سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک صبح امروز 23 مرداد با حضور مرضیه برومند دبیر جشنواره و پیمان شریعتی معاون اجرایی جشنواره در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از پخش تیزر مربوط به جشنواره مرضیه برومند که سومین دوره دبیری این رویداد را پشت سر می‌گذارد، با بیان اینکه به نظرم این روزها وظیفه همه‌ ما سنگین‌تر شده است چرا که هیچ راهی جز افزایش سطح فرهنگی و ایجاد احساس همبستگی بیشتر در جامعه نداریم و به فردایی بهتر امیدوار هستیم، گفت: ما این جشنواره را از شهریورماه سال گذشته کلید زدیم و همه چیز با نظم و برنامه‌ریز صحیح دوستان پیش رفته است. در دور اول بازبینی جشنواره، حداقل دو هزار نفر و در مرحله نهایی حداقل هزار و دویست نفر از جوانان مملکت که 60 تا 70 درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دادند، درگیر جشنواره شدند و این اتفاق در شرایط حساس کنونی بسیار حائز اهمیت است.

او در ادامه افزود: امسال تصمیم بر آن شد تا شورای ارزیابی جشنواره، آثار شهرستان‌ها را از نزدیک ببینند ضمن اینکه مراقبت‌های ستاد برگزاری جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی در این سه دوره باعث رشد کیفی تئاتر عروسکی شده است و این موضوع برای رضایت خاطر من کافی است.

برومند در  بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به دو مطلب عنوان کرد: امسال تقدیر و بزرگداشت سه هنرمند از سراسر ایران که هر کدام دارای شاخصه‌ای در کار خود هستند را در دستور کار داریم. موضوع دوم این است که فراخوان بین‌المللی جشنواره را مهر ماه منتشر و برای سراسر جهان ارسال کردیم. طی این فراخوان ۱۷۰ گروه از سی کشور آثارشان را به جشنواره کار فرستادند و پس از بازبینی نمایش‌ها با ماجراهای سیاسی مواجه شدیم و در کمال حیرت تنها یک یا دو گروه از حضور در جشنواره انصراف دادند که یکی از آن‌ها گروه تئاتری از کشور روسیه بود اما در قبالش دو گروه از کشور فرانسه که بابت سخنان ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره ایران ابراز تاسف کردند و در این جشنواره حضور یافتند.   

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی همچنین اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه، تعداد آثار بین‌المللی حاضر در جشنواره را کم کردیم و در این راستا سفارت فرهنگی فرانسه بدون در نظر گرفتن روابط سیاسی از صمیم دل با ما همکاری کرد. اما از گوته آلمان گلایه دارم چرا که برخلاف اینکه در ابتدا به ما قول همکاری داده بود اما در نهایت با ما همکاری نکردند و ما خودمان فوری بلیت‌ها را خریداری کردیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داد و گفت: آقای ترامپ سیاست‌های شما در برابر ایران دودش به چشم مردم و مراکز فرهنگی و هنری در ارتباط با ارگان‌های دولتی خواهد رفت، پس نگویید به فکر مردم هستید. ما از پا نمی‌شینیم چرا که فردا روشن است و آسمان عروسک‌ها آبی است‌.

پیمان شریعتی در ادامه صحبت‌های برومند، جشنواره امسال را رویداد متفاوتی عنوان کرد و اظهار داشت: برخلاف همه مشکلات به همت ستاد جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی مسیر خوبی را پیش برده و امیدوارم جشنواره در شأن جامعه نمایشگر عروسکی برگزار شود. در این دوره از جشنواره دو بخش ویژه اضافه شده است که ما را یک گام به رشد بیشتر سوق خواهد داد.

او در ادامه افزود:  بخش "دانش آموزی" بخش مغفول این سال‌ها بوده است و اتفاق خرسندی برای جامعه محصل کشور است و استعدادهایی را به تئاتر معرفی خواهد کرد. بخش دیگر "تجربه" مخصوص دانشجویان است که امسال با استقبال خوبی مواجه بوده و انتخاب‌های خوبی هم داشته است؛ این دو بخش شرایط را برای کشف استعدادهای جدید فراهم می‌کند.  

