سرویس تئاتر هنرآنلاین: هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به عنوان پرشورترین رویداد نمایشی طی این سالیان، از امروز 31 مردادماه تا 7 شهریورماه به دبیری مرضیه برومند در تهران برگزار خواهد شد. برومند امسال سومین دوره از دبیری این جشنواره را پشت سر می‌گذراند و محبوبیت و مدیریت قابل قبول این هنرمند طی این سال‌ها، منجر به تعالی جایگاه هنرمندان و نمایش عروسکی که در دوره‌های گذشته‌ کمرنگ و مغفول مانده بود، شده است. دوران مدیریت او عروسکی‌ها را خانه‌دار کرد و برپایی مراسم شادپیمایی که در نخستین روز این جشنواره برپا می‌شود در حل نهادینه شدن است تا جایی که سال گذشته توجه رسانه‌های خارجی را جلب کرد، به همت این هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی صورت گرفته است.

جلب هم‌گرایی و حمایت نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نیز از دیگر اقداماتی بوده که مرضیه برومند در دورانی که تئاتر عروسکی مورد بی‌مهری واقع شده است، به آن توجه داشته و با پیگیری‌های شخصی آن را به سرانجام رسانده است. هر چند برومند در نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی این دوره از جشنواره را پایان دبیری خود اعلام کرد اما اشاره داشت که در صورتی‌که دبیر دوره آینده شخص و مدیری قابل قبول باشد در کنارش از اقدامات مشورتی فروگذار نخواهد بود.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک ساعت 17 امروز 31 مردادماه همزمان با عید قربان با برگزاری مراسم شادپیمایی به صورت رسمی آغاز خواهد شد. امسال کل مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد (بوستان آب و آتش) میزبان عروسک‌ها، کودکان و خانواده‌هایی می‌شود که تنها شرط حضورشان در این جشن، همراه داشتن عروسک است.

طبق اعلام دبیرخانه جشنواره، در این جشن همگانی، عروسک‌های غول‌پیکر در کنار عروسک‌های اقوام و مناطق گوناگون ایران به همراه گروه‌های موسیقی محلی، میزبان حاضران خواهند شد تا همه اقوام ایرانی در این جشن حضور داشته باشند. همچنان‌که عروسک‌های تلویزیونی، سینمایی و نمایشی نیز در کنار این عروسک‌ها حاضر هستند. از جمله برنامه‌های این شادپیمایی، اجرای عروسکی با ترانه "آسمون عروسک‌ها آبی آبیه" است؛ ترانه‌ای که در این سال‌ها به نوعی به سرود ملی جشنواره عروسکی و به عنوان بخشی از هویت آن تبدیل شده است. این اجرای عروسکی با کارگردانی پیمان فاطمی انجام می‌شود. کارگردانی کل این برنامه را آرش مصطفایی بر عهده دارد و همه گروه‌های شرکت کننده در جشنواره، در این جشن مشارکت می‌کنند. جشن عروسک‌ها با شعارهای جشنواره نمایش عروسکی درباره احترام به طبیعت، صلح و دوستی برای جهانیان و ... همراه است و شعارهای مختلفی همچون "کودکان مراقب محیط زیست‌اند"، "پیام عروسک‌ها، صلح و دوستی برای دنیا / دست در دست هم برای فردای بهتر"، "بگو عروسک از باغ و گلشن / با من بگو تو از صبح روشن، عروسک‌ها از هر رنگ و نژادی می‌خوانند با هم سرود شادی"، " قهر و دروغ و زشتی و کینه / از هیچ عروسکی کسی نمی‌بینه"، "طبیعت پاک حق کودکان است" و ... روی پلاکاردهای بزرگ از مهمانان این جشن پذیرایی می‌کنند.

بخش صحنه‌ای

نمایش "زنگ تفریح ما" نوشته و کار فاطمه سلجوقی از کرج، ساعت 16:30 در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر، آغازگر بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره  بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک است و حسن ختام این رویداد با اجرای نمایش "پادشاه سرگردان" از کشور فرانسه در ساعت 21، چهارشنبه 6 شهریور ماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر است.

