی، رقص محلی "کاسه‌گردان" به کارگردانی مهدی حبیبی، "آواهای سرزمین مادری‌" به کارگردانی داوود بختیاری، "راز گل سرخ" به کارگردانی علیرضا ناصحی، نقالی فهیمه باروتچی و نمایش خیمه‌شب‌بازی "بارگاه سلیم خان" با نویسندگی و کارگردانی مشترک شهرزاد مبرهن و سیاوش ستاری، در یکی از روزهای جشنواره در پاتوق اجرا می‌شوند.

 

قوزهایی که باید خالی شوند

نمایش "منو نمی‌بره" کاری از زهرا صبری با تلفیق بازی و عروسک به صحنه می‌رود.

پیرزنی که خوابش نمی‌برد نذر و نیاز می‌کند بخوابد. در خواب دایی پیرش به او می‌گوید تو قوز داری به همین دلیل خوابت نمی‌برد. پیرزن تا طلوع صبح وقت دارد قوز را خالی کند.

صبری درباره محتوای این نمایش، توضیح داد: وقتی آدم‌ها به دنیا می‌آیند قوز ندارند اما وقتی از دنیا می‌روند خیلی از آن‌ها قوز دارند. در این نمایش نگاهی دارم به قوزهایی که دیده نمی‌شوند و به بار می‌کشیم. قوزهایی که از بچگی به دلیل حسرت‌، دروغ‌، حسادت‌‌، حرص‌های نابه‌جا و... انباشته شده‌اند و متوجه آن نبودیم.

نمایش "منو نمی‌بره" متکی بر فضاسازی و مبتنی بر ارائه تصویر است و با تلفیق بازی و عروسک اجرا می‌شود.

مریم معینی، سعید ابک، فهیمه باروتچی، خاطره عیسوند و نازنین نادرپور بازیگر و عروسک‌گردان نمایش هستند.

سعید زین‌العابدینی دستیار کارگردان، بهرنگ عباسپور آهنگ‌ساز و مونا کیانی‌فر طراح لباس نمایشند.

زهرا صبری و منیر مولوی‌زاده طراحی عروسک را به عهده داشتند.

از دیگر عوامل نمایش "منو نمی‌بره" می‌توان به ساخت عروسک منیر مولوی‌زاده، رضا حیدری طراح نور، منشی و مدیرصحنه زهرا قزلباش، مشاورکارگردان سینا ییلاق‌بیگی، طراح گریم ماریا حاجیها وعکس اختر تاجیک اشاره کرد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود. شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد ماه همزمان با عید قربان از ساعت 17 تا 19 در بوستان آب و آتش برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند، تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است.