به گزارش هنرآنلاین، نمایش "پسر جنگل" کاری از رامین کهن با صداپیشگی افتخاری ژاله علو، مرضیه برومند، مریم سعادت، امیرحسین صدیق و محمد بحرانی در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود.

رامین کهن کارگردان این اثر نمایشی به ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک گفت: نمایش "پسرجنگل" برای نخستین بار در ایران توسط کمپانی "تئاتر سایه" در دست تولید است.

 او ادامه داد: طراحی و ساخت عروسک‌ها متفاوت و فانتزی انجام شده است و از موسیقی و تکنیک‌های مدرن دیجیتال ویدئو مپینگ در فضاسازی نمایش بهره بردیم و صداپیشگان محبوب در نمایش حضور دارند.

کهن با این توضیح که قصه "پسر جنگل" نخستین‌ بار در سال  1967 توسط کمپانی دیزنی به صورت انیمیشن ساخته شد، یادآوری کرد: این اثر با توجه به استقبال چشم‌گیر در سراسر دنیا و محبوبیت نزد مخاطبان، در قالب سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای تولید شد و رپرتوارهای متعددی از اجرای تئاتر پسر جنگل در انگلستان و آمریکا اجرا می‌شود.

او درباره شیوه اجرایی نمایش خود نیز توضیح داد: این نمایش ترکیبی از عروسک بونراکو، تن پوش، ماسک و عروسک‌هایی است که بخشی از آن به بدن بازی‌دهندگان متصل می‌شود. در اجرا تا حدودی به متن وفاداریم. تغییری در کلیات و جزییات داده نشده ولی با توجه به شرایط فرهنگی دراماتورژی و تنظیم شده است.

در نمایش "پسر جنگل" می‌بینیم، باگیرا پلنگ سیاه مهربان در جنگل به کودک بی‌پناهی که تنها رها شده برمی‌خورد. پلنگ به دنبال پدر مادر واقعی نوزاد می‌گردد. اما آن‌ها را پیدا نمی‌کند. نوزاد را پیش گله گرگ‌ها می‌برد. گرگ‌ها سرپرستی او را قبول می‌کنند و نام او را موگلی می‌گذارند. موگلی با گرگ‌ها بزرگ می‌شود و زندگی می‌کند. اما ببرشاه سلطان جنگل است و کینه دیرینه‌ای از انسان‌ها دارد.

رامین کهن نویسنده، آهنگ‌ساز و کارگردان این نمایش است.

الکا هدایت، محمدرضا مالکی، سعید ابک، کامیار محبی، هانی مقدم و آزاده مویدی‌فر صداپیشگان عروسک هستند و ژاله علو، مرضیه برومند، مریم سعادت، امیرحسین صدیق و محمد بحرانی نیز در این بخش حضور افتخاری دارند .

سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، صدف بیگدلی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، مریم رحمانی، مهرنوش صادقیان، امیرعباسیان، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری نیز به عنوان بازی‌دهندگان عروسک با اجرای این نمایش همکاری دارند.

طراحی عروسک توسط علی پاکدست و مریم اقبالی انجام شده و طراحی اولیه عروسک به عهده امیر کاظمی بوده است.

مریم اقبالی، علی پاکدست، حسین زینالی، مهرنوش صادقیان، سارا ولی، الهام وفایی، حجت هاشمی، قاسم رحمتی، امیر محمدی و امیر خلیق  ساخت عروسک را انجام داده‌اند.      

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

 

"پهلوان کچل 18عیاری" در راه جشنواره تئاتر عروسکی

نمایش‌"پهلوان کچل 18عیاری" به کارگردانی علی محمدی از تغییر شخصیت افراد در مواجه با مسایل مالی می‌گوید که ارزش و اخلاق را برای رسیدن به پول زیر پا می‌گذارند. 

نمایش"پهلوان کچل 18عیاری" درباره پهلوان کچلی است که سنگ کلیه دارد. او را مجبور می‌کنند به قبرستان برود تا بترسد و سنگ دفع شود. این اتفاق می‌افتد اما رخدادهای عجیبی را در پی دارد.

محمدی نکته مهم این نمایش‌نامهرا پرداختن به مسئله روز و نوسان نرخ دلار و قیمت طلا دانست و گفت: بخشیاز متن نیز به مشکلات ازدواج جوانان می‌پردازد. در کل موضوع اصلی نمایش تغییر شخصیت افراد در مواجه با مسایل مالیاست که ارزش و اخلاق را برای رسیدن به پول زیر پا می‌گذارند.

وی با این توضیح که تکنیک اجرایی نمایش خیمه شب‌بازی به شیوه دست‌کشی است، افزود: متن ایده‌های اجرایی خاصی دارد. شاید در خیمه شب‌بازی درام به آن مفهوم وجود نداشته باشد ولی این اثر دارای درام است و تماشاگر را برای کشف اتفاقات مشتاق می‌کند.

بازیگر نمایش "گنبد به دوش" ادامه داد: شیوه اجرایی نمایش"پهلوان کچل 18عیاری"به گونه‌ای است که براینخستین بار طراحی صحنه در آن وجود دارد. از طراحی عجیب خیمه گرفته تا طراحی پس زمینه‌هایی که درون خیمه وجود دارد. اصولا در خیمه شب‌بازی در پس زمینه، صحنه‌ای وجود ندارد و تنها پارچه مشکیآویزانمی‌شود. اما در این نمایش با توجه به هرصحنه در پس زمینه تصاویر دو بعدی و سه بعدی دیدهخواهدشدوعروسک‌ها در جلویآن عروسک‌گردانی می‌شوند. در برخی قسمت‌ها نیز صحنه‌ها از داخل یکLCD پخش می‌شوند که از قبل با تکنیک کروماکی ضبط شده است.

محمدی اضافه کرد: در روزگاری که نمایش‌های مدرن وغربی فراوان شده و تئاترهای سنتی ایرانیبه ویژه عروسکی نادیده گرفته می‌شوند، تصمیم گرفتم تا خیمه شب‌بازی را به گونه‌ای متفاوت به صحنه ببرم. نمایش خیمه شب‌بازی از قدیم جذابیت بصریبه جز دنیای عروسک‌ها نداشته است و نمایشی برای سرگرمی و انتقاد محسوب می‌شده. تاکیدآن نیز بر متن و دیالوگ‌ها بوده است. اما این بار سعی بر ایجاد فضا و تصاویر جذاب کرده‌ایم تا مخاطبان را با نمایش‌های سنتی ایرانی از جمله خیمه شب‌بازیآشتی دهیم.

نمایش‌نامه "پهلوان کچل 18عیاری" توسط سجاد طهماسبی نوشته شده و طراحی عروسک و ساخت عروسک را ندا وفایی انجام داده است.            

طراحی دکور و ساخت دکور را سینا (محمدجواد) آقایانی، طراحی لباس خاطره عیسوند و طراحی نور را علی محمدی برعهده دارند.

محبوبه اعرابی، ندا وفایی، نیلوفر کمپانی، علیرضا فتح‌علیان،عرفان صفری و محسن نوروزیبازی دهندگان عروسک محسوب می‌شوند.

امیرحسین انصافی و رامین عبدالهی بازیگران نمایش هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی festival.tehranmobarak.com بردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.