سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی" به نویسندگی فریبا دلیری و هادی حسنعلی و کارگردانی فریبا دلیری این روزها در تالار هنر در حال اجرا است. 

این نمایش از منظر "روانشناسی تربیتی" نکات بسیار مهمی را هم برای کودکان، نوجوانان و هم والدین داراست. به کودکان خلاقیت و ایجاد فرصت‌ها را می‌آموزد و به والدین این نکته را تذکر می‌دهد که همه چیز را سریع در اختیار آنها قرار ندهند، بلکه همراه با شرایط و پیش زمینه فکری تشویق، جایزه یا خدمات به فرزندان‌شان ارائه شود؛ تا برای آنها هم اثربخش‌تر و هم ارزشمندتر باشد. امروزه در جامعه ایران شاهد فرزند‌سالاری هستیم کودکانی که به خاطر مشغله، یا عدم آموزش والدین، امتیازاتی از آنها می‌گیرند که بیشتر اوقات شایسته آن نیستند این شایستگی مربوط به سن، جنس، زمان، مکان و شرایط روحی و جسمی آنها می‌شود و این بار این نکات را فریبا دلیری به زیبایی و با دقت بی‌شمار به تصویر کشیده است که کودکان به همراه والدین خود از نمایش لذت برده و همسو با هم این موارد را درک و بیاموزند. این نمایش در تقویت قوه تخیل و رشد خلاقیت کودک نیز موثر است.

داستان روایت پسر بچه‌ای به نام چارلی است که با پدر و مادرش به همراه پدربزرگ و مادربزرگش در کانون گرم خانوادگی زندگی می‌کنند (از همان ابتدای نمایش ما ارتباط موثر والدین با فرزند را مشاهده می‌کنیم). چارلی علاقه بسیاری به شکلات دارد ولی به حدی فقیر است که سالی یکبار می‌تواند شکلات بخورد آن هم به عنوان هدیه روز تولدش. در نزدیکی خانه او کارخانه بزرگ شکلات‌سازی "ویلی وانکا" قرار دارد که کسی سال‌ها از آن بازدید نداشته و حالا ویلی وانکا با قراردادن چهار بلیت طلایی در شکلات‌ها قصد دارد بچه‌هایی را که صاحب این بلیت شده‌اند را وارد کارخانه کند و تمام کارخانه را به آن‌ها نشان داده و به بچه‌ها کلی شکلات هدیه دهد که در این بازدید اتفاق‌هایی می‌افتد که با بازی آرش صادقیان، شیرین کاشفی، آریان ناصری مهر، آوا ناصری مهر، محمود صامت، محیا نمازی، امیررضا جدیدی، احسان سامانی‌منش و دیگر بازیگران شاهد اجرایی متفاوت از این داستان هستیم.

این نمایش، نگاه انتقادی به انسانها دارد و با بیانی تند و تیز، نکوهش‌گر و هجوآمیز همراه است. "چارلی و کارخانه شکلات سازی" سعی دارد عیب‌ها را نپوشاند و به صراحت مطرح کند چرا که اگر عیب و اشکالی وجود دارد با پنهان کردن از بین نمی‌رود.

این نمایش هر شب ساعت ۲۰:۱۵ در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

سحر صنیعی

جامعه شناس و روانشناس