سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "این قصه را آهسته بخوان" به نویسندگی و کارگردانی مهدی نصیری با اقتباس از کتاب "ویرانِ" ابوتراب خسروی از 4 مردادماه ساعت 19:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است و بازیگران آن محمدرضا حیدری، فریبا امینیان و رضا جوشنی هستند.

مهدی نصیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اقتباس از  اثر ابوتراب خسروی گفت: این اثر اقتباسی از داستان کوتاهِ 5 صفحه‌‌ای به نام "مرثیه باد" از مجموعه "ویران" نوشته ابوتراب خسروی است. پیش از این نیز از آثار این نویسنده 2 اقتباس دیگر را انجام داده‌ام؛ یکی رمان "اسفار کاتبان" برای پایانامه کارشناسی ارشد و دیگری "رود راوی" که برگزیده تولید متون بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر شد. "مرثیه باد" نیز سومین اقتباس من از آثار ابوتراب خسروی است که این نمایشنامه در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر نیز برگزیده تولید متون شد.

او ضمن بیان اینکه از آنجا که آثار ابوتراب خسروی دارای فضایی سیال و رویاگونه است، بسیار به آن‌ها علاقمند هستم، خاطرنشان کرد: داستان‌های این نویسنده دارای فضایی وهم‌ و کابوس‌گونه، عشق و انسانیت است و او نگاهی متفاوت و سیال به هستی دارد. به نظرم تمام کسانی که به آثار خسروی علاقمندند نیز عاشق همین فضا هستند. فضای "مرثیه بادِ" این نویسنده نسبت به دیگر آثارش بیشتر به زمین وصل است، ضمن اینکه این داستان معاصرتر از دیگر آثار خسروی است، آن را برای اقتباس انتخاب کردم. هرچند این نمایشی که اکنون روی صحنه است نسبت به نسخه اول اقتباس اثر بسیار متفاوت است. در داستان خسروی و نسخه اول اقتباس، دو شخصیت در داستان است اما نسخه دوم چهار شخصیت دارد. داستان جدیدی به آن اضافه شد و تغییراتی نیز صورت گرفت.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش "این قصه را آهسته بخوان" عنوان کرد: موضوع این نمایش رابطه سیال عاشقانه است. معشوقی که از رویا و تخیل ساخته و واقعی می‌شود و جان می‌گیرد اما همه چیز از جنس کابوس و وهم است. در عین حالی که عشق و رویایی در این اثر وجود دارد، نوعی وهم و کابوسی نیز در آن است. این نمایش خوابی موهوم و عاشقانه است.

نصیری ضمن اشاره به اینکه "این قصه را آهسته بخوان" رویای کابوس‌وار یک زوج جوان است که به نوعی گم شده‌اند، درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: از آنجا که رابطه انسانی محوریت این اثر است جنس و بافتی که به منظور طراحی درنظر گرفته شده است از متریال چوب است. نمایش دارای دکور کاربردی بسیار ساده است که شاید زیبایی بصری نداشته باشد. آنچه که در این اثر برای من اهمیت داشت رابطه میان شخصیت‌ها است و مخاطب باید وهم عاشقانه و عاطفه میان این دو شخصیت را احساس کند و وجه دیداری به تاثیر عواطف کمک می‌کند.

کارگردان نمایش "نذار این خواب تعبیر بشه" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "این قصه را آهسته بخوان" اظهار داشت: اجرای این اثر به صورت رئالیستی است و قواعد رئالیستی در آن رعایت شده است اما رئالیستی که توجیحی با جزئیات این سبک ندارد. در ابتدای نمایش شخصیت این اثر از خیال و رویا معشوقی می‌سازد و آن را تبدیل به واقعیت کرده و به آن جان می‎دهد. در اجرای این نمایش به سمت سبک سورئال و شاعرانه نرفتیم و سعی کردیم در جهان رئالیستی این تخیل شاعرانه را به صحنه آوریم.

او درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: موسیقی نمایش توسط علی پارسا ساخته شده است و بخشی از آن نیز موسیقی انتخابی است که به صورت پلی بک پخش می‌شود. در ساخت موسیقی نمایش از سازهای ویلون و پیانو استفاده شده است و موسیقی در جهت افزودن به کابوس و وهم فضای حسی صحنه است.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح صحنه و لباس: آی سان نوروزی، موسیقی: علی پارسا، طراح پوستر و بروشور: محبوبه بنیادی، عکس: فهیمه حکمت اندیش، مشاور کارگردان: عرفان پهلوانی، دستیار کارگردان: سعید محبی، منشی صحنه و هماهنگی: سعید بیرام زاده، مشاور تولید: سید جواد روشن و مشاور رسانه‌ای: مرجان سمندری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.