سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مرگ بر مرگ" به نویسندگی رسول بانگین و طراحی و کارگردانی مهران سلگی از ۲۵ تیرماه در تئاتر باران روی صحنه است و بازیگران آن فاطمه ورزنده، زکیه سیف، مهران سلگی، ریحانه اسمایلی، میثم رائیجی، احسان ثنایی و حنانه کاکاوند هستند. این اثر نمایش سال گذشته در جشنواره هایفست ارمنستان اجرا شده است.

مهران سلگی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "مرگ بر مرگ" گفت: این اثر نمایشی یک کار گروهی و کارگاهی است که از پروسه نگارش اثر تا اجرای آن توسط اعضای گروه صورت گرفته است. ابتدا نمایشنامه و بیس کار نوشته شد و در حین تمرینات با خلاقیت به کاراکترها پر و بال دادیم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش خاطرنشان کرد: این اثر درباره مرگ و زندگی در جهان موازی و جنگ بر سر بودن و نبودن در خلایی است که ما آن را توصیف می‌کنیم. در ابتدا کاراکتر اصلی نمایش که نماد زمین است از بیرون دیده می‌شود که او همه اتفاقات را با دیالوگ‌های فلسفی برای تماشاگر شرح می‌دهد و مخاطب را وارد نمایش می‌کند و به او می‌فهماند که در این خلا چیزی وجود ندارد.

این کارگردان ضمن بیان اینکه پنجاه درصد نمایش با حرکات فیزیکال نشان دهنده خلا است، عنوان کرد: در این اثر نمایشی مرد و زن المان کره زمین هستند. مرد به مردن گرایش دارد و زن خواهان بازگشت به زمین است. نرینگی و مادگی وجود ندارد و عشقی بین‌شان نیست.

سلگی در ادامه اضافه کرد: در بخش‌هایی از نمایش متوجه خواهیم شد مردی وجود ندارد و در پایان نمایش می‌فهمیم که مرد قصه، بچه زن است و همه اتفاقات توهم ذهنی زن بوده است که او را گرفتار کرده است.

او در خصوص طراحی صحنه و فضای نمایش "مرگ بر مرگ" یادآور شد: تابی در صحنه است که این تاب در ابتدا نماد تولد و در انتها نماد مرگ است. دو صندلی که پیکر دو انسان است که صورتکی خام دارند و در صندلی‌ها المان زن و مرد طراحی شده است. همچنین دکورهای ریز پارچه‌ای در صحنه است که هر کدام مفهومی دارد و دو گوی نیز نماد صحنه است که نصف گوی زمین و نیم دیگرش خلا است.

سلگی با اشاره به اینکه سعی کردیم در این نمایش از موسیقی شرقی استفاده کنیم، اظهار داشت: از آنجا که این اثر فلسفی است، موسیقی فضای غم دارد.

در خلاصه داستان نمایش "مرگ بر مرگ" آمده است: مرگ‌ بر‌ مرگ ‌نمایشی با فضایی فرا واقع‌گرایانه و سورئال است که جهان موازی را به تصویر می‌کشد و به آن اشاره می‌کند که بعد از مرگ چه موضوعی دامن‌گیر انسان‌ها است. در این نمایش کارکترهای فرم با استفاده از المان‌های جذاب حرکت خود زجرهای جهان موازی را به تصویر می‌کشند. موضوع اصلی آن بین دو شخصیت بر سر بودن یا نبودن در این خلا بی‌انتها است...

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه‌کننده: محصولات غذایی رسمی، ایده‌پرداز: مهران سلگی، مشاور کارگردان: احسان حاجی‌پور، مدیرتولید و برنامه‌ریز: امید میرزایی، دستیار اول کارگردان: پریناز خاتونی، دستیار دوم کارگردان: سهراب خان‌زاده، طراح حرکت: مهران سلگی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: گروه هنری حس ششم، طراح پوستر و بروشور: محمدرضا قیطاسی، عکاسان: سهراب خان‌زاده، محمدرضا قیطاسی، طراح صحنه ولباس: مهران سلگی، طراح نور: مهران سلگی، آهنگساز: مهیار ظاهری، طراح گریم: سارا بلبلی و مجری گریم: نسرین کمالی روستا.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را که تا ۱۰ مرداد ماه روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.