سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گفت‌وگوی شبانه" اثر فردریک دورنمات، ترجمه علیرضا مهینی و به کارگردانی راحله شمس‌آبادی از ۷ مردادماه در  خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن محسن ابوالفتحی و افشین زعیم هستند. 

راحله شمس‌آبادی درباره انتخاب این اثر از دورنمات گفت: نمایش "گفت‌وگوی شبانه" یا به عبارت دیگر "گفت‌وگوی شبانه با یک انسان منفور" یک نمایشنامه رادیویی است که دارای مفاهیم ارزشمند فلسفی و روان‌شناسی متناسب با روزگار ماست و بر این اساس تصمیم گرفتیم تا آن را روی صحنه آوریم. 

او در ادامه اضافه کرد: از آنجا که نمایش صحنه‌ای، به نسبت نمایش رادیویی حذفیاتی دارد و باید اثر به نمایشی دیداری و صحنه‌ای تبدیل شود کمی دچار دشواری‌هایی شدیم. ابتدا باید در کل نمایشنامه تغییراتی ایجاد می‌کردیم و متنی را که در یک صحنه روایت می‌شد را تبدیل به چند صحنه و فضای متفاوتی را ایجاد می‌کردیم. 

این کارگردان همچنین درباره طراحی صحنه و فضای نمایش افزود: فضای نمایشنامه اصلی تصویر خانه‌ای با میز، صندلی، تخت خواب و پنجره است منتها ما این فضا را تبدیل به خانه‌ای خالی از سکنه و کف و دیواره‌ها را با برگه‌های دست نوشته نویسنده طراحی کردیم. به نوعی که نویسنده در زندان خود قرار دارد و هرآنچه اتفاق می‌افتاد فضای ذهنی اوست نه آنچه که در عالم واقعیت است. کاراکتر اصلی که سال‌ها بر ضد بی‌عدالتی جنگیده و دیگر کتاب‌هایش چاپ نمی‌شود و اجازه نوشتن ندارد، دچار توهم شده که کسی قصد جانش را دارد و مدام در این فضای ذهنی زندگی می‌کنند. 

او با اشاره به اینکه حدود یک سال و نیم پیش تمرینات نمایش را آغاز کردیم، ادامه داد: طی این مدت بازبینی‌هایی را پشت سر گذراندیم اما پس از بازبینی به ما اعلام می‌کردند که اثر نمایشی شادی را روی صحنه آوریم چرا که امروزه مردم علاقمند به تماشای آثار کمدی هستند و از نمایش‌های تراژدی استقبال نمی‌کنند‌ و به همین دلیل پروسه زمان‌بری را تا اجرای نمایش طی کردیم. 

شمس‌آبادی ضمن بیان اینکه تمرینات را با مطالعه آثار دورنمات آغاز کردیم، اظهار داشت: دورنمات از نویسندگانی است که نسبت به اجتماع‌اش بی‌تفاوت نبوده و با نوشته‌هایش مدام به مردم جامعه یادآور می‌شده که در جهان نسبت به بی‌عدالتی عکس‌العمل نشان دهند. او مدام از هزارتویی می‌گوید که انسان امروزی گرفتارش شده و گریزی از آن ندارد و در نهایت براساس این مطالعات و طی تحلیل‌های طولانی با بازیگران و مشاور کارگردان، بر اساس کاری گروهی بر آن شدیم تا فضای متن دورنمات را شکسته و با ایجاد فضای سیال ذهنی نمایشنامه را به شیوه دیگری به صحنه آوریم. 

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: به نظرم هر مخاطب و تماشاگری با این اثر ارتباط برقرار می‌کند و درگیر آن می‌شود هر چند که این نمایش خنده بر لب مخاطبی نمی‌آورد چرا که جهان و دنیای امروز ما را نشان می‌دهد و بر دل مخاطب زخم می‌زند و شاد نمی‌شود اما در صورتی‌که به تماشای این اثر بنشیند ضرر نخواهد کرد.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: جلادی از طرف فردی مامور شده تا نویسنده‌ای را بکشد. او نیمه شب به خانه نویسنده می‌رود تا بی سر و صدا وی را به قتل برساند اما نویسنده بیدار است و در انتظار او نشسته است. نویسنده درخواست می‌کند قبل از مرگش گفت وگویی بین آنها صورت گیرد.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه‌کننده: راحله شمس‌آبادی، گروه کارگردانی: سینا حاجی آباد و هانیه حضوری، مدیر صحنه: علی پروری، روابط عمومی: هانیه وزیرپناه، طراح پوستر: مهدیه ثمنی، عکاس: آریا آزاد پرتو و ساخت تیزر: تصویرتئاتر.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.