‌مدیر پیشین مجموعه تئاترشهر حضور مرضیه برومند را به عنوان دبیر جشنواره برای جامعه و جشنواره تئاتر عروسکی مغتنم شمرد و تصریح کرد: مهمترین بخش، همگرایی همه ارگان‌ها به واسطه حضور اوست. ما به سختی در جشنواره‌ها حمایت و همگرایی ارگان‌ها را جذب می‌کنیم اما در این رویداد شاهد مشارکت سازمان میراث فرهنگی، سازمان آموزش پرورش، شهرداری، سازمان صدا و سیما، انجمن سینمای جوانان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم. امیدوارم در همه فستیوال‌ها از این همگرایی و پتانسیل در جهت رشد تئاتر شکل بگیرد.

‌شریعتی ضمن اشاره به اینکه امسال میزبان 17 استان هستیم، گفت: تعداد نمایش صحنه‌ای 34 اثر است که 28 نمایش از ایران و 6 نمایش از 5 کشور تایوان، فرانسه، کرواسی، هلند و فرانسه اجرا خواهد داشت. تعداد نمایش‌های فضای باز 17 اثر است که در دو بخش اصلی و جنبی روی صحنه خواهد رفت. تعداد 7 اثر دانش‌آموزی در جشنواره اجرا خواهد شد که 4 نمایش از تهران و 3 اثر از دیگر استان‌هاست. 16 نمایش در بخش تجربه به صحنه خواهد رفت. در مجموع 18 نمایش در بخش بزرگسال و 16 نمایش در بخش کودک و نوجوان در این جشنواره اجرا خواهد شد. 4 کارگاه آموزشی اردیبهشت‌ماه با حضور هنرمندان شهرستانی و تهران برگزار شده است.

او در ادامه با بیان اینکه نمایش "پادشاه سرگردان" روز آخر جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر مخصوص افراد کم توان ناشنوا با رابط ناشنوایان به صحنه خواهد رفت، عنوان کرد: امسال پاتوق کودک به صورت خاص با همکاری میراث فرهنگی با عنوان "من حافظ کوچک میراث فرهنگی هستم" در محوطه تئاترشهر برگزار خواهد شد و ماموریت این پاتوق آشنایی کودکان با میراث فرهنگی است.

پیمان شریعتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر مکان برگزاری مراسم شادپیمایی این دوره از جشنواره که در پارک آب و آتش درنظر گرفته شده است، با اشاره به اینکه تنها برنامه بزرگ فرهنگی تهران در روز عید قربان جشن شادپیمایی است، گفت: خانم برومند شادپیمایی را از میدان ولیعصر به سمت پایین در نظر داشت اما بستن این مسیر از سوی ارگان‌ها کار بسیار دشواری است و از آنجا که ترجیح‌مان این بود تا فضا مردمی باشد پیشنهاد پارک آب و آتش را که از سوی بخشی از شهرداری مطرح شد را پذیرفتیم.

مرضیه برومند نیز درباره چهره زشت محوطه تئاتر شهر که این روزها شاهد آن هستیم، خاطرنشان کرد: هویت تئاتر شهر به واسط غرفه‌های حاشیه این مجموعه و ساختمان پشت آن، هر روز کمرنگ‌تر و روز به روز تبدیل به فاجعه می‌شود و همه ما باید به آن اعتراض کنیم. بیشتر وقت مدیران تئاتر شهر صرف محوطه این مجموعه شده و از اصل تئاتر غافل شده‌اند.  

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در پاسخ به سوالی که از سوی یک خبرنگار درباره دبیری او در دوره بعد، عنوان کرد: در صورتی‌که دبیر بعدی جشنواره درست انتخاب شود در کنارش به عنوان مشاور خواهم بود. تیم ستاد جشنواره از دوره پانزدهم به اداره کل هنرهای نمایشی قبولاندند که بچه‎‌های عروسکی طی این سه دوره بسیار متبحر شده‌اند. آن‌ها افکار جوانانه‌ و خلاقی دارند و من نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها، کمک و پیشنهاد فکری آن‌ها پیش رفته‌ام. هر آنچه در چنته داشتم در این سه دوره ارائه کردم و به نظرم باید یک نفر با خلاقیت بیشتر بیاید.

شریعتی در ادامه صحبت‌های برومند افزود: بسیاری از اتفاقات مانند شادپیمایی و بازبینی آثار شهرستان‌ها در استان خودشان، در دوره دبیری مرضیه برومند با استقامت او نهادینه و تثبیت شده است که اتفاق خوبی است.

مراسم افتتاحیه و شادپیمایی هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک 31 مرداد ماه همزمان با روز عید قربان در پارک آب و آتش برگزار خواهد شد.