برای نخستین بار 16 نمایش در بخش تجربه (نوآوری و تفاوت) که با تاکید بر عروسک با ساده‌ترین شرایط امکان اجرا در فضاهای مختلف تولید شده‌اند، در هفدهمین جشنواره بین‎المللی نمایش عروسکی تهران مبارک اجرا می‌شوند. به گفته ستاد برگزاری جشنواره، هدف از برگزاری این بخش ارائه نوآوری در زمینه تکنیک‌های ساخت عروسک و بازی‌دهندگی، ایده‌های جذاب داستانی و اجرای نمایش‌های کوتاه و سرگرم‌کننده و نیز معرفی استعدادهای تازه است.

در بخش تجربه این دوره از رویداد 10 نمایش عروسکی از تهران، 5 نمایش از شهرهای؛ کرج، کرمانشاه، آبادان، همدان و یزد و یک اثر از کشور فرانسه در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر، تالار گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران، سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر و کافه تریای تالار چهارسو به روی صحنه خواهند رفت.

بخش دانش‌آموزی این جشنواره نیز که نخستین سال است که به این رویداد افزوده شده است، میزبان 7 اثر نمایشی در تالارهای گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر است.

جشنواره تئاتر عروسکی برخلاف باور عموم تنها شامل آثار نمایشی برای کودکان و نوجوانان نیست و بلکه برخی از آثار این جشنواره مختص بزرگسالان است. در بخش بزرگسالان جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک، 13 اثر نمایشی در تالار چهارسو، سایه، قشقایی مجموعه تئاترشهر، تالار هنر، تالار گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تالار حافظ و تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا خواهند شد که 9 نمایش از تهران و 4 نمایش این بخش از شهرهای اردبیل، مشهد، کرمانشاه و بندرعباس است.

از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره، بخش ویژه مخاطبان کودک، نوجوان و خانواده‌هاست که 12 اثر نمایش را در مجموعه تئاترشهر، تالار هنر، سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تالار فردوسی و تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران میزبانی می‌کند. در این بخش 6 نمایش از تهران، یک اثر از ایلام و 4 نمایش از کشورهای فرانسه، تایوان و کرواسی حضور دارند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران در سال جاری پذیرای 6 اثر نمایشی در بخش ملل از کشورهای هلند، کرواسی، تایوان، افغانستان و فرانسه در سالن اصلی و قشقایی مجموعه تئاترشهر، تالار حافظ و تالار هنر است. کشور فرانسه با دو نمایش در این جشنواره حضور دارد.

بخش میهمان جشنواره نیز میزبان 3 اثر نمایشی از تهران و یک اثر از شهررضا است که در تالار سایه و قشقایی مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تالار بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا خواهند شد. نمایش "اپرای عروسکی خیام" نوشته و کار بهروز غریب‌پور نیز در بخش ویژه این جشنواره حضور خواهد داشت.

در مجموع این جشنواره در بخش صحنه‌ای پذیرای 58 گروه نمایشی از تهران، شهرستان و خارج از کشور است و پیشکسوتانی چون عادل بزدوده، زهرا صبری، هما جدیکار و بهروز غریب‌پور در جمع کارگردان‌های حاضر در این جشنواره هستند. 

بخش فضای باز

12 نمایش نیز در بخش فضای باز این دوره از جشنواره در محوطه مجموعه تئاترشهر و خانه هنرمندان ایران اجرا خواهند شد که از این میان 5 اثر از تهران و 7 نمایش از شهرهای کرمانشاه، مسجد سلیمان، بوشهر، همدان، لاهیجان، بیرجند و آبادان است. نمایش "عروسک‌های غول پیکر" به کارگردانی حامد زارعان اثر نمایشی است که هر روز در ایام جشنواره در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد.

پاتوق عروسکی کودک از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره است که شامل کارگاه‌های آموزشی و اجراهای متنوع عروسکی است و در ایام جشنواره در محوطه پارک دانشجو برپا خواهد شد. این برنامه توسط گروه باستان‌شناسی کودکان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران برگزار می‌شود.

آئین اختتامیه این دوره از جشنواره نیز در روز چهارشنبه 7 شهریور ماه ساعت 20 در محوطه تالار وحدت برگزار خواهد شد.