به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه 21 مرداد از خانه هنرمندان ایران بازدید کرد و در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران حاضر شد.

در این نشست که با حضور ابراهیم حقیقی و مجید رجبی‌معمار، رئیس شورای عالی و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد، نمایندگان انجمن‌های هنری در شورای عالی خانه هنرمندان ایران هریک به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در ابتدای این نشست مرتضی کاظمی با اشاره به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر، موضوع بسیار مهمی است که تاکنون در جلسات مختلف شورای عالی به آن پرداختیم. در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر چند زیر موضوع وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد باید در تعامل و گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ و هنر به آن بپردازد. نظام صنفی فرهنگ و هنر که در وزارت فرهنگ و ارشاد در حال تدوین است. موضوع قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، موضوع توسعه مشاغل فرهنگی و هنری از موضوعات مهمی هستند که باید به آنها بپردازیم.

در ادامه این نشست علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد، موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر است. این موضوع یک موضوع زیرساختی است که اگر بتوانیم به این موضوع به یک شیوه درست بپردازیم و در یک مسیر مشخص حرکت کنیم، قطعا به نتیج خوبی در این موضوع دست پیدا خواهیم کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست حمایتی از هنرمندان گفت: در گذشته سیاستی وجود داشت که وزارت فرهنگ و ارشاد بیشتر در نقش حمایتی در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر عمل می‌کرد، اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد که که سیاست حمایتی، به تنهایی سیاست درستی نبود، اگرچه برخی از مشکلات از طریق سیاست حمایتی رفع شد، اما هم چنان مشکلات زیادی وجود دارد، برای حل این مشکلات به سیاست های دیگری در کنار سیاست حمایتی احتیاج داریم، حمایت از هنرمندان با اعتبارات دولتی به تنهایی به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: باید شرایط و زیرساخت ها را به نوعی آماده کنیم که یک هنرمند بتواند با هنر خود از لحاظ مادی تامین شود. متاسفانه وضعیت هنرمندان و مشکلاتی که امروز بسیاری از هنرمندان دارند، نشان می‌دهد که ما نتوانستیم شرایط و زیرساخت‌های لازم را برای هنرمندان ایجاد کنیم. در جامعه ما خیلی از هنرمندان ناشناخته در نقاط مختلف کشور وجود دارد که با داشتن استعداد، مهارت و توانایی بالای هنری، در وضع بد اقتصادی به سر می‌برند، اگر نتوانیم شرایط و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، متاسفانه بسیاری از این استعدادها از بین خواهد رفت.

علی اصغر کاراندیش در ادامه صحبت های خود با اشاره به تشکیل گروه مالی توسعه هنر گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر در جهت ایجاد شرایط و زیرساخت‌های لازم انجام دادیم، تشکیل گروه مالی توسعه هنر با صد میلیارد تومان اعتبار نقد که کل این سرمایه از سوی بانک‌ها و بخش خصوصی تامین شد، است. این گروه می تواند در بهبود موضوع اقتصاد و هنر گام های بسیار خوبی بردارد.

وی افزود: تاکنون بیش از 80 مانع در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را با همکاری برخی هنرمندان رفع کردیم، و هم چنان در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم برخی موانع موجود دیگر را نیز هرچه سریع تر برداریم تا بتوانیم به رونق اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر کمک کنیم.

کاراندیش با اشاره به ضرورت همکاری با هنرمندان و انجمن‌های هنری گفت: کمک فکری و همراهی هنرمندان می‌تواند در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر بسیار تاثیرگذار باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی هرگونه همکاری با هنرمندان و انجمن‌های هنری در جهت پیشبرد توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک وزارتخانه حکومتی اعتقاد دارد بدون همکاری و همراهی بخش خصوصی نمی‌تواند در رسیدن به اهداف خود موفق باشد. تجربه به درستی نشان داده است که تنها با همفکری هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری است که امکان موفقیت و بهبود وضعیت فرهنگ و هنر در کشور فراهم می‌شود.

در ادامه این نشست مرتضی کاظمی به بیان مشکلات مربوط به انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در داخل کشور پرداخت.

در این نشست هم چنین غلامحسین نامی گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر و تدوین قوانین مناسب در جهت بهبود آن امر بسیار ضروری است اما با این حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنرمند با خلاقیت خود در تنهایی به خلق اثر هنری می پردازد، اگر قرار باشد خلاقیت هنرمند درگیر قوانین و دستورهای اداری شود، خلاقیت هنرمند از دست خواهد رفت، پس باید به این نکته توجه کنیم که یک هنرمند اگرچه درگیر مسائل اقتصادی است اما کاسب نیست، باید در این موضوع به منزلت هنرمندان و خلاقیت هنری آنها توجه کنیم.

وی افزود: خلاقیت هنری هیچ وقت با فرمول های بازار و حراج های بزرگ جور در نخواهد آمد و هنرمندان همواره در سخت ترین شرایط مالی به خلق اثر پرداختند و در تاریخ ماندگار شدند، امیدوارم در تدوین قوانین مربوط موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر به این نکته توجه کنیم.

محمدرضا فیروزه‌ای، بهرام کلهرنیا، حمیدرضا نوربخش، ایرج راد و برخی دیگر از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران به بیان مشکلات خود پرداختند.

در بخش دیگری از این نشست علی اصغر کاراندیش با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری کمیته‌های مختلف هنری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز آمادگی انجام اقدامات جدی را دارد. شرایط امروز به گونه‌ای است که می‌توانیم با تشکیل کمیته‌های مختلف هنری، موضوعات و اهداف خود را براساس اولویت مشخص کنیم تا بتوانیم براساس امکانات موجود، دست به عمل بزنیم.

وی افزود: این کمیته‌ها می‌تواند پل ارتباطی مهمی بین هنرمندان و مسائل ضروری آنها با نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: قطعا مشکلات بسیار زیادی وجود دارد، ولی با اطمینان می توانم بگویم امروز ظرفیت بالایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که می تواند با همکاری هنرمندان، گام های مهمی در جهت بهبود وضعیت فرهنگ و هنر برداشته شود، خانه هنرمندان ایران و انجمن های مختلف هنری می توانند نقش مهمی در این مسیر داشته باشند.