سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خونه قمر خانم" به نویسندگی و کارگردانی شهناز روستایی از 14 تیرماه ساعت 20 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی کمدی اجتماعی مرجان صادقی، سارا عباسپور، شراره یوسفی، امیر حسین گلکار، مریم محسنی، سمانه شعبانی و پرنیا نقاشی هستند.

شهناز روستایی درباره موضوع و مضمون نمایش "خونه قمر خانم" گفت: مضمون این نمایش درباره معضلات اجتماعی است که زن‌های جامعه ما از 60- 70 سال گذشته تاکنون با آن‌ها دست به گریبان بوده‌اند. مشکلاتی که در این زمان شکل ظاهری آن متفاوت شده است وگرنه همچنان زن‌های مطلقه و تنها درگیر آن مشکلات هستند و بسیاری از این مسائل از سوی هم‌جنسان خودشان به آن‌ها تحمیل می‌شود و این زن‌ها مجبور هستند که این مشکلات را تحمل کنند و با آن‌ها بجنگند. این کار مصداق جمله از ماست که بر ماست است.

او درباره انتخاب تم کمدی برای اثری با چنین مضمونی خاطرنشان کرد: به نظرم بازگو کردن حرف‌های تلخ در تم کمدی جوابگو است و تماشاگر نیز راحت‌تر آن را می‌پذیرد. هدف نویسنده و کارگردان در وهله نخست ارتباط با تماشگر است و باید اثری را ارائه کند که در بازار تئاتر امروز تماشاگر را جذب کند بنابراین قالب کمدی را گذشته از قابلیت‌های دیگر این تم برای ارتباط با مخاطب مناسب دیدم.

کارگردان نمایش "زال و رودابه" اضافه کرد: یک سری فرهنگ‌ها و سنت‌هایی مانند "بند اندازون" هم برای جوانان امروزی که با آن آشنایی ندارند، جذاب است و هم برای کسانی که آن دوران را گذرانده‌اند تجدید خاطره است. طی اجراهایی که داشتیم حتی بچه‌ها هم با آن فرهنگ و سنت‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند و این گونه آثار نمایشی در قالب طنز باعث خواهد شد تا این سنت‌ها فراموش نشوند.

روستایی درباره طرحی لباس این نمایش عنوان کرد: از آنجا که در دوران تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد،  تخصص من نمایش‌های ایرانی و زنانه بوده است و اولین کسی بوده‌ام که پس از انقلاب نمایش زنانه را با همان شیوه زمان قاجار به بعد در اندرونی‌ها، مراسم خصوصی و مراسمی مانند عروسی‌ها و پاتختی‌ها که جمع زنان از مردها جدا برگزار می‌شده است، اجرا می‌کنم و قابلیت اجرا در صحنه را به آن می‌دهم، بنابراین باید یک سری لباس طراحی می‌شد چرا که من در همه کارهایم از آن‌ها استفاده می‌کنم.

او همچنین افزود: من از سال 85 این لباس‌ها را با طراحی سارا چیت‌زن و دوخت فاطمه حیدری‌فر تهیه کرده‌ام و از همان زمان در همه کارهایم این لباس‌ها را استفاده می‌کنم.

این کارگردان درباره تغییرات اجرای این اثر نمایشی در فرهنگسرای نیاوران با اجرا آن در فرهنگسرای ارسباران، دختران، پردیس تئاتر تهران و جشنواره تئاتر بانوان یادآور شد: در اجراهای پیشین این نمایش همه بازیگران زن بودند و نمایش مخصوص بانوان اجرا می‌شد اما در اجرای جدید این نمایش بازیگر مردی به این اثر اضافه شده ست و مخاطبان آن تنها بانوان نیستند و دلیل این اتفاق این است که فرهنگسرای نیاوران امکان اینکه نمایش را تنها برای بانوان روی صحنه آوریم را نداشت. از آنجا که در اجرای این اثر آقایان نیز به مخاطبان نمایش اضافه شدند حرکات موزون اثر را حذف کردیم.

شهناز روستایی درباره جذابیت‌هایی که باعث شده این اثر نمایشی برای پنجمین بار به صحنه بیاید، تصریح کرد: یکی از دلایل این است که این اثر در همه اجراها با استقبال مخاطبان روبرو شده است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: ادبیات، متون کهن، سنت، فرهنگ و در راس ‌آن‌ها شاهنامه از علایق من بوده است و در همه کارهایم سعی می‌کنم آثارم رنگ و بوی ملی داشته باشد. همه دغدغه‌ام ایران، فرهنگ و سنت‌مان است و امیدوارم بتوانم دینم را ادا کنم و در این راستا همه تلاشم را خواهم کرد.  

در خلاصه داستان نمایش "خونه قمر خانم" آمده است: زیور، زن جوان و بیوه‌ای است که به همراه فرزند خردسالش در یک اتاق موروثی در خانه قمر خانم به همراه فامیلش زندگی می‌کند. قمر خانم وصیت کرده که اگر کسی اتاقش را اجاره بدهد یا بفروشد از ارث محروم می‌شود. در پی بیوه شدن زیور حسادت زن‌های خانه مشکلاتی را برایش بوجود می‌آورد سرانجام این حسادت‌ها به نفع زیور تمام می‌شود و او را راهی خانه بخت می‌کند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار کارگردان: سارا عباسپور، گریم: افسانه نوری، موسیقی: سوگل ساربان، طراح پوستر و بروشور: شیوا جباری خطب، طراح و دوخت لباس:  ‌سارا چیت زن و نورپرداز: ‌افسانه نوری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 12 مرداد ماه به روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.