سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خانه نم‌زده" به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی شادی اسدپور از 11 مردادماه ساعت 21:30 در سالن شماره 2 عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است و بازیگران آن راد پورجبار، نیلوفر شهفری، رهام بیگلو، سیمین عسگری و شاهین اسماعیلی هستند.

شادی اسدپور درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه "خانه نم‌زده" نوشته حامد مکملی گفت: این اثر برداشتی از یک داستان کوتاه است که آن را دو سال پیش خوانده بودم. ایده کلی داستان را دوست داشتم و آن را با آقای مکملی مطرح کردم و طی جلساتی که با هم داشتیم براساس فضایی که من در نظر داشتم و پیشنهادهای نویسنده این نمایشنامه شکل گرفت. 

او در ادامه افزود: این نمایش دارای تم‌های مختلفی است اما آنچه که مدنظر من بوده است گم‌گشتگی و هویت باختگی است هرچند که در کنار این دو مضمون مباحث دیگری در این اثر است که به آن پرداخته می‌شود؛ مثل تقابل سنت و مدرنیته. این اثر داستان آدم‌هایی است که در زندگی خود گم شده‌اند و رفته رفته این گم‌گشتگی به عناوین مختلف توسط آدم‌های مختلف بیشتر نیز می‌شود.

این کارگردان ضمن بیان اینکه من در آثار نمایشی فضاهای فانتزی و جادویی را بیشتر می‌پسندم، خاطرنشان کرد: با همکاری حامد مکملی این فضا در این اثر خلق شد و در تمرینات نیز با حضور تیم خوب بازیگران این اتفاق پررنگ‌تر شد. رئالیسم جادویی مربوط به دنیای ادبیات است اما زمانی‌که در تئاتر استفاده می‌شود، شیوه‌های متنوع این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نمایش مخاطب را در مرزی میان خیال و واقعیت قرار می‌دهم و حتی تماشاگر در پایان نمایش نیز در این مرز باقی می‌ماند و مخاطب تصمیم می‌گیرد به سمت واقعیت حرکت کند یا خیال و زمانی گروه ما موفق است که تماشاگر روی این مرز حرکت کند. 

اسدپور همچنین اضافه کرد: در شروع قصه شخصیت‌ها و طراحی صحنه کاملا در بستری رئال است اما رفته رفته بستری جادوئی شکل می‌گیرد و من با استفاده از روش‌ها و تفکری که پشت میزانسن‌ها، نورپردازی، لباس و ... وجود داشته سعی کردم این اتفاق را رقم بزنم و به نظرم براساس نظرات مخاطبان عام و خاص موفق بوده‌ایم.

او درباره کاراکترهای نمایش "خانه نم‌زده" عنوان کرد: این نمایش 5 کاراکتر دارد که 2 کاراکتر اول کاملا رئال هستند و 3 کاراکتر بعدی بستر جادویی را ایجاد می‌کنند اما هر 5 کاراکتر نماینده یک قشر از جامعه هستند و از این جهت است که مخاطب با این نمایش ارتباط برقرار می‌کند چرا که در این اثر بخشی از خود و زندگی‌اش را پیدا می‌کند.

این کارگردان با اشاره به اینکه از نماد، نشانه و زبان استعاری در این نمایش استفاده شده است، یادآور شد: از آنجا که علاقمندم زمانی‌که مخاطب سالن نمایش را ترک می‌کند، چند علامت سوال داشته باشد و به آن فکر کند، از نماد، نشانه و زبان استعاری در نمایش به صورت کنترل شده استفاده می‌کنم و تا جایی که بتوانم به یک سری ابهامات پاسخ می‌دهم و چند پرسش را نیز برای تماشاگر باقی می‌گذارم تا خود به آن‌ها فکر کند.   

او درباره طراحی صحنه نمایش تصریح کرد: در صحنه نمایش عدد 5 بسیار جریان دارد؛ 5 کاراکتر، 5 در، 5 سطل و از 5 قسمت صحنه قطرات آب فرو می‌ریزد. تکرار این عدد در این نمایش برای مخاطب قابل تامل و این موضوع برایم جذاب است. صدا و موسیقی اتفاق خاص خود را در این نمایش رقم می‌زند و جایگاهی ویژه‌ای در این اثر دارد.

شادی اسدپور در پایان صحبت‌هایش گفت: بسیاری از انسان‌های مدرن بسیار درگیر گم‌گشتگی و هویت باختگی شده‌اند و شاید هنوز متوجه آن نیستد. سعی کرده‌ام این گم‌گشتگی را در فضای خیال و واقعیت نشان دهم تا در فضای واقعیت ملموس باشد و در فضای خیال نیز ما را به فکر فرو برد که شاید من نیز دچار این قضیه هستم و شاید این تهدید به سراغ من هم بیاید و شاید خانه من نیز خانه‌ای نم زده باشد و شاید روزی قرار باشد من هم داشته‌های مادی و معنوی‌ام را از دست بدهم.

دیگر عوامل نمایش "خانه نم‌زده" عبارتند از: تهیه کننده: مهدی رزمجو، مجری طرح: آرزو نبوت، دستیاران کارگردان: رهام بیگلو و آناهیتا شکرابی، منشی صحنه: پانیذ افشار، مدیر صحنه: رضا عزیزی اردلانی، دستیار لباس: سارا صادقی، طراح نور: بهنام کچیان، طراح گرافیک: سینا افشار، طراح چهره‌پردازی: رهام بیگلو، ساخت تیزر: یاشار آقایی، اجرای دکور: محمد سلطانی، طراح و ساخت آکسسوار: رهام بیگلو، موسیقی: انتخابی، ساخت افکت: یاشار آقایی، روابط عمومی: گروه تئاتر آرتا، امور رسانه‌ای: آناهیتا شکرابی، تشریفات: سمیه زمانی، عکاسان: ارغوان عرب سرخی، بهنام کچیان و عرفان زاده سلطان و تبلیغات مجازی: محمد (مانی) حق‌جو.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.