سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آشغال مرد" اثر ماتئی ویسنی‌یک و ترجمه احسان نوع‌پرست، به کارگردانی نادر نادرپور از 14 مردادماه ساعت 18 در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و فائزه احمدی، جواد اینانلو، بهار بیگ‌زاده، پریا جعفرمحمدی، حمیده جعفری، سجاد خلیفه هاشمی، مهشید دلاوری، یلدا دهقانی، محمد راشد، هدیه رضازاده، پریسا روزبهانی، شقایق سادات موسوی، امیرعلی سلطانی، حمیدرضا سنگیان، مهدی شمس، ندا صحرایی، حسین کرمی، بوژان کریم‌ پوریان، پگاه مصدق، ملیکا عابدینی و غزاله وهاب زاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نادر نادرپور درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: زمانی‌که نمایشنامه "آشغال مرد" را خواندم، احساس کردم که این اثر با وضعیت کنونی من و حال حاضر جامعه سنخیت دارد و این نمایش برخلاف دیگر کارهای طنزی است که تا به حال به صحنه آوردم. "آشغال مرد" اثری سورئال و اپیزودیک است که لحظات ابزود بسیاری در آن دیده می‌شود.

او در ادامه افزود: احساس کردم که پس از کارهایی که تاکنون تولید کرده‌ام، علاقمندم اثر متفاوتی را روی صحنه آورم تا تنها در یک سبک و سیاق نمانم و براین اساس تصمیم گرفتم به صورت جدی این نمایش را کار کنم.

این کارگردان درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش که اثری سورئال است، خاطرنشان کرد: در اجرای این نمایش کمی به سمت شیوه پست مدرن رفته‌ام و سورئال بودن این اثر به مونولوگ‌هایی که در آن است باز می‌گردد. قصه‌هایی که در متن است قصه‌هایی است که به کارهای سورئال پهلو می‌زند و فضاهایی را برای مخاطب می‌سازد که در زندگی واقعی ما وجود ندارد؛ مانند یک صحنه که اسبی در جلوی خانه‌ زنی منتظر اوست تا او را به مکانی برساند.

نادرپور همچنین اضافه کرد: نمایشنامه فضایی سورئال را به من به عنوان کارگردان القا می‌کند و بنابراین من نیز در صحنه‌پردازی و نورپردازی‌‌ها به سمت سوی اکسپرسیونیسم رفته‌ام و در چیدمان‌ از پرفورمنس استفاده کرده‌ام تا این امکان را داشته باشم بازتاب‌دهنده جهان حقیقی نمایشنامه و جهان ذهنی خودم باشم.

او درباره ویژگی‌های بارز نمایشنامه ویسنی‌یک و جذابیت‌های این متن که در نمایش به آن پرداخته شده است, عنوان کرد: این نمایشنامه ضمن اینکه اثر نو و تجزیه شده‌ای است، تا کنون در ایران کار نشده است. هر قصه قطعه‌ای از آینه شکسته شده است که در گوشه و کنار جامعه ریخته شده و زمانی‌که‌ در کنار هم قرار گیرند معنا و مفهوم را می‌سازد و این جهان نمایشنامه است و جهان ذهنی من نیز کمک کرد تا به این شکل از اجرا نزدیک شوم.

نادر نادرپور در ادامه افزود: این اثر کارگروهی است به این معنا که همه گروه باید در این شکل اجرا و گفت‌وگو سهیم باشند و در صورتی‌که حتی یک نفر مونولوگ می‌گوید باید بقیه حضور داشته باشند به این دلیل که انگار جامعه‌ای تجزیه و از هم گسیخته شده است.

IMG_1721dddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

او ضمن اشاره به اینکه در این نمایش به سمت و سوی تئاتر تجربی رفته‌ام، یادآور شد: بازیگران این نمایش هنرجویانی هستند که در کارگاه‌های من حضور دارند و باید در این اجرا سهیم باشند. با اینکه چیدمان فرم و همه کارها را خودم انجام داده‌ام اما ما یه تیم متشکل از هنرجویان جوان و قدیمی‌تر هستیم و بسیار خوشحالم از اینکه این نمایش را متفاوت کار کرده‌ام.

نادرپور در پایان ضمن بیان اینکه در آذر ماه نیز نمایش متفاوت دیگری را به صحنه خواهد آورد، اظهار داشت: نمایش "آشغال مرد" باید با ترکیبی از بازیگران جوان اجرا می‌شد چراکه حرف این نمایش حرف جوان‌هاست.   

دیگر عوامل نمایش "آشغال مرد" عبارتند از: تهیه‌کننده: نادر نادرپور، دستیار کارگردان: بهار بیگ زاده، عکاس: کوروش برزی و علی پاکروان، ساخت تیزر: میثم زرقانی، طراح نور: نادر نادرپور، طراح پوستر و بروشور: یزدان دارابی، انتخاب موسیقی: نادر نادرپور، تنظیم موسیقی: احسان سیف و مدیر صحنه: آیدین پورحسینی نژاد.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: آشغال مرد نمایشی است اپیزودیک و بر پایه احساساتی مشترک و لحظاتی خاص و هیجان انگیز. آدم‌هایی بدون اختیار که وضعیت‌شان به آنها تحمیل شده است. مثل دختری که از ترس آدم‌ها به دایره پناه برده است. مردی که بدون اینکه چرایی‌اش را بفهمد توسط جامعه تبدیل به آشغال مرد می‌شود. دختری که زیر نگاه سنگین مردم سرانجام سوار اسب می‌شود و شهر را ترک می‌کند. دختری که پروانه‌ها به شهرشان حمله کرده‌اند و شهر در حال نابودی است و دونده‌ای که می‌دود و به جایی نمی‌رسد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال و یا گیشه خانه نمایش مهرگان تهیه کنند.